Astronomi prvič v zgodovini za črno luknjo zaznali svetlobo

New York, 30. 07. 2021 16.40 |

Maja Pavlin

Znanstveniki so odkrili nekaj, kar se je še nedavno zdelo popolnoma nemogoče. Na drugi strani črne luknje so namreč zaznali svetlobo. Te so sicer znane po tem, da pogoltnejo vse, kar se jim preveč približa. Odkritje potrjuje teorijo Alberta Einsteina o splošni relativnosti. Gravitacijski privlak iz črnih lukenj je namreč upognil svetlobne žarke okoli sebe, zaradi česar so lahko znanstveniki prvič videli, kaj se skriva za njimi.

Astronomi so opazili, da svetli izbruhi rentgenskih žarkov izvirajo iz supermasivne črne luknje v središču galaksije, ki je od Zemlje oddaljena 800 milijonov svetlobnih let. Raziskovalci so sicer preučevali značilnost, imenovano korona, vendar pa so teleskopi zaznali tudi nepričakovane "svetlobne odmeve". Ti rentgenski žarki so se držali čudnega vzorca: po svetlih in žarečih rentgenskih žarkih so se pojavili še eni, ki so bili manjši, počasnejši in ki so imeli drugačno barvo, poročajo tuji mediji.

Črna luknja
Črna luknja FOTO: Shutterstock

Videti je bilo, kot da ti rentgenski žarki odsevajo z druge strani črne luknje, je dejal astrofizik z univerze Stanford Dan Wilkins. Toda tak dogodek bi se zdel zelo nenavaden, saj so črne luknje znane predvsem po tem, da pogoltnejo vse, kar se jim preveč približa, tudi svetlobo. "Svetloba, ki gre v črno luknjo, ne pride ven, zato ne bi smeli videti ničesar, kar se nahaja za črno luknjo," je dejal.

Vendar pa so bili ti rentgenski žarki vidni zaradi še ene, manj znane lastnosti črnih lukenj. "Svetlobo lahko vidimo zato, ker črna luknja deformira prostor, upogiba svetlobo in zvija magnetna polja okoli sebe," je pojasnil Wilkins.

Svetloba vidna zaradi gravitacijskega privlaka črnih lukenj

Odkritje potrjuje teorijo Alberta Einsteina o splošni relativnosti. Gravitacijski privlak črnih lukenj je namreč upognil svetlobne žarke okoli sebe, zaradi česar so lahko znanstveniki prvič videli, kaj se skriva za njimi. Roger Blandford, soavtor raziskave, objavljene v reviji Nature, je dejal: "Pred petdesetimi leti, ko so astrofiziki začeli ugibati, kako bi se magnetno polje lahko obnašalo blizu črne luknje, niso vedeli, da bomo nekega dne imeli tehnike, ki nam omogočajo, da lahko Einsteinovo splošno teorijo relativnosti vidimo tudi neposredno v akciji."

Raziskava se je sicer začela z nekoliko drugačnim ciljem. Znanstveniki so namreč preiskovali veliko pogostejšo svetlobo, imenovano korona, ki se ovije okoli zunanje strani črne luknje. Korona svetloba nastane, ko črna luknja pogoltne kakšen material.

Raziskovalci menijo, da se korona začne, ko črna luknja vase posrka plin in se s tem segreje na več milijonov stopinj. Zaradi vročine se elektroni odtrgajo od atomov in tvorijo ogromna obočna in vrtljiva magnetna polja, ki se ločijo. "To magnetno polje, ki se veže in nato zaskoči blizu črne luknje, segreje vse okoli sebe in proizvaja te visokoenergijske elektrone, ki nato proizvajajo rentgenske žarke," je pojasnil Wilkins.

Toda presenetili so prav tisti manjši utripi. Medtem ko so Wilkins in njegova ekipa opazovali črno luknjo, so opazili, da se zdi, kot da korona utripa. Ti utripi, ki jih povzročajo rentgenski impulzi, ki se odbijajo od velikega diska plina, so prihajali izza sence črne luknje. A ker črna luknja upogne prostor okoli sebe, se okrog nje upognejo tudi rentgenski odsevi, kar pomeni, da lahko žarke opazimo.

