Prva obletnica potovanja Jamesa Webba in njegove najbolj čudovite fotografije

Washington , 26. 12. 2022 15.44 |

Mineva leto dni, odkar se je Nasin teleskop James Webb podal na pot po vesolju. V tem času je v svoj objektiv zajel več dih jemajočih fotografij bližnjega in daljnega kozmosa, ob obletnici njegovega prvega poleta pa vam predstavljamo najbolj čudovite.

Z našim prostim očesom ne bi nikoli zaznali podrobnosti, ki nam jih s pomočjo svojih leč na Zemljo pošilja James Webb. S svojo zmogljivo tehnologijo namreč lahko Nasin teleskop potuje milijone svetlobnih let nazaj, preseže prostor in čas ter nas popelje do samega nastanka vesolja.

Prve fotografije iz vesolja smo od našega najzmogljivejšega teleskopa prejeli 12. julija, na njih pa uvideli oddaljene galaksije, že davno izgorele zvezde ter atmosfere planetov izven našega sončnega sistema.

Globlji pogled v Stebre stvarjenja

James Webb je naredil nov pogled na ikonične Stebre stvarjenja, ki jih leta 1995 prvič posnel Nasin vesoljski teleskop Hubble. Ta jih je nato v objektiv ujel še nekajkrat, a nobena izmed fotografij ni bila tako nazorna.

Stebri so sestavljeni iz hladnega medzvezdnega plina in prahu. Na območju nastajajo nove zvezde, fotografija Jamesa Webba pa je zelo nazorna in ostra. Kot so ob izidu fotografij dejali Nasini znanstveniki, bodo te pripomogle pri razumevanju nastajanja zvezd.

Ujel tisoč novih zvezd v meglici Tarantela

Meglica Tarantela skozi NIRCam
Meglica Tarantela skozi NIRCam FOTO: NASA

Septembra je svet ugledal novo fotografijo Webba, na njej pa zvezdno meglico z vzdevkom Tarantela. Takšno poimenovanje je dobila, ker so prejšnje fotografije meglice prikazovale njene prašne niti.

Meglica, drugače imenovana tudi Zvezdna porodnišnica 30 Doradus, je od Zemlje oddaljena 161,000 svetlobnih let, Webbova natančna leča pa je omogočila tudi pogled na več deset tisoč novih zvezd.

Ikonični zajem Fantomske galaksije

Fantomska galaksija
Fantomska galaksija FOTO: NASA - James Webb

Fotografija t. i. fantomske galaksije je nastala le zato, ker Webb lahko zajema daljše valovne dolžine svetlobe . Z zajemom pa znanstvenikom tudi omogoča, da natančno določijo starost zvezd.

Na sliki fantomske galaksije se tako jasno vidijo gmote plina in prahu, pa tudi gosto kopico zvezd v njenem jedru.

Prva slika planeta izven našega osončja

Fotografija: James Webb zunajosončni planet
Fotografija: James Webb zunajosončni planet FOTO: Twitter

Nasa je v preteklem letu prav tako objavila prvo neposredno fotografijo planeta izven našega osončja. Webb pa je z njo znova pokazal podrobnosti, ki jih sateliti z Zemlje ne bi uspeli nikoli razkriti. Eksoplanet HIP 65426 b je plinasti velikan, ki je od šest- do dvajsetkrat težji od največjega planeta našega osončja Jupitra. Od Zemlje je oddaljen 355 svetlobnih let.

Fotografiranje eksoplanetov je sicer izredno zahtevno, ker so oddaljene zvezde veliko svetlejše od planetov in jih zato prekrijejo.

Jupiter v novih barvah in z belo pego

Novi posnetki Jupitra
Novi posnetki Jupitra FOTO: NASA

Če smo že omenili največji planet v našem osončju, lahko spomnimo tudi na fotografijo Jupitra. A tokrat planet ne sije v znameniti rdečeoranžni barvi. Na Webbovi fotografiji prevladujeta bela in modra barva. Tudi znamenita Velika rdeča pega, ogromna anticiklonska nevihta, ki bi z lahkoto "požrla" Zemljo, je tu bela, podobno kot pas oblakov na Jupitrovem ekvatorju, kar je posledica odboja sončne svetlobe.

Na objavljenih fotografijah so lepo opazni temni Jupitrovi prstani, luni Amalteja in Adrasteja, meglice in celo polarni sij na skrajnem severu in jugu planeta.

Trk dveh galaksij in spreminjajoča se Cartwheel

Ob fotografiranju galaksije Cartwheel, ki jo je sicer v svoj objektiv pred leti ujel tudi Nasin vesoljski teleskopom Hubble, pa je Webb odkril novo skrivnost vesolja – s pomočjo nove fotografije starodavne galaksije namreč lahko opazimo, da je ta čez leta spremenila barvo. Strokovnjaki ocenjujejo, da je Carthweel barvo spremenila zaradi trčenja z drugo galaksijo.

Webb sicer fotografira s pomočjo dveh instrumentov, in sicer njegove bližnje infrardeče kamere (NIRCam) ter srednjega infrardečega instrumeta (MRI). S skupnimi močmi obeh namreč Webb lahko vidi skozi prah in razkrije tudi tista svetlobna valovanja, ki jih v pogojih nam vidne svetlobe ni mogoče zaznati.

