Astronomi v realnem času opazovali umiranje galaksije

Bruselj, 16. 01. 2021 15.53 |

Nuša Stegnar

Astronomi so bili prvič doslej priča pravemu začetku konca galaksije. Galaksije začnejo namreč 'umirati', ko prenehajo tvoriti zvezde, kar so astronomi že od nekdaj vedeli, a nikoli niso jasno opazili začetka. Do zdaj.

Z uporabo ALMA (Atacamove velike milimetrske/submilimetrske matrike) – to globalno sodelovanje je največji obstoječi zemeljski astronomski projekt – so astronomi opazovali oddaljeno galaksijo, ki je odvrgla skoraj polovico svojega zvezdastega plina in goriva – "zvezdni izbruh", s katerim se začne smrt galaksije, piše Eso.

Do zdaj je večina astronomov domnevala, da se to zgodi zaradi vetrov, ki izbruhnejo, ko nastanejo zvezde, in črnih lukenj, ki se nahajajo v središču galaksije. Toda nova opažanja kažejo na drugačen vzrok za smrt galaksije. "To je prvič, da smo v oddaljenem vesolju opazili tipično masivno galaksijo, ki tvori zvezde in bo kmalu "umrla" zaradi velikega izliva hladnega plina," je povedala Annagrazia Puglisi, vodilna raziskovalka pri novi študiji.

Ekipa domneva, da je ta spektakularni dogodek sprožil trk z drugo galaksijo. Namig, ki je znanstvenike usmeril k tej teoriji, je bila prisotnost plimovanja. Plimski repi so podolgovati tokovi zvezd in plinov, ki se raztezajo v medzvezdni prostor in nastanejo, ko se dve galaksiji združita. Običajno so prešibki, da bi jih videli v oddaljenih galaksijah. Vendar pa je ekipi uspelo opaziti sorazmerno svetlo lastnost ravno ob izstrelitvi v vesolje in jo prepoznati kot plimski rep.

Fotografija prikazuje umetniški vtis galaksije ID2299, produkt galaktičnega trka, in nekaj plina, ki zaradi spajanja izpusti "plimski rep". Nova opazovanja z ALMA, pri katerih kot partner sodeluje ESO, so zajela najzgodnejše faze tega izmeta, preden je plin dosegel zelo visoko stopnjo na lestvicah. FOTO: ESO in M. Kornmesser

Do tega presenetljivega odkritja je prišlo po naključju, medtem ko je ekipa pregledovala raziskavo o galaksijah, pri kateri so preučevali lastnosti hladnega plina v več kot 100 oddaljenih galaksijah. Galaksijo ID2299 so opazovali le nekaj minut, vendar je zmogljiv observatorij na severu Čila ekipi omogočil, da je zbrala dovolj podatkov za odkrivanje galaksije in njenega izmetnega repa.

"Naša študija kaže, da lahko izlivi plina nastanejo z združitvami ter da so vetrovi, ki izbruhnejo, ko nastanejo zvezde, in plimski repi zelo podobni," pravi soavtor študije Emanuele Daddi. "To bi nas lahko pripeljalo do revizije našega razumevanja, kako galaksije 'umirajo'."

Ta izmet se dogaja z osupljivo hitrostjo, ki ustreza skupni letni proizvodnji plina 10.000 Sonc na Mlečni cesti. Galaksija hitro izgublja svoje gorivo in sposobnost ustvarjanja novih zvezd. Galaksija tudi trenutno tvori zvezde s hitrostjo, ki je večstokrat večja od hitrosti Rimske ceste, kar pomeni, da hitro porablja tisto malo zaloge dragocenega plina, ki je ostala. Zaradi tega pričakujejo, da bo galaksija ID2299 umrla razmeroma kmalu – v samo nekaj deset tisoč letih.

