Znanost in tehnologija

Bomo morali na ponoven polet proti Luni čakati vse do konca leta?

Cape Canaveral, 04. 09. 2022 16.35 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 1 min

Potem ko so zaradi uhajanja goriva v soboto opustili drugi poskus izstrelitve rakete novega lunarnega programa Artemis, je ameriška vesoljska agencija Nasa sporočila, da ta mesec morda ne bo mogoče ponoviti poskusa.

Trenutno okno za izstrelitev se sicer konča v torek in je glede na navedbe predstavnikov Nase "definitivno izključeno". Naslednja možnost izstrelitve iz vesoljskega izstrelišča v Cape Canaveralu na Floridi je od 19. septembra do 4. oktobra, pa od 17. do 31. oktobra.

Možnost vzleta v teh datumih pa "bo odvisna od možnosti, ki jih bo ekipa predstavila v ponedeljek ali zgodaj zjutraj v torek", je na sobotni novinarski konferenci dejal Jim Free, pristojen za področje razvoja raziskovalnih sistemov pri Nasi.

Raketa Space Launch System
Raketa Space Launch System FOTO: AP

V Nasi so bili že pred tem mnenja, da bi bila izstrelitev v začetku oktobra zapletena, saj bo izstrelišče uporabljala posadka astronavtov, ki bodo poleteli na Mednarodno vesoljsko postajo.

Izstrelitev rakete Space Launch System (SLS), ki je ključni del programa Artemis, so v Nasi načrtovali v soboto, pred tem pa v ponedeljek 29. avgusta. V obeh primerih so morali izstrelitev preložiti, saj so se ob prvem poskusu pojavile težave z enim od motorjev, pri drugem pa so opazili uhajanje tekočega vodika, ki služi kot gorivo rakete.

Raketa naj bi sicer v vesolje ponesla modul Orion, ki bi nato v prihodnjih dneh obkrožil Luno, v prihodnjih misijah pa naj bi tja ponesel tudi ljudi.

