James Webb znova navdušuje: še ne videne podrobnosti Obročaste meglice

Washington, 30. 08. 2023 08.02 |

Nasin vesoljski teleskop James Webb je javnost navdušil z novo fotografijo iz oddaljenega kotička vesolja. Ikonični Obročasti meglici je napravil nov "portret", ta pa razkriva podrobnosti iz "vesoljske vasice ostankov umirajoče zvezde", ki jih ni bilo videti na še nobeni pretekli fotografiji meglice. Odkrili pa so tudi, da mora v tem sistemu obstajati še ena zvezda spremljevalka.

Obročasta meglica
Obročasta meglica FOTO: NASA

Nove slike vesoljskega teleskopa Jamesa Webba prikazujejo kompleksne podrobnosti planetarne meglice, ogromnega oblaka kozmičnega plina in prahu, ki predstavlja dom ostankov umirajoče zvezde. Webb je v različnih valovnih dolžinah infrardeče svetlobe posnel dve spektakularni fotografiji Obročaste meglice, ki se nahaja v ozvezdju Lire, več kot 2000 svetlobnih let stran od Zemlje. Opazovalci neba jo lahko ob jasnih poletnih večerih vidijo s pomočjo uporabe daljnogleda.

Planetarne meglice, ki kljub imenu nimajo nobene zveze s planeti, imajo običajno zaobljeno strukturo. Takšno ime so jim nadeli leta 1764, ker so sprva spominjale na diske, iz katerih nastajajo planeti. Odkril jih je francoski astronom Charles Messier. Prav on je v družbi astronoma Darquierja de Pellepoixa leta 1779 odkril tudi Obročasto meglico.

Podobno kot meglica Južni obroč, ena prvih fotografij tega zmogljivega Nasinega teleskopa, tudi Obročasta meglica prikazuje zapletene strukture zadnjih stopenj umirajoče zvezde. Astronomi se že leta ukvarjajo z raziskovanjem tega osupljivega vesoljskega pojava, ki daje vpogled v življenjsko dobo zvezd.

Nekatere meglice so zvezdne jaslice, kjer se rojevajo zvezde, Obročasta meglica pa je nastala, ko je umirajoča zvezda, bela pritlikavka, začela v vesolje odlagati svoje zunanje plasti ter tako okoli ustvarila žareče obroče in oblake plina.

Obročasta meglica
Obročasta meglica FOTO: NASA

"Nekoč so mislili, da so planetarne meglice preprosti, okrogli predmeti z eno samo umirajočo zvezdo v središču. Šele pred nekaj tisoč leti je bila ta zvezda še rdeča velikanka, ki je izgubila večino svoje mase. Njeno vroče jedro pa v zadnjih izdihljajih ionizira ali segreva ta uhajajoči plin, zaradi česar meglica zasije v barvitih svetlobnih obročih," je dejal astronom Roger Wesson z Univerze v Cardiffu.

Pojasnil je, da je svetla ikonična obročasta struktura meglice sestavljena iz približno 20.000 posameznih grudic gostega molekularnega vodikovega plina, od katerih je vsak približno tako masiven kot Zemlja. "Kamera MIRI prikazuje najbolj izostrene podrobnosti slabo vidnega molekularnega obroča na zunanjem delu meglice. Presenetila nas je prisotnost do deset  enakomerno razporejenih, koncentričnih značilnosti v tem šibkem haloju," je povedal.

Sprva je njegova ekipa mislila, da so loki, ki so jih opazili, nastali, ko je osrednja zvezda od sebe sčasoma odmetavala svoje zunanje plasti. Toda zaradi Webbove občutljivosti znanstveniki zdaj verjamejo, da je za loke v obroču morda odgovorno nekaj povsem drugega. "Ti obroči nakazujejo, da mora v sistemu obstajati zvezda spremljevalka, ki kroži približno tako daleč od osrednje zvezde, kot je od našega Sonca oddaljen Pluton. Medtem ko je umirajoča zvezda odmetavala svoje zunanje dele, jih je ta sosednja zvezda oblikovala v razkrite oblike," je pojasnil Wesson.

• Kou Kou

proofreader
30. 08. 2023 12.30
Torej fotografije iz časa Jezusa Kristusa.
Špricr
30. 08. 2023 10.43
Mukec
30. 08. 2023 10.40
James Bond in tovariš Tito
30. 08. 2023 10.29
...naj bi,...predpostavljajo ,da je....kaže ,da je.......vse je in se začenja z naj bi....po teoriji Einsteina naj bi.....nihče, res nihče in tudi nikoli ne bo vedel kako je nastalo vesolje....in pika.
Caseino123
30. 08. 2023 10.41
Old_geezer
30. 08. 2023 11.13
Po teoriji Einsteina naj bi...ampak štrom pa pride iz jedrske elektrarne, kjer cepijo atome po teoriji Einsteina. Tako da bi človek skorajda lahko trdil da kaj od tega pa tudi drži ane? Al je vse samo zarota in tam laufa milijarda hrčkov v svojih kolesih. Nikoli ne bomo vedeli, gotovo nam kaj prikrivajo....
ivan res grozni
01. 09. 2023 11.36
Znanost lahko postavlja samo teorije, dokler nima dokazov, za razliko od ver. Ne samo Einsteina, vseh pismenih.
Petur
30. 08. 2023 10.05
česa vsega ni sposoben računalnik.
ivan res grozni
01. 09. 2023 11.37
Nikdar več
30. 08. 2023 09.57
Kot ustnice z malo botoxa....
Blue Dream
30. 08. 2023 09.53
Nečakinja mag prava
30. 08. 2023 09.54
Blue Dream
30. 08. 2023 09.58
Na pol ovca
30. 08. 2023 09.48
To je umetniška verzija tega kar teleskop vidi
viking76
30. 08. 2023 10.14
ssecnik
30. 08. 2023 09.40
A tu pa ne znate napisat "dih jemajoče"?Ker to je,ne pa tiste zafnane"umetnice".