Približno devet milijard let je potrebnih, da svetloba zvezdnega izbruha galaksije ID2299 doseže Zemljo. Ko so ga astronomi torej slučajno opazili, so bili priča vesolju, kakršno se je pojavilo pri le 4,5 milijarde letih. (Trenutno je vesolje staro 13,8 milijarde let.) V prihodnosti bi lahko skupina uporabila ALMA za natančnejše opazovanje te galaksije z višjo resolucijo, da bi lahko bolje razumela dinamiko izpuščenega plina in osvetlila, kako se galaksije razvijajo – ter tako bolje razumela našo Mlečno cesto.

• Telefon meseca maja

preprostež
17. 01. 2021 11.48
1 svetlobno leto je 9 460 730 000 000 kilometrov, približno. Luna je 384 402 km daleč. Približno 1.28 svetlobne sekunde (razdalja, ki jo svetloba prepotuje v 1.28 sekunde). Mars je 3 do 22 svetlobnih minut (se pač tud vrti okrog Sonca in ni vedno na isti strani kot Zemlja). Na nakjrajši razdalji bi v času za pot do Marsa lahko vsaj 140-krat obiskali Luno. Nam najbližja zvezda je 4.2 svetlobna leta stran. Naša galaksija je približno 100 000 svetlobnih let "dolga". 9 milijard svetlobnih let? Ja, to je presneto daleč.
17. 01. 2021 10.37
preprostež
17. 01. 2021 11.35
Recimo, da lahko na nek način v tem hipu pridemo do 65 milijonov svetlobnih let oddaljene točke. Črvina, božja volja, nezemeljska civilizacija, kakorkoli že. Potem na tej točki postavimo tako zmogljiv teleskop, da lahko vidimo Janšo kako pod mizo prejema modre kuverte 65 milijonov let stran, in ga usmerimo proti Zemlji. Ker svetloba rabi 65 milijonov let, da prepotuje razdaljo 65 milijonov svetlobnih let, bi takrat videli, kako se dinozavri kregajo, ali je meteor ki leti proti njim lažen ali ne.
17. 01. 2021 13.16
jansa se je obrnu temi ko bi gledali njega bi sigurno videli crno piko
17. 01. 2021 09.03
17. 01. 2021 10.53
Zaboga, o kaki hitrosti casa ti govoris? Hitrost casa je odvisna od tega, na kateri strani straniscnih vrat si.
17. 01. 2021 08.42
ce je 9miliard svetlobnih let razdalija a 9miliard let cas ne mesat ta dva pojma in pametnjakovici poglejte na wiki svetlobna leta niso enota za cas
17. 01. 2021 09.38
Ma svetloba je od tam potovala 9mrd let (pravijo). In to je tolk časa, pika. Če hočeš pa razdaljo v km (ali parsecih) pa pač množi na sekunde, min, ure, dneve, leta, tisočletja... no brez veze, ker si dobljene številke ne boš znal predstavljati. Nad enormna. Še napravo ki bi ti zračunala boš težko našel, programsko ni podprto, na roke pa loh. Neki na neki zlo velik. Hehe. No če je hologram in je vse v neki dimenziji v isti točki (Tao) pol te razdalje nimajo nekega pomena, no ne takega kot bi človek mislil. Dostopa se lahko zelo daleč na mentalnih nivojih, astralnih pa veliko manj. Duhovno pa ni omejitev, je vse takorekoč v trenutku, zato pa je vesolje lahko tako veliko, ker v resnici sploh ni. Je neke sorte to vse mikrokozmos, samo z naše točke gledanja (nekje vmes) pač um opredeli manjše za mikro, večje pa za makro, v resnici pa je bl simpl, hehe. Pač v fizičnih omejitvah/definicijah si pač ujet v določen nabor interpretacije, ki pa je seveda zelo ozka. Ravno zato obstajajo svetovi in tehnologije, ki so veliko naprednejše od naše. No, mi smo ravno na neji da odstremo to tančico (v tajnosti so jo pravzaprav že) tako da bo še zelo zanimivo. Uživite, hehe. Sam tele bedne cajte mormo pregurat, k nas hočjo zreducirat, ker si kao vsi ne zaslužimo teh čudes... vidmo. Srečno.