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (69)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Boris JahBoris Hribljan
05. 09. 2022 12.58
Teh stvari pa jaz ne razumem!? Tako drag projekt, s toliko razno raznimi strokovnjaki z vseh področij, po toliko časa razvoja rakete in vsega kar pride zraven pa imajo potem pri izstrelitvi take probleme!? Kako je to mogoče!?
ivan res grozni
05. 09. 2022 13.52
Ljudje so vedno bolj površni. Namesto tekočega vodika bi uporabili sicer mngo manj učinkovit kerozin. Rusi ne tvegajo s tekočim vodikom. Tudi Saturn 5, ki je v letih 1969 do 1972 ljudi šestkrat poslal na Lunino površino je poganjal v prvi stopnji kerozin.
Tone 12345
04. 09. 2022 20.15
+1
Veste kako bi se civilizacije v vesolju ki zagotovo obstajajo odpravile na luno!vsedle bi se zjutraj v vozilo in odpeljali na ogled lune po zajtrku namesto fitnesa
Boris JahBoris Hribljan
05. 09. 2022 13.01
Obstajajo že civilizacije to jev100%! Ampak kje je dokaz, da so tolikonrazvite civilizacije, da bi jim bil tak polet mala malica!? Mogoče so šele na začetku razvoja!
spectator935
04. 09. 2022 19.48
+3
Zanimivo je to, kako neil Armstrong ni bil niti približno navdušen nad muskovimi poleti v vesolje. Verjetno se boji, da bi se kaj razkrilo
Salting
04. 09. 2022 20.26
+2
Ja, da Musk prejema davkoplačevalski denar za svoje firme in se šlepa kao jaki biznismen?
Boris JahBoris Hribljan
05. 09. 2022 13.03
Na čem se on šlepa!? Na svojem denarju, to ja!
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.00
Kaj bi se le razkrilo. Že prvi polet Američanov na Luno so spremljali s svojimi strateškimi radarji Sovjeti in pristanek potrdili pol ure za ZDA. Ameriškemu predsedniku so čestitali in ustavili svoj program, v katerega so vložili že 30 milijard današnjih dolarjev. Tekmo za Luno so izgubili in drugo mesto na Luni jih ni zanimalo.
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.01
Po nekaterih ocenah mu je Nasa doslej sofinancirala njegove projekte z več kot polovico denarja.
oježeš
04. 09. 2022 19.34
-2
Je pač zatajila končna kontrola. Rezervoar za gorivo pušča, to pa bi napovedalo katastrofo, če bi raketa vzletela. Bo pač vzlet malo zakasnil.
VelikoVedro
04. 09. 2022 19.37
-2
Skrbi samo tole kako laufajo podobni programi od velikih podizvajalcev ala Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman. Če pogledaš Starlinerja ... Upam, da SLS ne bo podoben problem, ampk tole ni spodbudno.
Boris JahBoris Hribljan
05. 09. 2022 13.03
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.04
Pzušča šele, ko raketo napolnijo s tekočim vodikom, to pa je nekaj ur pred startom. Tekoči vodik je hudič, zato Rusi raje pri svojih raketah uporabljajo sicer manj zmogljiv vendar manj zahteven kerozin kot ga je v tekmi za Luno v prvi stopnji uporabljal tudi ameriški Saturn 5.
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.05
Vse kar gre v orbito so sateliti. Tudi Orion.
Maiike
04. 09. 2022 19.33
-2
NASA brez Ruskih raketnim motorjev lohka porablja samo trampolin. to je cerkev, kjer širijo vero, samo vernikov je čedalje manj. Samo še slikanice in pravljice o škratih na milijone svetlobnih čet oddaljenih planetih.
VelikoVedro
04. 09. 2022 19.35
-3
NASA ima komercialen program, kjer ni več kakršnihkoli ruskih raketnih motorjev in laufa. SpaceX-ov Falcon 9 je boljši od česarkoli kar lahko rusi ponudijo ta trenutek. Je res, da imajo rusi odlične motorje, to pa še ne pomeni, da jih drugi nimajo.
Maiike
04. 09. 2022 19.46
-5
Boris JahBoris Hribljan
05. 09. 2022 13.04
Kako ste ljudje tako ozkogledni!? Tako nerazgledani!?
Boris JahBoris Hribljan
05. 09. 2022 13.05
En redkih pametnih komentarjev s podlago! Za razliko od drugih, ki pišejo bedarije!
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.21
Ruski raketni motorji so krivec, da je Rusija izgubila tekmo za človeka na Luni. Ameriška Lunarna raketa Saturn 5, ki je ponesla ljudi na Luno, ni imela ruskih motorjev. Še več; imela je ameriški F1 doslej najmočnejši motor v zgodovini. Ker Rusi niso zmogli zgraditi takega orjaka, so morali v prvi stopnji svoje Lunarne rakete uporabiti kar 30 motorjev (Saturn 5 jih je imel samo 5). Zaradi vibracij ob vključitvi tolikšnega števila motorjev je njihova N1 v vseh štirih izstrelitvah eksplodirana in tekma za Luno je bila izgubljena. Mimogrede; Saturn 5 je bil popolnoima uspešen v vseh desetih izstrelitvah. Danes je najbolj učinkovit raketni motor na planetu Muskov Raptor.
