Edinstveni teleskop James Webb v vesolju posnel prve fotografije

Washington, 11. 02. 2022 18.10 |

Maja Pavlin

Nasin teleskop James Webb, ki je svojo zgodovinsko misijo v vesolje začel na božični dan, svoj končni cilj pa je dosegel pred dobrima dvema tednoma, je zdaj posnel prve fotografije. Sicer ne gre za najbolj osupljive vesoljske fotografije do zdaj, vendar pa te vseeno označujejo velik znanstveni mejnik.

Ekipa, ki stoji za Nasinim vesoljskim teleskopom James Webb, je objavila prve slike, ki jih je posnel ta edinstveni teleskop. Glavna fotografija prikazuje zvezdo HD 84406 in je le del mozaika, posnetega v 25 urah. Fotografija prikazuje 18 naključno organiziranih pik zvezdne svetlobe, produkt Webbovih neporavnanih zrcalnih segmentov, ki odbijajo svetlobo iz iste zvezde nazaj v Webbovo sekundarno ogledalo in v detektorje NIRCam. "Celotna Webbova ekipa je navdušena nad tem, kako dobro potekajo prvi koraki fotografiranja in poravnave teleskopa," je dejala Marcia Rieke, glavna raziskovalka instrumenta, na katerega se Webb opira za postopek poravnave.

Od lansiranja Jamesa Webba je zdaj že 48 dni in je tako zdaj sredi postopka zagona, ki naj bi trajal približno šest mesecev. Teleskop se je v prvem mesecu od Zemlje oddaljil za 1,5 milijona kilometra ter uspešno namestil veliko zrcalo. V večini preostalega časa se znanstveniki osredotočajo na zaganjanje in umerjanje instrumentov observatorija ter na majhne prilagoditve 18 segmentov zlatih ogledal teleskopa, ki so potrebna za jasne slike globokega vesolja. Po podatkih Nase postopek poteka dobro.

Fotografija zvezde HD 84406 in označbe svetlobnih točk.
Fotografija zvezde HD 84406 in označbe svetlobnih točk. FOTO: NASA

"Začetno iskanje je zajelo območje, ki je v velikosti polne lune," je dejal Marshall Perrin, namestnik znanstvenika za Webbov teleskop in astronom na inštitutu Space Telescope Science. "Da je lahko Webb zajel toliko podatkov, so morale že od samega začetka vse Webbove znanstvene operacije in sistemi za obdelavo podatkov na Zemlji nemoteno delovati z observatorijem v vesolju," je pojasnil.

A kljub temu je pred teleskopom še dolga pot. "Prve slike bodo grde," je že med postopkom nameščanja zrcal opozorila znanstvenica Webbovega operativnega projekta Jane Rigby. "Zamegljene bodo, imeli pa bomo le 18 majhnih slik na celotnem nebu," je pojasnila.

Zdaj objavljena fotografija pravzaprav prikazuje več pogledov na zvezdo HD 84406, za katero so se znanstveniki odločili, da si jo bodo najprej ogledali. Od Sonca je oddaljena okoli 260 svetlobnih let in se nahaja v ozvezdju Velikega medveda, vendar pa je z Zemlje ni mogoče videti brez teleskopa. Za Jamesa Webba je bila popolna tarča, saj je njena svetloba stabilna, observatorij pa jo lahko vedno opazi, zato morebitne zamude pri zagonu ali uvajanju ne bi vplivale na načrt znanstvenikov.

'Selfie' Jamesa Webba
'Selfie' Jamesa Webba FOTO: NASA

Poleg slike HD 84406 je Nasa delila tudi "selfie" teleskopa, ki jo je opazovalnica posnela s posebno lečo, ki cilja na primarno ogledalo observatorija. S tem so si pomagali med postopkom poravnave.

Teleskop bo lahko precej ostre slike delal do konca aprila, je sporočila skupina znanstvenikov, takrat pa bo zvezda HD 84406 presvetla za opazovanje s tem Nasinim teleskopom.

Ker je James Webb naravnan na preučevanje vesolja v infrardeči svetlobi, ki se registrira kot toplota, mora biti observatorij, da dobi natančne podatke, močno ohlajen. Nasini znanstveniki pričakujejo, da bo zlato primarno ogledalo sčasoma doseglo temperaturo 223 stopinj Celzija pod ničlo. Drugi instrumenti pa morajo biti, kot navaja vesoljska agencija, še hladnejši.

• krovni2