17. 01. 2021 09.48
17. 01. 2021 09.49
svetlobna leta in kilometri so ista enota a cas je neekaj drugega
17. 01. 2021 09.52
17. 01. 2021 09.52
ce sem jaz brez sol to razumel bi vi z solami morali razumet v sekundi
17. 01. 2021 09.54
svetlobna leta in kilometer so enota za razdaljo
17. 01. 2021 09.54
Svetloba naredi cca 300.000km v sekundi, zato je to enota za razdaljo, seveda. Ampak 9mrd let je 9mrd let, kaj ni jasno?
17. 01. 2021 09.58
Čas ni razdalja. Če pa hočeš določiti razdaljo z dolžino poti ki jo v tem času opravi svetloba pa dobiš razdaljo. Loh bi tudi rekel koliko zvočnih let daleč je, ampak je v tem primeru to nesmisel, ker zvok po vakumu ne potuje in še večja cifra bi bila. To svetlobo ki je od tam šla pred 9mrd leti (ker je tako enormno daleč) pa pač zdaj detektiramo. Simpl Polde. No tako oni trdijo, nisem tiščal nosa zraven v monitor ko so to dognali.
17. 01. 2021 09.59
ja ma svetlobna leta so isto kot kilometer ce razgradis 1 svetlobno leto dobis tolko in tolko kilometrov
17. 01. 2021 10.02
Parsec je sicer enota za astronomske razdalje, ampak so tudi prevelike številke... za objektivno razumeti.
17. 01. 2021 10.03
17. 01. 2021 10.04
Svetlobno leto pa tudi, ker razdaljo lahko izračunaš iz tega itak. Ampak ko so rekli 9mrd je pa to dejansko čas od kar je ta svetloba šla proti nam. Ne vem, povsem logično vse skupaj.
17. 01. 2021 10.09
kaj potem ce bi imeli raketo in bi sli z hitrostjo 1 svetlobno leto bi v enem letu nardili 300.000km/s in nas cas na raketi se nebi razlikoval od tistih ki so ostali na zemlji
17. 01. 2021 10.10
17. 01. 2021 10.12
Mani je bolj zanimivo da svetloba nosi s sabo informacijo o kemični sestavi vira svetlobe. Kot črtna koda. To počnejo že stoletja (kartografirajo kemične sestavine vseh zvezd) to so že davno počeli celo na roko. Desetine žensk je marljivo merilo in zapidovalo, hehe. Noro ane.
17. 01. 2021 10.13
17. 01. 2021 10.16
Tako zmerijo tudi atmosfere planetov ki prečkajo zvezde, ker svetloba odslika (fotografira) kemično sestavo ozračja. Za zvezdo itsk že vejo, kar je pa potem odklona v spektru pa definira sestavo ozračja katerega je prešla. Hehe
17. 01. 2021 10.16
kolko jaz razumem se cas za nas ki smo na raketi razlikuje kot tisti ki so na zemlji ce potujemo z hitrostjo 1 svetlobno leto
17. 01. 2021 10.19
Eni se pa čudijo kako za vraga loh vedo kakšno sestavo ozračja imajo eksoplaneti. Čist simpl. Loh bi doma zračunal, če bi imel nekaj malega pripomočkov (brez računalnika) samo matematika in oko (odčitavanje spektra po določenem načinu).
17. 01. 2021 10.22
No za zvezde bi loh precej simpl, za ozračja planetov, pač mora biti močan teleskop in računalnik, da zazna te majhne razlike, ker je tako zelo zelo daleč in majhno, da se malo popravim. Itak.
17. 01. 2021 10.28
Ja, ampak tebe je begalo 9mrd, če sem prav razumel, ne pa svetlobno leto kot tako. Kaj zdej? Je jasno?
17. 01. 2021 10.29
Ne poba, v sekundi bi naredili 300.000km. Bo šlo?