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.24
A zato njihovi astronavti še niso zapustili Zemljine orbite in niso poslali avtomatskih plovil proti Jupitru, Saturnu, Neptunu, Plutonu kot so ZDA. In zato jim še vedno ni uspel pristanek na Marsu (ameriška plovila pristajajo že od leta 1976 brez problemov).
VelikoVedro
04. 09. 2022 19.29
-1
SLS / Artemis I bo dober če se odlepi od tal kadarkoli v 2023. Daljše zamude potegnejo za sabo en kup stvari, če nič drugega vsaj nove stranske potisnike (SRB-je), ki jim bo 'potekel rok'. Do dejanskega leta na Luno bo SpaceX zagotovo imel operativen Starship/Superheavy, celo New Glenn od Blue Origina utegne bit operativen do takrat.
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.26
Rusi napovedujejo izdelavo rakete, ki po zmogljivosti enaka SLS za leto 2036, Kitajci za leto 2029.
Našvasan_zob
04. 09. 2022 19.24
-3
Bo treba spet Ruse fehtat za polet v vesolje??..
VelikoVedro
04. 09. 2022 19.26
-2
Kaj mate z Rusi pa vesoljem? SpaceX rutinsko vozi astronavte na ISS in tudi čisto komercialne lete v orbito.
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.31
Rusi so nepopravljivo zaostali. Svojo novo težko raketo Angara 5 so po neuspešnem poletu 2014 popravljali pet let. Ima tretjino nosilnosti SLS v najšibkejši izvedbi in samo šestino SLS z močnejšo prvo stopnjo. SpaceX-ov Dragon je tehnološko 40 let pred Sojuzi. Je 2,5 x prostornejši, ima zmogljiv računalnik in vse ukaze sprejema preko zaslonov na dotik,
tali?ni tom
04. 09. 2022 19.17
+10
evo,leta 2022,53 let po "uspešni misiji" na luno,niso sposobni izstrelit rakete v vesolje,kljub 53 letom napredka! zato,je po moje ,pa nisem neki dvomljivec obisk lune s človeško posadko nateg stoletja! ne rečen da niso bili,vendar vse manj verjamem v to pravljico! tudi še kaj bi napisal,vendar nima smisla!
Salting
04. 09. 2022 19.38
-3
Zakaj bi pa izsilili z istrelitvijo rakete, če ugotovijo okvaro?? Z izstrelitvijo Challengerja so se tudi silili, pa dobro vemo kaj se je nato zgodilo zaradi napokanega tesnila!
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.35
Ameriški davkoplačevalci so bili proti nadaljnjim poletom proti Luni, saj po potrošenih 256 milijardah današnjih dolarjev in dveh milijardah za vsak nadaljni polet niso hoteli več trošiti denarja. Sedanje razmere so tudi posledice financiranja, saj NASA dobi samo še 0,4 % proračuna, v času tekme za Luno z Rusi je dobila 4 %.
Hulk Zalepi
04. 09. 2022 18.59
+7
posnemte se eno parodijo v studiu v cem je problem
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.43
Da taki kot ste vi ne verjamejo niti v okroglo Zemljo.
c00kies
04. 09. 2022 18.31
+2
Ja, ne gre vse po maslu. Bodo popravili kar je treba, pa prestavili. Varnost na prvo mesto, če mislijo spet ljudi gor poslati. To jim je dobra šola. Stara oprema je bila veliko bolj zanesljiva kot danes ta nova. Tako žal pač je. Jaz imam še sedaj delujočega Pentium 133 doma medtem ko so mi po gobe šli Pentium 4, AMD Athlon 2600+, Pentium i7 3. generacije pa še kaj se najde. Ni primerjave, ampak opažam, da novejša elektronika bistveno bolj crkuje kot tista od pamtiveka. S telefoni je isto. Vse se kvari na nekaj let. Napredna tehnologija ti ne zagotavlja nujno varnosti tudi v avtomobilih ne. Poglejte samovozeča vozila, "latest and greatest" tehnologija, pa se poroča o nesrečah povsod. V 60ih, 70ih itn. je bila izdelava rakete bistveno bolj enostavna kot danes. Prav tako je danes na vesoljskih plovilih bistveno več elektronike in senzorjev kot nekdaj. Treba se zavedat, da niso izdelali iste rakete kot leta 1969, ko se jim je posrečilo. Spomnite se Apollo 13 nekaj let kasneje. Časi se spreminjajo.
jozefStefan
04. 09. 2022 18.48
-2
Kristus jezus.. česa bol neumnega pa že dolgo ne.. računalniki, telefoni avti... proti raketi.. potrošniška roba proti vesolski.. bravo.. Amerikanci niso bili na luni to je jasno.. imamo satelite, ki gledajo na stotine svetlobnih let stran v druge galaksije a zastavice na luni ne vidijo.
oježeš
04. 09. 2022 19.35
+4
Ta potrošniška roba je vgrajena tudi v raketo. Tako, da se ne bi preveč sekiral s prvim zapisom.
Salting
04. 09. 2022 19.41
-3
jozefStefan, tvoj nick je trol glede na tvoje brezglave tekste...
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.47