"Že več let gradim teoretične napovedi, kako se nam prikazujejo ti svetlobni odmevi," je dejal Wilkins. "Videl sem jih že v teoriji, ki sem jo razvijal, zato  sem tudi lahko hitro ugotovil povezavo, ko sem jih videl pri opazovanju s teleskopom."

Koronavirus pasica nova

02. 08. 2021 18.20
Črna, bela ali rdeča? Men je vseeno, ne izbiram. 😜😉☺
HolaDWBH
01. 08. 2021 21.45
Črna luknja, kaj je že to...? Naj se znanstveniki- fiziki ukvarjano s tem pojavom, fenomenom, če že hočete, dajmo se mi ostali, "raja", raje ukvarjati z našo fiziko, Newton pa to, kar spada zraven...
xy yx
01. 08. 2021 14.08
Črna luknja pogoltne vse, tudi vaše misli. Kaj je misel, trk nevronov iz različnih predelov možganov ki se odzivajo in so prilagojeni na okolico. Misel in zavest je obstoječa in vibrira. Črna luknja verjetno pogoltne tudi to. Odgovor na vase polemike o verah in znanosti, če boste znali sestavit.
01. 08. 2021 08.42
Crna luna je, izgubljena atmosfera, v vesolju.. Od umrlih planetov
31. 07. 2021 20.37
antilevi?ar pa ti si tapravi ravnozemljas 😂😂🤘
31. 07. 2021 19.20
Ste pa res ornk nerazgledani 👏👏👏👏
31. 07. 2021 12.01
Seveda, na koncu tunela je vedno svetloba-loleki
31. 07. 2021 08.59
In potem - vse tiho je bilo. Kot vedno. Astronomska tišina..
31. 07. 2021 08.47
A “šuterstokove” fotke so “nerejene” s Hublovim teleskopom..? 🧐
31. 07. 2021 08.57
31. 07. 2021 10.19
A probas izpasti pameten ?? Na zalost pa si samo sebe osmesil z takimi zapisi ;)
31. 07. 2021 12.02
31. 07. 2021 08.32
Zaznana je bila svetloba. Zdaj torej, znanstveno dognano. Za temo je vedno svetloba... Že dolgo znano. In luč ljubezni naj vam večno sveti. Amen.
Tron386
31. 07. 2021 08.20
Kaj vse si boste še izmislili. Še v vesolju korona, pa ja de
Tron386
31. 07. 2021 08.20
pubc
31. 07. 2021 08.15
Temo izpostava svetloba. Tudi tukaj bo kmalu tako.
ćurkl
30. 07. 2021 21.36
Kako? Z lahkoto, očitno ...
Legamimiami
30. 07. 2021 21.09
Takšne teme (znanstvene) so bolj zaželene kot Kardashianovi in njim podobni osebki
30. 07. 2021 20.45
Znanost ni vera !!
30. 07. 2021 21.19
Res je, vera postane takrat, ko se verniki prestavljajo kot znanstveniki.
31. 07. 2021 08.38
Znanost temelji na dokazih in izracunih , vera temelji na pravljicah. Kdor to dvoje enaci , je nerazgledan 🤘
valovanje
31. 07. 2021 11.27
Hm. Saj razumem kaj hočeš reči, pa vendar. Tudi znanost je vera. Vera v ljudi, ki so nekaj dognali in v njihove knjige. Lahko rečemo da vse kar sedaj verjamemo je pač en zorni kot ali opis z nam znanimi orodji in opisi. Hipoteze, ki pa se podrejo ko se ugotovi nekaj novega ki izpodbije prejšnjo dogmo. Zdi se da je v znanosti vse trdno, ker je dokazljivo in ponovljivo. Žal to ne pomeni veliko, ker če ponavljaš isto dobiš isti rezultat, ni pa nujno da je bil preizkus pravi. Pravijo da je celotna fizika z medicino vred, da ne omenjam zgodovino itd. Zlagana, pretvorjena... Ker resnične vidike in zakonitosti dosledno pred nami skrivajo in jih venomer prekrivajo s polresnicami in lažmi. Ljudje se sploh ne zavedajo kakšen konstrukt in ja, zarota, je to. Ko bomo naposled imeli dostop do resničnih podatkov in zakonitosti pa bomo hitro povsem drugje. Ze je že začelo zadnja leta, vendar tega ne bo na naslovnicah. Zanesljivo pa prodira v ospredje. Konec koncev imamo zato virus, da nas bremza kot vse ostalo v tem sistemu. Ko bomo ozavestili kaj zdravje sploh je (hrana, mentalno zdravje...) bomo uspeli povezati konce, če nas ne bodo hoteli prej zbrisati, ker smo mogočna bitja. Potencial je resnično neizmeren, zato nas tako dosledno poneumljajo z vsako točko okoli nas. Od risank do fakultet... Razmislite. Lp