17. 01. 2021 10.37
X60... ja tako ja. Hja, glede časa pa špekulirajo, da bi drugače tekel, drži. Pravzaprav jim ni čisto jasno, ampak je vsekakor res, da z hitrostjo vibriranja telesa definiraš hitrost časa. Zdej pa, ali se premikaš hitreje, ali pa vibriraš hitreje. Tisti ki vibrirajo hitreje (to lahko vsak dosega višje in višje) tako potujejo po dimenzijah v višje (hitreje vibrirajoče) področja, kjer čas drugače teče (hitreje). Tako da v centru galaksije (recimo) ali pa pač kjerkoli v višjih dimenzijah, so v naših merilih veliko starejša bitja, živijo več 10.000 let naprimer (in več) naših let, zanimive paradigme so to ja, ki nakazujejo zelo zanimiva dejstva.
17. 01. 2021 10.44
Aha, če pa želiš reči, da za tega ki bi bil v raketi s svetlobno hitrostjo in bi v naših letih sem potoval 9mrd let, bi bilo njemu veliko hitreje, to pa drži ja. Se pravi, samo zanj bi bilo manj časa. Kar je tudi zanimiv ja, zato bitja tudi prihajajo sem od daleč (potujejo veliko hitreje kot s svetlobno hitrostjo) zato lahko sploh pridejo, sicer bi bilo nemogoče seveda.
17. 01. 2021 10.53
fora je ce se vozis v svetlobnih letih ti gre pocasneje cas zato 9 svetlobnih let hitrosti nebi smelo bit isto casovno za tistega ki potuje in tistega ki stoji
17. 01. 2021 10.55
in pooslednicno tisti ki potuje potuje 1 leto a tisti ki stoji na zemlji mu je sigurno vec casa minilo kot 1 leto recimo 2 leti
17. 01. 2021 10.56
17. 01. 2021 13.30
Sicer pa pravijo, da mi (humans ki temeljimo na ogljiku) lahko potujemo z hitrostjo do 4 svetlobna leta. Golo premikanje skozi prostor, pustimo druge tehnologije kot so črvine oziroma naravni in umetni kanali, ki delujejo subatomsko in so bolj portali (trenutno preskočiš na drugo mesto) v naši galaksiji sta še dve umetni ki obratujeta in par ki so delno uporabne. Poleg naravnih, ki so bolj zahtevne za uporabo (preračunanje in natančnost, ter udobje same poti). No, bitja iz drugih kemijskih svetov kot je vodik in amoniak pa lahko potujejo samo do hitrosti enega svetlobnega leta. Hehe, zanimivo ane. Zato nas pravijo reptili in insektoidi nimajo radi, ker smo v tem boljši in posledično bolj nevarni, ker imamo lahko hitrejšo ekspanzijo po prostoru. Seveda so oni milijarde let starejše civilizacije in so itak že v prednosti, ampak humanoidi na ogljiku so za prihodnost nekakšna grožnja v njihovih očeh. Tolk malo kot zaninivost, kaj nekateri posvečeni pravijo...
17. 01. 2021 14.49
Zvok skozi vakum ne potuje? Seveda potuje, ko se lepo sliši, ko Neil zabija palico na Luni,.pa ko meče prazne kanistre,.odkod zvok? Torej naš vakum je filmski studio v mehiki.
17. 01. 2021 14.56
Nick ti vse pove. Svetloba nič ne nosi. Svetloba je majhen delček nam znanega elektromagnetnega (ali kakšnega drugega) valovanja. Glede na intenziteto ujete svetlobe in spekter (spet nek delček tega istega valovanja) SKLEPAJO, PREDVIDEVAJO, FANTAZIRAJO,.o vsem tem kar si naštel. To še vedno ne potrjuje, da je temu res tako. Zato imamo toliko vseh teh različnih teorij,.nimamo pa nobenega zakona, ker to ne morejo dokazati. Opazujemo nebo, neke svetleče pikice na nebu, neka nebeska telesa, ki pulzirajo in mislimo, da so to fizični objekti katerih se lahko dotaknemo, se na njih naselimo,..skratka brez enega samega dokaza,.morda je vse okoli nas morje in smo mi v stekleni posodi in to kar vidimo je samo luniniscent in plankton,.še ena teorija k dosedanjim 1001,.znanost naj dokaže da nimam prav.