Posnetki kažejo, da je zastava Apolla 11 padla, tiste z Apollov 12, 14, 15, 16 in 17 pa še stojijo. Opremo, ki so jo astronavti pustili na vseh šestih pristajalnih mestih so posneli, poleg ameriških, še sovjetski, ruski, kitajski, japonski, indijski in evropski sateliti.
Watcherman
04. 09. 2022 18.24
-3
In spet neumni komentarji neumnih in zaostalih komentatorjev,ko pa se bo izstrelitev dejansko zgodila bo pa za vas čudake spet vse nateg in pravljica čeprav bo prenos izstrelitve v živo phahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.Lp
Dagros
04. 09. 2022 19.20
+5
Zakaj bi bili neumni komentarji?A si ti bil z njimi na Luni?V 50 letih jim ni uspelo priti na Luno,ko so tekmovali z Rusi kdo bo prej,pa je šlo vse brez težav in s slabšo tehnologijo.Čemu naj pol človek verjame?
ivan res grozni
05. 09. 2022 14.49
Temu, da NASA diha na škrge. V času tekme za Luno z Američani so dobili 4 % proračuna, danes dobijo vsega 0,4 %.
GAYPROPAGANDA
04. 09. 2022 18.22
-1
Kar počasi, da ne bomo potem čakali leta! Gre za zelo zahteven projekt, kjer mora vse delovati tako kot mora! Lahko je kritizirat doma s kavča!
Watcherman
04. 09. 2022 18.25
-6
Težeklojz
05. 09. 2022 09.01
+1
Lahko je tudi doma na kavču biti nategnjen.
Watcherman
04. 09. 2022 18.19
-7
Ko je Musk preizkušal svoje rakete mu jih je 3 zapored pri izstrelitvi eksplodiralo preden mu je popolnoma uspelo tako zapleteno je vse skupaj samo vi tega ne razumete,ker ste preneumni.Lp
VelikoVedro
04. 09. 2022 19.30
-1
Musk je imel 'hardware rich' program - dokaj poceni rakete, ki so jih serijsko testirali in uničevali. Tole pa je bolano drag program za subvencioniranje podizvajalcev, kjer si ne morejo privoščiti testiranja. Sicer pa je bila ravno fora SLS da uporablja preizkušeno tehnologijo od Space Shuttla. Toliko o tem ...
Tone 12345
04. 09. 2022 18.12
+7
Iste težave kot pozor pred 50 leti!!!!
Watcherman
04. 09. 2022 18.02
-8
Za tiste,ki ne veste izdelati raketo je zelo zapleteno in zahtevno vse mora biti popolnoma brezhibno to se pa logično ne,da naredi vedno v prvem zato so potrebni popravki in že samo zaradi ene malenkosti lahko zataji.
Tone 12345
04. 09. 2022 20.08
+2
Ja sevede če ostaneš na stopnji izdelave rakete izpred več desetletij in tajo bo še gotovo par stoletij preden bodo pogruntali kakšen pameten pogon!in do takrat marsa ne bo!!
Watcherman
04. 09. 2022 17.53
-9
Kako ste večina zaostali pa to skoraj ni za verjeti ali v reaktivce tudi ne verjamete,ki letijo,ko šus in potniška letala,ki letijo 10.000m visoko phahahahahahahahahahahahahahaha.?????
InterRefIections
04. 09. 2022 18.07
+8
Redno letim z letali, kar še ne pomeni, da potem moram verjeti v pristanek na Luni.
Watcherman
04. 09. 2022 17.47
-7
In spet neumni komentarji neumnih komentatorjev,ko pa se bo izstrelitev dejansko zgodila,ko se pač bo pa bk za vas čudake spet vse nateg in pravljica čeprav bo prenos v živo phahahahahahahahaha.Lp
User1832247
04. 09. 2022 17.46
+9
mesec gor ali dol nima veze saj jim luna ne bo nikamor pobegnila!
Watcherman
04. 09. 2022 17.49
-7
Očitno ne veš,da mora biti pravi čas in trenutek za izstrelitev zaradi položaja Lune phahahahahahahahahahahahahahahaha.
Težeklojz
05. 09. 2022 09.09
+1
Watcherman....občutek imam, da sta z luno kar tesno povezana. P.S. pozdravi mi Spidermana.
August Landmesser
04. 09. 2022 17.39
+1
dokler so imeli ruske " motorje " ni bilo težav...Opevana usa tehnika ...celo na tako sofisticiranem vozilu za v vesolje niso sposobni urediti niti dovoda goriva ...pušča , kot. usa ekonomija , dolar , petrodolar in us army ...
VelikoVedro
04. 09. 2022 19.31
-3
Tudi Merlini od SpaceX delujejo kot šus. Konec koncev so tudi RS-25 spektakularno dobri. Ni treba da je rusko ...
InterRefIections
04. 09. 2022 17.37
+0
Dobil sem novembra korono in ne virus, ki ne obstaja, vem, da je Zemlja v obliki hruške (saj je na Antarktiki bolj oddaljena od središča kot na Arktiki), vem, da globalno segrevanje obstaja, saj ne moreš Zemlje greti bolj kot dinozavri in meniti, da ni posledic in črpati vire hitreje kot jih Zemlja proizvaja pri 8 milijardah. Ampak da pa je Neil Armstrong bil na Luni, to pa težko verjamem. Samo poglejte, kako slaba je še vedno tehnologija v letu 2022, kaj šele da do bili gor leta 1969. Pač, če komunist Gagarin prvi vstopi v Zemljino orbito, mora potem kapitalizem posneti v Hollywoodu film, da pokaže, da je kapitalizem le boljši.