Med prvimi objavljenimi fotografijami Webba je bila  tudi meglica Carina, ki so jo pred tem pogosto opazovali tudi z Webbovim predhodnikom Hubblom. Vendar pa Webb prikaže precej drugačno sliko ene največjih in najsvetlejših meglic na nebu. Nahaja se približno 7600 svetlobnih let od Zemlje.
Med prvimi objavljenimi fotografijami Webba je bila tudi meglica Carina, ki so jo pred tem pogosto opazovali tudi z Webbovim predhodnikom Hubblom. Vendar pa Webb prikaže precej drugačno sliko ene največjih in najsvetlejših meglic na nebu. Nahaja se približno 7600 svetlobnih let od Zemlje. FOTO: NASA

V Webba, ki se je v vesolje podal na lanski božič, sta sicer Nasa in Esa skupaj vložili nekaj več kot 9,4 milijarde evrov. Poleg predstavljenih fotografij je teleskop na Zemljo poslal tudi druge zajeme daljnega in bližnjega vesolja. Znanstveniki sicer upajo, da bo v prihodnosti uvidel tudi t. i. zarjo vesolja oziroma nastajanje prvih zvezd in galaksij pred 13,7 milijarde let. Observatorij je od Zemlje oddaljen 1,6 milijona kilometrov.

Foxn.ca
31. 12. 2022 13.08
Nedosegljivih svetov ni več tam, odšli do pod drugimi imeni: Parkljevci, hudi, di,či, mori, lci, kegljevci:....James se že obrača tja, da bi jih videl...!"*
27. 12. 2022 14.40
Spet pobarvane slike iz kavne usedline,..vsaka čast studiu, res imajo dobro fantazijo.
Ol77
27. 12. 2022 10.51
Revčki oprani napaste se..meeeeee
Phan Thi Kim Phuc
27. 12. 2022 08.39
res fascinantno....pa tudi Bog nima nič proti...
Balki36
26. 12. 2022 19.02
Kolk enga brezplacnega plina je v teh stebrih stvarjenna....nas pa zebe...pa to
Apostol1
26. 12. 2022 18.23
Jasno ko beli dan je da v vesolju nismo sami. Problem je v tem ker so razdalje take , da so nepremostljive in če so bitja z drugih planetov premagala take razdalje , potem smo mi v primerjavi z njimi na stopnji amebe in ne razumnega bitja , kot se imenujemo sami . ko ne bo več vojn bo človek šel na druge planete , prej pa ne.
Broj1 TNT
26. 12. 2022 19.43
razdalje so nepremostljive z vodika zemljana kljub temu da je samo v 100 letih doživel nesluten tehnični razvoj,zdaj pa pomisli kar lahko zmorejo tisti ki so se mogoče razvili že kakšen milijon let pred nami!
26. 12. 2022 17.48
V vesolju nismo sami kar je logično.Lp
27. 12. 2022 14.43
In seveda, logično je, da vesolja ni, kateri norc bi ustvaril ogroooooommnnooooo praznega prostora in upal, da morda le nekoč se srečata 2 delca in naredita vse mogoče in nemogoče, ter, da iz tega nastane Klaus Švab,..groza kakšna potrata energije-skregano z vsemi zakoni.
26. 12. 2022 17.47
Resnično in zelo,zelo zanimivo.
Broj1 TNT
26. 12. 2022 17.44
ja nasa ima dve nalogi da odkriva in da prikriva !iz še neznenega razloga nekaterih stvari rja ne sme vedeti!
osancta simplicitas
26. 12. 2022 17.38
to so še stare slike. pfoto finiširane!
TEDYC
26. 12. 2022 16.54
Sploh se ne zavedamo, kaj vse nam prikrivajo.
Ramzess
26. 12. 2022 17.26
Naša zgodba je plod bolne fantazije zelo majhne skupine ljudi! Pomislite, zakaj nam lažejo o znanju starih civilizacij: o tehnologiji, vesolju in medicini? Zakaj ladje ne plujejo po severnih morjih? Nikoli ne bomo povedali resnice, ker bo to porušilo "sistem". Vse to se dejansko dogaja, mi pa še naprej živimo tiho in umirjeno, brez skrbi in brez nepotrebnih vprašanj.
ateistek
26. 12. 2022 20.17
Če se nečesa ne zavedaš, kako potem veš, da je to resnično oz. da sploh je?
Niknames
26. 12. 2022 16.53
Čudovita je cela Njegova kreacija, samo človeški ego ima možnost iz lepote ustvarit trpljenje.
Hanna74
26. 12. 2022 16.10
fascinantno..samo čakam ,da nas obiščejo naši prednamci ,ki so omogočili naši civiliziaciji, da se razvije..
27. 12. 2022 14.45
Si misliš koliko glupi so bili, da so ustvarili človeško raso? In ti to imenuješ napredni?
tron3
26. 12. 2022 16.04
In po vseh teh slikah lepih ste še vedno prepričani, da smo sami v vesolju???
Ramzess
26. 12. 2022 17.24
Lepe so že, če pa so resnične pa je vprašanje, NASA te hitro nasamari, če nisi pozoren, njen logototip, če ga malo premešaš, dobiš satan. Nič ni tako kot se zdi.
26. 12. 2022 17.45