17. 01. 2021 14.59
Isto kot doma očitavajo dogajanja v svetu na osnovi gibanja našega svoda (zodiaka) in natalne karte,.koliko je znanosti v tem raje nebi. Še v Hary Poterju je več znanosti kot v teh današnjih znanstvenalijah,.beri pseudo znanosti.
Še plešem
17. 01. 2021 21.17
Ja, hitreje kot greš, počasneje ti teče čas. Menda, če bi uspel it s svetlobno hitrostjo, recimo narediš en krog po vesolju, par svetlobnih let in prideš nazaj na zemljo, bi se ti zdelo, da si se vrnil v trenutku, na zemlji pa je medtem minilo teh nekaj let.
18. 01. 2021 09.54
Luna ima tudi ozračje. Baje v nekaterih kraterjih na določenih mestih na luni lahko celo prosto dihaš in raste celo nekakšna skromna vegetacija...
18. 01. 2021 10.06
Ti pa si trd oreh. 9mrd let je 9mrd let in to je pač čas, za zemljane realni čas in pika. Svetlobnih 9mrd let ti da pa še razdaljo. Kako pa to pot doživlja bitje ki potuje na tej poti je pa nerelevantno, če ostajaš TI na zemlji. Zate bo 9mrd let pa se loh na glavo postaviš. In valovanje (svetloba) ki jo tvoje oko ujame od tiste zvezde (galaksije) je staro 9mrd let zate. Pravijo. Ostalo je špekulacija, no, vse je konec koncev špekulacija, saj bo bolj jasno v prihodnosti...
User1538643
16. 01. 2021 21.53
To je pa zanimivo...
16. 01. 2021 21.49
Razdalje si pa res ne znate predstavljati v svetlobnih letih, kaj komentatorji? A bi vam bilo lazje, ce bi pretvorili v mersko enoto parsec? Svetlobno leto je razdalja in ne cas. Cas se izracuna na podlagi razdalje. A je zdaj kaj bolj jasno? "real time" je misljeno za to, kar lahko trenutno opazujes, ne glede na oddaljenost in cas.
16. 01. 2021 21.52
svetlobno leto je razdalja in cas a nas cas dnevi meseci leta se ne vemo kolko so hitri
16. 01. 2021 21.54
16. 01. 2021 21.55
A se ti norcujes? V vesolju se ne more meriti cas. Zato se z razdaljami meri. Nas cas je samo neka referenca, ki velja na planetu zemlja. Na marsu bi se merilo drugace, in ne bos verjel, marsevo svetlobno leto ne bi imelo enake razdalje kot zemeljsko. Kaj ni tu jasnega?
16. 01. 2021 21.55
16. 01. 2021 21.57
16. 01. 2021 21.57
16. 01. 2021 21.59
Svetlobno leto izracunas. Hitrost svetlobe znasa 300.000km na sekundo. Pomnozis ga z 60 sekund, potem z 60 minut, potem z 24 ur in pomnozis na koncu z 365 dni. Od stevilk se ti zvrti, zato se tako izraza. Milady, mars nima enako stevilo ur in dni v revoluciji, zato bi se tam merilo drugace. A je zdaj bolj jasno?
17. 01. 2021 08.59
jaz mislim da bomo cez nekaj cajta zvedli kolko je cas hiter kolko sem jaz razumel je Einstein rekel ce potujes z hitrostjo svetlobe se cas upocasni
17. 01. 2021 09.14
17. 01. 2021 15.04
Dejansko ne vemo. Dogovorili smo se da je trenutno taka kot je. Merili smo jo na zemlji, kjer veljajo drugačni pogoji kot tam zunaj (pod pogojem, da tam zunaj tudi obstaja). Lahko se bo čez čas izkazalo, da je takoimenovana svetlobna hitrost višja ali pa nižja, kar bistveno premeša naša spoznanja. Živimo v upanju, da je temu tako.
