Skrivnostni diamanti naj bi na Zemljo prišli po trku pritlikavega planeta

Melbourne, 18. 09. 2022 18.07 |

Karmelina Husejnović

Znanstveniki že nekaj časa raziskujejo posebno vrsto diamantov, ki so jih našli v Avstraliji in Afriki. Zdaj pa so dokazali, da so ti najverjetneje nastali po tem, ko je pred približno 4,5 milijarde leti velik asteroid trčil v pritlikavi planet iz našega Osončja. Ostanki tega pritlikavega planeta so nato pristali na Zemlji.

V  raziskavi, ki so jo objavili v znanstveni reviji Proceedings of National Academy of Sciences, so z naprednimi tehnikami elektronske mikroskopije proučevali 18 vzorcev ureilitov, ki so jih našli v Avstraliji in Severni Afriki. Gre za posebno vrsto meteoritov, ki imajo unikatno mineralno sestavo.

Vsi vzorci so vsebovali grafit in večina je v sebi skrivala tudi majhne skrivnostne diamante, lonsdaleite, ki jim pravijo tudi zloženi oziroma šestkotni diamanti. Gre za najtršo snov, ki so jo doslej odkrili na Zemlji.

Tako kot navadni diamanti so tudi lonsdaleiti kovalentni kristali ogljika. Razlika med njimi je, da so pri teh skrivnostnih diamantih kovalentne vezi oblikovane v šestkotne strukture, medtem ko so pri navadnih diamantih oblikovane v kubične strukture. Prav zaradi heksagonalne strukture naj bi bili lonsdaleiti tudi za okoli 58 odstotkov trši od običajnih diamantov, ki jih najdemo na Zemlji.

Andy Tomkins in Alan Salek z vzorcem ureilita
Andy Tomkins in Alan Salek z vzorcem ureilita FOTO: Profimedia

Kozmični izvor skrivnostnih diamantov

Na podlagi analiz so znanstveniki zaključili, da so se ti diamanti oblikovali v visokoenergijskem kozmičnem trku, ki se je zgodil pred več kot 4,5 milijarde let med velikim asteroidom in pritlikavim planetom.

Predvidevajo, da sta vročina in pritisk, ki ju je povzročil ta trk, stisnila grafit, ki je bil na površju teh kozmičnih teles. Ob tem se je najbrž sprostila mešanica tekočin in plinov, nastal pa je diamant.

'Nekateri so dvomili, da takšen material sploh obstaja'

Skrivnostne diamante v vzorcih meteoritov so znanstveniki prvič odkrili pred približno pol stoletja. Vendar so bili ti zelo majhni, nekateri kristali so merili le nekaj nanometrov. Zdaj pa so raziskovalci odkrili večjo količino tega materiala v ureilitih, ki so jih našli na severozahodu Afrike. Nekateri od teh kristalov so tudi do 1000-krat večji od tistih, ki so jih odkrili v preteklosti.

Skrivnostni diamanti so svoje ime dobili po britanski pionirki na področju kristalografije Kathleen Lonsdale, ki je bila prva ženska izvoljena za članico britanskega strokovnega združenja Kraljeva družba (Royal Society).

"Zelo je vznemirljivo, saj so nekateri znanstveniki dvomili, da takšen material sploh obstaja," je dejal Alan Salek, doktorski študent pri Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) iz Avstralije, ki je sodeloval pri raziskavi.

"Ta študija pa kategorično dokazuje, da lonsdaleiti (šestkotni diamanti) v naravi obstajajo," je dodal Dougal McCulloch, direktor oddelka za mikroskopijo in mikroanalize pri RMIT. "Odkrili smo tudi največje kristale lonsdaleita doslej, ki so veliki tudi do mikrona, kar pa je precej tanjše od človeške dlake," je še dodal.

Pri raziskavi so med drugim sodelovali (od leve proti desni) Dougal McCulloch, Alan Salek in Andy Tomkins FOTO: Profimedia

Lonsdaleiti zaradi svoje izjemne trdnosti uživajo veliko zanimanja v znanstvenih krogih, saj bi bil teoretično lahko takšen material zelo uporaben v industriji. Že zdaj navadne diamante uporabljajo denimo pri izjemno natančnih rezilih.

Nick Wilson, ki je prav tako sodeloval pri raziskavi, pa pravi, da bi novi izsledki glede lonsdaleitov lahko pomagali izboljšati obstoječo tehnologijo za izdelavo umetnih diamantov, tako da bi lahko izdelovali še trše diamante.

Raziskavo so izvedli znanstveniki z univerze Monash, univerze RMIT, Avstralske univerze Synchrotron in Plymouth ter avstralske vladne agencije za znanstvene raziskave Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation.

To ni prvič, da so znanstveniki odkrili nenavadne materiale iz vesolja. Kitajski raziskovalci so pred kratkim sporočili, da so v vzorcih prahu, ki so jih prinesli z Lune, našli nove fosfatne minerale.

Foxn.ca
19. 09. 2022 09.44
Zavajanje z umetno inteligenco je v vsakem cajtengu
Ol77
19. 09. 2022 09.18
keri nateguni:)))vse je ena velika LAŽ
SlepiSlovenc
18. 09. 2022 19.45
Najbolš, da začnem nazaj pit. Dost bo počasa. 🤢
Betuul
18. 09. 2022 19.39
Ja bo kar držalo ! Pred 4,5 miljarde let nazaj še zemlje kot take ni bilo, ampak je bila zelo vroča gmota! Na diamante nima vpliv samo trk pritlikavega planeta ampak mnogi ☄️kometi, vulkanine 🌋💫ter drugi pojavi v razvoju do zemlje danes!? so pa fantje od raziskovalne stroke in5⭐️zanjih
Slovenc07
18. 09. 2022 19.32
Ma dejte ga srat cela zgodovina je zlagana, ki jo ucijo v soli in sedaj se vedo kaj je blo pred milijardami let....bla bla.....hitro zapisat v ucbenike pa ovcam predavat, da neb kdo slucajno svoje mozgane vkljucil.
Ol77