Saturnovi znameniti obroči naj bi počasi izginjali

Washington, 29. 05. 2023 13.13 |

Nove raziskave kažejo, da znamenitih Saturnovih ledenih obročev v prihodnosti morda ne bo več mogoče videti skozi teleskope. Z vesoljsko sondo Cassini so raziskovalci ugotovili, da prstani izgubljajo več ton mase na sekundo, kar astronomsko gledano pomeni, da prstani nimajo več veliko časa. Raziskovalci ocenjujejo, da bodo obroči obstajali največ še nekaj sto milijonov let.

Nova analiza podatkov, zajetih z Nasino misijo Cassini je razkrila nova spoznanja o tem, kako dolgo so obroči že tu in kdaj bodo morda izginili izpred naših oči. Naš sončni sistem in njegovi planeti so nastali pred približno 4,6 milijarde let, znanstveniki pa že dolgo razpravljajo o starosti in izvoru Saturnovih obročev. Nekateri astronomi so trdili, da morajo biti svetli, ledeni obroči mlajši od pričakovanih, saj jih v milijardah let niso razjedle ali zatemnile interakcije z meteoroidi.

Saturn
Saturn FOTO: Shutterstock

Na podlagi Cassinijevih podatkov so 15. maja v reviji Icarus objavili novo ugotovitev, ki podpira teorijo, da so se obroči pojavili dolgo po začetnem nastanku Saturna. Do podobnih zaključkov so prišle tudi dodatne študije, objavljene 12. maja v reviji Science Advances oziroma 15. maja v reviji Icarus.

"Naš neizogibni sklep je, da morajo biti Saturnovi obroči po astronomskih standardih relativno mladi, stari le nekaj sto milijonov let," je v izjavi povedal Richard Durisen, zaslužni profesor astronomije na Univerzi Indiana v Bloomingtonu in glavni avtor obeh študij v reviji Icarus.

"Če si ogledamo Saturnov satelitski sistem, obstajajo tudi drugi namigi, da se je v zadnjih nekaj sto milijonih let tam zgodilo nekaj dramatičnega. Če Saturnovi obroči niso tako stari kot planet, to pomeni, da se je nekaj zgodilo, da je nastala njihova neverjetna struktura, in to je zelo zanimivo preučevati."

Raziskovalci menijo, da se je sedem obročev verjetno še vedno oblikovalo, ko so po Zemlji hodili dinozavri.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Spoznanja z vesoljske sonde, namenjene preučevanju Saturna in njegovih naravnih satelitov

Saturnovi obroči so večinoma sestavljeni iz ledu, le majhen odstotek pa pripada kamnitemu prahu, ki ga v vesolju ustvarjajo razbiti delci asteroidov in mikrometeoroidi. Delci, podobni peščenim zrncem, trčijo ob delce v Saturnovih obročih in med kroženjem obroča okoli planeta ustvarjajo plavajoče delce.

Med Cassinijevim velikim finalom, ko je sonda opravila 22 obhodov, v katerih je preletela Saturn in njegove obroče, so raziskovalci lahko pridobili podatke o tem, koliko meteoroidov onesnažuje obroče, o masi samih obročev in hitrosti, s katero snov z obročev pada na planet. Vsi podatki so kazali na isto ugotovitev o mlajši starosti Saturnovih obročev.

Saturnove obroče naj bi bilo lahko videti še nekaj sto milijonov let.
Saturnove obroče naj bi bilo lahko videti še nekaj sto milijonov let. FOTO: Shutterstock

Raziskovalci so ocenili, koliko kozmičnega prahu, ki se redno premika skozi naše osončje, se je nabralo na ledenih obročih. V 13 letih je Cassinijev analizator kozmičnega prahu med vrtinčenjem nabral 163 zrn prahu, ki so izvirala iz drugih delov Saturnovega sistema. Obroči so bili presenetljivo "čisti", kar kaže na to, da niso obstajali dovolj dolgo, da bi se v njih nabralo preveč kozmičnega prahu. Ker pa prstani izgubljajo več ton mase na sekundo, astronomsko gledano nimajo več veliko časa. Raziskovalci ugotavljajo, da bodo trajali še nekaj sto milijonov let.

"Dokazali smo, da masivni obroči, kot so Saturnovi, ne trajajo dolgo," je pojasnil Paul Estrada, raziskovalec v Nasinem raziskovalnem centru Ames v Mountain Viewu v Kaliforniji in soavtor vseh treh študij.