17. 01. 2021 15.09
To je njegova teorija ena izmed 100 drugih, ki ni dokazana. Je trenutno "verjetna" nikakor pa ne dokazana. Velja do naslednje teorije, ki bo njegovo nadomestila. To naj bi bil subjektivni občutek. Astronavti, ki so kao bili v vesolju niso poročali o razliki v času. Za potnika ki potuje se čas ne spremeni je vedno enak, ravno tako za tistega, ki ostaja. Oba bosta doživela svoja leta,..nebo eden zaradi potovanja živel 10 let manj ali več.
Ruthlessness
16. 01. 2021 21.37
V živo, mogoče? Prevajalce imate pa dokaj nesposobne, res.
16. 01. 2021 21.20
Opazujejo v realnem času galaksijo, ki je umrla pred devetimi milijardami let. Realni čas?
16. 01. 2021 21.25
ni umrla pred 9 miliardami let ampak 9svetlobnih let kar nii isto mo moje o tem razmisljam prvic tako da ne vem
16. 01. 2021 21.25
9 milijard naših let ali več tisoč svetlobnih let, verjetno
16. 01. 2021 21.41
ne pise da svetloba potrebuje 9miliard let ampak moje vprasanje kolko je teh 9 svetlobnih let casa meseci leta ker nas cas je sigurno hitrejsi kot svetloba jaz mislim
16. 01. 2021 21.43
16. 01. 2021 21.44
16. 01. 2021 21.47
Rešil bo Varen, on je strokovnjak za astronomijo
16. 01. 2021 21.51
igor 1 da boš lahko spal, to se je zgodilo pred 9 milijardami let in toliko časa potrebuje svetloba do nas, da lahko šele zdaj vidimo. Ker se šele zdaj vidi se to smatra v realnem času, sicer pa je to že davna zgodovina !
16. 01. 2021 21.58
ja 9miliard let ampak kolko je te 9mid let v mesecih dnevih letih brez svetlobe ne vem ce me razumes
17. 01. 2021 15.12
Pa probajmo drugače. Sonce odaljeno 150 milijonov kilometrov pošilja žarek do zemlje, kateri potuje 8 minut (8 svetlobnih minut),.to pomnožite z letom, oziroma 9 leti
Uporabnik1295675
16. 01. 2021 21.02
V realnem času? Je bil novinar deležen pouka fizike?
17. 01. 2021 15.13
Na FSNP nimajo fiziko imajo samo preučevanje aristrotela in dostojevskega
hera2010
16. 01. 2021 21.00
Teme o vesolju so neskončno zanimive, kot je neskončno vesolje samo, ali pa ni neskončno? Če ni, kaj je na drugi strani? Nič? Nič ne more biti? Kaj je sploh neskončno? Tisoč vprašanj in na vsak odgovor se pojavi še več vprašanj. Na temo vesolja itd. pogrešam članke, ampak glede na prevod tega članka niti ne pričakujem kaj več od 24 ur, tudi komentiranje nekaterih je na nivoju tistih, ki so še vedno prepričani, da je Zemlja ploščata.
16. 01. 2021 21.13
Ti se kar tolaži s svojimi brez argumentov.
17. 01. 2021 15.19
Da bi vedel kaj je na drugi strani vrat moraš skozi vrata preiti na drugo stran, kajne? Glede na to, da to do sedaj ni storil nihče,.tega odgovora ne bomo dobili še dolgo. Postavlja se smiselnost takega razmišljanja saj imamo "to zemeljskih" problemov ogromno in bi se morali logično posvetiti le tem, najprej doumeti kdo smo, od kod prihajamo, kaj je naš namen in kam gremo-kar je od nekdaj obsedalo človeški um. Šele odgovori na temeljna vprašanja nam lahko dajo odločilni temelj za naše nadaljevanje poti "zunaj" nam znanega sveta. Ne smeši se. Teorija ravne zemlje je dolgo veljavna teorija, celo dobila je zraven še 100 drugih teorij, torej? Dokler ne bomo rekli, da to je ZAKON,.do takrat bodo te teorije v veljavi,..pa mi se lahko še tako jezimo nam to bore malo pomaga.
