NASA prvo leto teleskopa James Webb obeležila z novo fotografijo mladih zvezd

Cape Canaveral, 13. 07. 2023 06.00 |

Ameriška vesoljska agencija Nasa je obeležila eno leto od izstrelitve vesoljskega teleskopa James Webb z objavo fotografije, ki prikazuje spektakularne podobe rojstva Soncu podobnih zvezd. Po besedah vodje Nase Billa Nelsona je teleskop James Webb zgolj v enem letu spremenil pogled človeštva na vesolje.

Fotografija Jamesa Weba, ki prikazuje kompleks oblakov Rho Ophiuchi.
Fotografija Jamesa Weba, ki prikazuje kompleks oblakov Rho Ophiuchi. FOTO: AP

Fotografija prikazuje kompleks oblakov Rho Ophiuchi, ki je Zemlji najbližje zvezdno leglo, čeprav je oddaljeno 390 svetlobnih let. "Vesoljski teleskop James Webb je v zgolj enem letu spremenil pogled človeštva na vesolje, saj je prvič omogočil vpogled v oblake prahu in videl svetlobo iz oddaljenih kotičkov vesolja," je dejal Nelson.

"Vsaka nova fotografija je novo odkritje, ki znanstvenikom po vsem svetu omogoča, da postavljajo in iščejo odgovore na vprašanja, o katerih se jim nekoč ni niti sanjalo," je dodal.

Webbova fotografija prikazuje približno 50 mladih zvezd, ki imajo podobno ali manjšo maso kot naše Sonce. Ob nekaterih je videti značilne sence okoliških zvezdnih diskov, kar je znamenje, da se okrog njih sčasoma lahko oblikujejo planeti.

Fotografija prikazuje tudi ogromne curke vodika. "Ti se pojavijo, ko zvezda prvič prebije svojo prvotno ovojnico kozmičnega prahu in v vesolje izstreli več nasprotnih curkov kot novorojenček, ki prvič iztegne roke v svet," je sporočila Nasa.

"Webbova fotografija kompleksa Rho Ophiuchi nam omogoča, da smo priča zelo kratkemu obdobju v zvezdnem življenjskem ciklu. Naše Sonce je pred davnimi časi doživelo takšno fazo, zdaj pa imamo na voljo tehnologijo, s katero si lahko ogledamo začetek zgodbe druge zvezde," je dejal raziskovalec Klaus Pontoppidan.

Webb ima dovolj goriva za 20-letno misijo

Vesoljski teleskop James Webb je bil izstreljen decembra 2021 iz Francoske Gvajane, nato pa je prepotoval 1,5 milijona kilometrov dolgo pot do območja, imenovanega druga Lagrangeeva točka. Njegovo prvo barvno fotografijo je 11. julija lani razkril ameriški predsednik Joe Biden. Šlo je za dotlej najjasnejši pogled na zgodnje vesolje, ki sega 13 milijard let nazaj.

Teleskop Webb se ponaša z zrcalom, ki meri več kot 6,5 metra, ter z večplastno zaščito pred soncem v velikosti teniškega igrišča. Za razliko od predhodnika Hubbla deluje predvsem v infrardečem spektru, kar mu omogoča pogled v oblake prahu, kjer danes nastajajo zvezde in planetarni sistemi.

Njegova ključna odkritja med drugim vključujejo nekatere najzgodnejše galaksije, ki so nastale nekaj sto milijonov let po velikem poku, ugotavljanje sestave ozračja planetov zunaj našega osončja z ločljivostjo, kakršne še ni bilo, in osupljive nove poglede na planet Jupiter.

Webb ima dovolj goriva za 20-letno misijo in bi lahko prinesel novo obdobje v astronomiji. Kmalu se mu bo v orbiti pridružil evropski vesoljski teleskop Euclid, ki je bil izstreljen 1. julija, da bi raziskoval temno energijo in temno snov.

• Kou Kou

14. 07. 2023 10.50
Sej te razne slike galaksij so ponavadi nastale na podlagi radijskih signalov ki jih potem obdelajo v sliko!to niso direktne fotografije
14. 07. 2023 10.50
14. 07. 2023 14.34
Res je, ne nosijo jih fotografi na Zemljo.
brusilec
18. 02. 2024 16.13
veliko galaksij je vidnih z navadnim fotoaparatom.. malce boljša leča, usmeriš v nebo in je.. rečt da so to radijski signali ni tko enostavno.. tudi obtika, totke so signali, valovanja.. to so fotografije, ne posluša se signala, amlak gleda..
14. 07. 2023 10.48
zdravkob
14. 07. 2023 09.34
Meni samo ni jasno odkod vse te barve? So to vse obdelane slike al kako?
Ivar The Boneless
13. 07. 2023 10.46
Lol vss sfotošopirano. Še Luno komaj slikajo.
14. 07. 2023 14.34
Butalivud
13. 07. 2023 09.02
Vesolje in človeška norost. Oboje brezmejno. Znanstveno fantastično brezmejno.
14. 07. 2023 14.36
Na vojno industrijo ste pozabili. Pentagon porabi v desetih dnevih Nasin letni proračun.
Arhaist
13. 07. 2023 08.59
Spet nova vesoljska animacija...
14. 07. 2023 14.36
V letala verjamete ali so tudi ta za vas samo animacija?
vvvilice
13. 07. 2023 08.13
Saj ne vem, če bi verjel, ko smo pa pred kratkim brali, da v Sloveniji ne moremo vzpostaviti sekcijskega merjenja hitrosti kljub naporom parih let. Nekaj mi ne štima.
14. 07. 2023 14.37
Problem je samo denar. Tako merjenje hitrosti smo že imeli več let na Trojanah.