Malinha
31. 07. 2021 11.54
valovanje@ Verjamemo vedno preko Drugega: verjetje, vera preko Drugega. Vemo pa skozi sebe. Če vemo, da 2 + 2 = 4, potem ne potrebujemo vere, Drugega, da bi preko njega potrdili svojo vednost; "vse kar sedaj verjamemo je pač en zorni kot ali opis z" vero, verjetjem. In hipoteza se ne more "podreti", ker ni osnovana na vednosti, temveč predpostavkah, predvidevanju, nepopolni vednosti, ki se ne more podreti, ker je pač nepopolno, lahko se samo dogradi do končne instance vednosti. Ravno tako se ne "zdi, da je v znanosti vse trdno, ker je dokazljivo in ponovljivo," kajti zdi, zdenje je hipoteza. Itd.
31. 07. 2021 12.05
O seveda je. To danes ni niti Z od Znanosti, je čista kvaziznanost in kdor vanjo ne verjame je lolek oziroma je treba z njim na grmado, še sreča, da danes ljudi ne mečejo levom in jih ne kurijo na grmadi,..
31. 07. 2021 20.27
Vsi ki dvomite v stvari , katere znanost najde . Jih lahko sami preverite (vsaj vecino ) . Za nekatere stvari pa se boste mogli solat , da pridete do naprav , da preverite , ce se lazejo . No loh pa ste tudi zelo bogati in tako pridete do stvari !
TistoPravo
30. 07. 2021 20.29
Da vidiš celo zemljo, jo lahko samo zelo na daleč. Vprašanje pa je, ali človeško oko na daleč vidi pravilno. Še od blizu samo mislimo, da vidimo vse prav
30. 07. 2021 20.35
31. 07. 2021 12.07
Zakaj točki L1, kaj pa, če je točka K1? Tudi ti prodajaš neke "znanstvene" pravljice,.in kdor ne VERJAME je lolek, kajne?
31. 07. 2021 20.28
A sploh ves , kje je L1 tocka v vesolju ????
Xx.XX.xX
30. 07. 2021 20.06
Vidim da so v komentarjih sami znanstveniki, VAREN si je pa dopust vzel predvidevam? :)
30. 07. 2021 19.49
Če bi Karl Marx bil še vedno živ, bi rekel: "NASA je opij za ljudstvo!"
User1964037
30. 07. 2021 20.01
Če bi bil Karl Marx še vedno živ, bi bila danes lakota in superinfllacija.
30. 07. 2021 20.05
Saj je lakota že brez njega 30.000 otrok umre dnevno (podhranjenost + bolezni), tako da ne rabimo njega, da imamo lakoto.
30. 07. 2021 20.06
Torej je NASA res opij za ljudstvo, saj ne zna tega rešiti enako kot krščanstvo.
User1964037
30. 07. 2021 20.10
Vsakodnevno uporabljaš tehnologije, ki so se razvile zaradi raziskovanja vesolja pa tega niti ne veš.
30. 07. 2021 20.16
Ljudje pa še vedno minimalcu (jaz ne na srečo) .
Saloreich
30. 07. 2021 20.42
Bezos tudi ni prinesel nobene fotografije nazaj. Bi lahko vsaj kakšno slikico, podobo za NASA vernike.
31. 07. 2021 12.09
NOPE,.ne zradi vesolja, temveč za potrebe VOJSKA',..kar jim ne rabi pride v civilno rabo, ne pozabi, da je NASA še vedno VOJAŠKA agencija.
31. 07. 2021 12.13
Obstaja nek posnetek iz kabine z zelo, zelo ukrivljeno zemljo, še večjo kot jo kaže kanta od vesoljske postaje in to je to,.za to je Amazon zagonil denar, da svojega šefa v atmosferi malo šetajo (niso presegli 100 km višine), doma pa delavcem v podjetju kršijo pravice,.že videno.
31. 07. 2021 20.30