16. 01. 2021 20.31
Aha. Pa Zemlja se ne vrti in sonce prehiteva luno.
Xx.XX.xX
16. 01. 2021 20.43
16. 01. 2021 21.04
Ne morete eno leto čvekat samo o korončku.
16. 01. 2021 21.20
16. 01. 2021 21.29
16. 01. 2021 21.35
16. 01. 2021 21.36
Treba je znat opazovat z očmi in uporabljat svoje možgane, pa bo več jasnine.
16. 01. 2021 21.53
17. 01. 2021 15.21
Flaearther, hollowearther, hologramearther, geoidearther, hruškoearther,..a vidiš kam to gre? Ne se smešit.
16. 01. 2021 20.26
Smešno mi je tudi to, da je vesolje staro 13,8 milijarde let, umiralo pa naj bi, čisto do konca, ko ne bo nič več baje trilijon trilijonov trilijonov trilijonov trilijonov trilijonov trilijonov trilijonov trilijonov trilijonov ali še veliko več let. Po tem takem se je vesolje ravnokar rodilo, po času univerzuma seveda.....
16. 01. 2021 20.28
eni prravijo da se siri in da se bo spet zmanjsalo
17. 01. 2021 15.28
NOPE. Nič na tem in tam zunaj svetu ne poteka brez ENERGIJE in NAČRTA. Torej,..ko tvoj avto pelje v eno smer in mu zmanjka goriva,.po tvoji teoriji se vrne sam na začetek poti? Enako je z vesoljem,.na tačetku je imelo ogromno energije (big bang) za ekspanzijo, delci se odaljujejo eden od drugega, medsebojne fizikalne sile so vedno šibkejše, telesa se ohlajajo, izgubljajo energijo,.pride točka, ko te energije ni več, telo, delec na neki točki obstane. Vrnitev v začetni položaj bi morda veljal, če se nahajamo v prostoru z neko elastično snovjo, ki je med odaljevanju delcev pridobivala na kinetični energiji katero sedaj, ko se delec iztroši preda delcu in se ta spet začne krčiti (implozija). Do sedanja opazovanja te snovi ni dokazala, celo vesolje pospešuje (kako je to možno-odkod energija),.
Grega2455
16. 01. 2021 20.25
To je najbolj zanimivo v realnem času so opazovali dogodek ki se je zgodil pred 4,5 milijardami let.
16. 01. 2021 20.29
in kaj 9miliard svetlobnih let je 4.5miliard let
16. 01. 2021 21.54
Grega slabo bereš, si ponavljal kateri razred ?
smiley88
16. 01. 2021 20.14
En pameten človek mi je enkrat rekel...kako si lahko predstavljam da bi človek v svoji omejenosti lahko razumel nekaj tako neomejenega kot je vesolje...🤔
16. 01. 2021 20.12
Stvar je v tem, da veliko zvezd in galaksij morda sploh ni več. Mi vidimo samo njihovo svetlobo od takrat kolikor je oddaljena. Npr. če je galaks. oddaljena 9 mijard SL jo gledamo, kakršna je bila pred 9 milijardami let. Lahko je kaka tako daleč, oz. stara, da po teoriji, da čas ne teče povsod isto, bi lahko gledali našo lastno galaksijo v rani mladosti. Je kdaj kdo že pomislil na to???
16. 01. 2021 20.14
Čudno pa mi je to, da pravijo, da galaksiji manjka samo še 10 tisoč let do smrti, edino, če so vzeli v račun tudi, kaj se je od takrat dogajalo, kar pa je nemogoče !!!!
illuminat
25. 01. 2021 14.45
A če gledaš npr skozi teleskop 5 svetlobnih let oddaljen planet, a vidiš to samo tolk staro sliko k tega planeta že lohka ni več Al kaj? 😀
16. 01. 2021 20.11
Ja pa kaj še. Čudno, da med vsemi opazovanji še niste opazil NLP. Pa tolk jih leti nad vašim glavam.