Toda kaj je sploh ustvarilo Saturnove obroče? Znanstveniki tega še vedno ne vedo zagotovo, vendar je možno, da je gravitacijska nestabilnost uničila nekatere ledene lune, ki krožijo okoli tega planeta, in tako ustvarila dovolj materiala, da ga je potegnilo v prstane, ki obkrožajo Saturn.

Prihodnje misije za preučevanje nekaterih Saturnovih lun bi lahko razkrile več informacij o tem, kateri dogodki so ustvarili prstane – in privedle do drugih odkritij.

"Če nam bo uspelo odkriti, kaj se je v tem sistemu zgodilo pred nekaj sto milijoni let, da so nastali obroči, bomo morda odkrili, zakaj Saturnova luna Enkelad iz svojih globokih oceanov bruha vodne, ledene in celo organske pline," je dejal Durisen. "Morda bomo na Enkeladu celo našli gradnike življenja."

• 8

06. 07. 2023 12.53
Pohitite zadnji primerki -50%
PREDSIGNAL69
06. 07. 2023 12.46
Ustvaril jih je originalni Jezus.
Sickk 2
29. 05. 2023 20.16
Cudn, da niso izracunal tocn datum...
bojer
29. 05. 2023 15.45
"Največ nekaj sto milijonov let", to pa ni kdo ve kaj dolga doba, a ne? V tem obdobju, kot smo, se ne moremo niti dogovoriti o alternativnih oblikah ogrevanja, kaj bi še radi....
Delavec_Slo
29. 05. 2023 15.39
Fak, kaj pa zdaj gremo že na Saturnov prehod
Watcherman
29. 05. 2023 15.37
Resnično in zanimivo.
nekaj brezveze
29. 05. 2023 14.49
Kaksne predikcije- vremena pa za 5 dni ne more nihce predvidet..Vedno povejo- vreme bo soncno popoldan so MOŽNE padavine😂
Watcherman
29. 05. 2023 15.36
ćžšq
29. 05. 2023 14.41
Do sobote jih ne bo več...zato pohitite z nakupi, v nedeljo bodo trgovine zaprte...obroči bodo razprodani...
Uporabnik1888402
29. 05. 2023 14.36
Tudi tam podnebne spremembe?
Makalunga
29. 05. 2023 14.33
Izginja NASA, njena znanost, ki je postala vera v vsemogočne milijarde dolarjev in resnica sprijaznite se, da ste majhni v zaporu na odprtem oddelku, kjer se lohka plodite..zganjate cirkus, in da nikoli nikamor ne bomo odšli se bomo a pogrizli z a %..
bohinj je zakon
29. 05. 2023 14.31
Upam, da to ni povezano z politiko v SLO?
NisemBot
29. 05. 2023 14.02
To so posledice globalnega segrevanja. Obroče je nujno treba sprejet v Naturo 2000 in jih zakonsko zaščitit!
VirusX
29. 05. 2023 14.16
Bo Janez to naredil, če je že prvič podpisal za naturo2000 leta 2004, bo pa še sedaj.
duhccc
29. 05. 2023 13.47
ugibanje metanje denarja stran v raziskovanje drugih planetov namesto da bi za zemljo skrbeli in njo raziskovali.... pa se na veliko zaceli pogozdovati ... pa krivijo vozila na notranje izgorevanje da so kriva za segrevanje planete ta planet je bil nekoc zelen bilo je veliko gozdovov bila je vsajena naravno knoplja ki po studijah daje najvec kisika na tej zemlji tko da nas samo zavajajo in jim gre sam za denar in cloveska pamet ne obstaja vec ker imajo vecinoma vsi oprane mozgane...
slimy12
29. 05. 2023 13.47
Nikdar več
29. 05. 2023 13.46
Cwla večnost. Sem mislil, da bo jutri na 24ur novica, da Saturna ni več.
H2OH
29. 05. 2023 13.44
Novica stara kot Pohorje.... 😡
GibbsNCIS
29. 05. 2023 13.39
kaj je spet golf 2 diesel kriv?
Thor78
29. 05. 2023 13.37
Kaj se nam bo pa tokrat podražilo?
Blue Dream
29. 05. 2023 13.37
spreminajanje je edina konstanta
JApajaDAja
29. 05. 2023 13.33
izginja vse kar je bilo,nekoč, idilično!