Silvester Kresnik
16. 01. 2021 20.00
Tak ja, če se povzeme povšavni pomín vsega komentiranja, katiro ma kaj pomina. Na naZemni orbiti na vimo, kak nam bo jutra narava pokazava kî ma satan gnizdo, ne pa da bi si bavi sposobni prifvancat bajne osebne dohodke z učenostjo - staro več mivijard svetvobnih vet. Sivc
Adidas.
16. 01. 2021 20.07
Žiga Habjan 1
16. 01. 2021 19.47
"Fotografija prikazuje umetniški vtis"
setisfekšn
16. 01. 2021 18.59
In tega dogajanja umiranje galaksije ni mogli opazovati v nikakršnem času ker to je dogodek ki traja milijone let v našem realnem času in čeprav glede na hitrost svetlobe v vesolju se je to umiranje galaksije dogajalo že milijone let nazaj in je trajalo milijone let preden je svetloba dosegla nas!!!in ne trosite oslarij!
16. 01. 2021 19.11
povej ce je sonce staro 5miliard let kolko so stare zvezde dalec 9miliardsvetlobnih let
16. 01. 2021 19.20
a celo vesolje je staro 13 miliard let to mi ni jasno
16. 01. 2021 19.23
po tej logiki bi cas imel svojo hittrost ne vem mogoce streljam
16. 01. 2021 20.04
Stvar je v tem, da veliko teh zvezd in galaksij morda sploh ni več. Mi vidimo samo njihovo svetlobo od takrat kolikor je oddaljena. Npr. če je galaks. oddaljena 9 mijard SL jo gledamo, kakršna je bila pred 9 milijardami let. Lahko je kaka tako daleč, oz. stara, da po teoriji, da čas ne teče povsod isto, bi lahko gledali našo lastno galaksijo v rani mladosti. Je kdaj kdo že pomislil na to???
16. 01. 2021 20.08
@igor1 seveda ima čas svojo hitrost. oz. po teoriji relativnosti bolj uporabljajo, da čas ne teče povsod isto hitro, kar je isto, kod da ima čas svojo hitrost. Ne vem kateri embeci*i so ti dali minus za to mnenje?
16. 01. 2021 20.10
ja ma minimum sigurno svetijo 9miliard soncnih let kolko je 9miliard svetllobnih let casa dnevov mesecev let a to drugo so moznosti
16. 01. 2021 20.11
16. 01. 2021 20.15
ker ce je tolko udaljena svetloba potuje z neko hitrostjo in do nas je rabla tot casa
16. 01. 2021 20.16
Nekatere zelo hitro nastajajo in hitro umirajo, baje tudi samo po par 10 mio. let
16. 01. 2021 20.24
ne ne lahko so svetle 20 min a do nas so rable 9miliard svetlobnih let samo vseeno kolko je 9miliard svetlobnih let casa
16. 01. 2021 20.41
dnevi meseci leta imajo svojo hitrost sigurno po moje
16. 01. 2021 20.47
ne vec so svetle kot 20min ker bi po 20min nebi svetlo vec
16. 01. 2021 21.22
samo dolzina kje so ble te zvezde obstaja samo mi ni jasno kolko casa jmeseci dnevi so potrebni da ta svetloba pride do nas vrjetno moras vedel koliko je cas dnevi leta hitri da to zracunas
16. 01. 2021 21.59
igor 9 milijard svetlobnih let je razdalja, ki jo potrebuje svetloba, da pride do nas. Če bi to preračunali v km bi se izgubili v štetju ničel. In za to je potrebovala svetloba 9 miljard pravij let. Jasno ?
17. 01. 2021 08.37
17. 01. 2021 15.34
NOPE,..ko ugasneš luč v sobi,..ne vidiš svetlobni žarek, ki še pol ure prihaja do tvojih oči. Enako je tudi v vesolju, ko izvor svetlobe ugasne,.ugasne tudi obstoj fotonov. Torej ne vidiš nič kar je nekoč bilo. Nekaj vidimo samo zato, ker od izvora svetloba prihaja.
User1958074
16. 01. 2021 18.55
Končno ena zanimiva novica.