Ko bližnja zvezda drugi 'ukrade' snov

Nova Gorica, 11. 10. 2018 21.01 |

V raziskavi, ki so jo vodili astronomi s Kalifornijskega instituta za tehnologijo in v kateri je sodelovala znanstvenica s slovenskega Centra za astrofiziko in kozmologijo Univerze v Novi Gorici, so odkrili nenavadno supernovo, pri kateri je nastala tesna dvojna nevtronska zvezda.

Doktor Petrushevska je iz Makedonije, magistrirala je v Italiji, doktorirala v Stockholmu na Švedskem, zdaj dela pa na Univerzi v Novi Gorici v Centru za astrofiziko in kozmologijo.

V raziskavi, ki so jo vodili astronomi s Kalifornijskega inštituta za tehnologijo (Caltech) in v kateri je sodelovala dr. Tanja Petrushevska iz Centra za astrofiziko in kozmologijo Univerze v Novi Gorici, so odkrili nenavadno supernovo. Kot poročajo v članku objavljenem v reviji Science, je bila supernova šibkejša od drugih podobnih eksplozij in je tudi hitreje ugašala. To kaže, da naj bi zvezda, ki je eksplodirala, imela nevidno spremljevalno zvezdo, ki ji je 'ukradla' snov. Eksplozija take 'ultraslečene' zvezde je bila zato šibkejša in krajša, v njej pa naj bi na koncu nastala nevtronska zvezda, pojasnjujejo v sporočilu Univerze v Novi Gorici in dodajajo: "Ker naj bi bila tudi spremljevalka nevtronska zvezda, raziskovalci menijo, da so bili prvič doslej priča supernovi, v kateri je nastal sistem dveh nevtronskih zvezd, v katerem se zvezdi gibljeta ena okoli druge na zelo majhni razdalji."

Odkar so lani avgusta z detektorji gravitacijskih valov LIGO/Virgo prvič zaznali zlitje dveh nevtronskih zvezd, so dvojne nevtronske zvezde in njihov nastanek v središču zanimanja mednarodne astrofizikalne skupnosti.

Na sliki je ilustracija pretoka snovi z običajne zvezde na nevtronsko zvezdo.
Na sliki je ilustracija pretoka snovi z običajne zvezde na nevtronsko zvezdo. FOTO: NASA

Kako nastanejo nevtronske zvezde?

Nevtronske zvezde nastanejo iz zvezd, ki imajo vsaj 8-kratno maso Sonca. Ko zvezdi zmanjka jedrskega goriva, se njena sredica sesede v nevtronsko zvezdo ali črno luknjo, zunanje plasti pa raznese v eksploziji supernove. Nevtronska zvezda je zelo gost ostanek zvezde - v krogli, ki je po velikosti primerljiva z večjim mestom, je stisnjeno za več kot celo Sonce snovi. Čajna žlička snovi iz nevtronske zvezde ima tolikšno maso kot nekaj tisoč metrov visoka gora na Zemlji.

Znanstveniki so v omenjeni raziskavi ugotovili, da je umirajoča zvezda v eksploziji odvrgla le za petino mase Sonca snovi, kar je bistveno manj kot jo zvezde običajno izvržejo v eksplozijah supernov. Samo dejstvo, da je zvezda eksplodirala, pa kaže, da je morala v preteklosti imeti ovojnico, v kateri je bilo veliko več snovi.

Na posnetkih je 920 milijonov svetlobnih let oddaljena spiralna galaksija IV Zw 155. Krožec na njenem obrobju označuje položaj supernove iPTF 14gqr: leva slika je bila posneta pred, srednja med in desna po eksploziji supernove, v kateri je nastala tesna dvojna nevtronska zvezda. FOTO: Caltech/GROWTH - R. Hurt

Kam je torej izginila manjkajoča snov?

Raziskovalci so prišli do zaključka, da je bila zvezdina ovojnica najverjetneje ukradena— zvezda mora imeti v neposredni bližini gosto spremljevalko, ki ji je s svojo gravitacijsko silo že pred eksplozijo ukradla snov in jo posesala nase. Ob opazovanju eksplozije, ki nosi oznako iPTF 14gqr, so tako prvič doslej opazovali rojstvo nevtronske zvezde, ki ima ob sebi še eno nevtronsko zvezdo. Ker sta nevtronski zvezdi zelo blizu ena drugi, se bosta nekoč zlili v trku, ki bo podoben prelomnemu dogodku GW170817, ki so ga zaznali lansko leto tako z detektorji gravitacijskih valov kot tudi sateliti in teleskopi na Zemlji, pri njegovem opazovanju pa so sodelovali raziskovalci Centra za astrofiziko in kozmologijo Univerze v Novi Gorici.

Eksplozijo iPTF 14gqr so najprej opazovali na observatoriju Palomar v ZDA v okviru projekta "intermediate Palomar Transient Factory" (iPTF), ki pregleduje nebo in išče nove in kratkotrajne izvore svetlobe na nebu, med katerimi so tudi supernove. Pri kasnejših opazovanjih je sodelovalo več teleskopov mreže GROWTH.

• Kou Kou

flatearth
12. 10. 2018 12.23
Znanost in človeška neumnost in še kaj nima omejitev,
Pikabalonca
12. 10. 2018 09.24
Če so vas učili, da je naš planet okrogel, vas niso učili prav – videti je namreč kot kroglica graha, ki smo jo že nekoliko stisnili med zobmi. Zemljini obliki se reče geoid in je približek elipsoida. Zakaj ni okrogla? Pravzaprav zaradi vrtenja in magnetizma, zaradi katerega sta tečaja nekoliko stisnjena skupaj, preko ekvatorja pa je bolj izbočena. Preprosto če so nam lagali, nam lažejo kdo jim bo pe sploh kaj verjel..ko niso drugega NASA kot CERKEV, znanstveniki Župniki in znanost VERA ki se samo žene za denar..
Bolje
12. 10. 2018 09.43
Imaš prav, ko praviš, da Zemlja ni povsem okrogla, ampak v obliki geoida. Ampak kako to veš? Izvedela si od znanstvenikov.
Pikabalonca
14. 10. 2018 22.48
Zemlja je kot KROMPIR nam pa kažejo slikanice..
antilevi?ar
24. 10. 2018 11.21
Kaj niso rekli, da je hruškaste oblike-pearshape? Celo so rekli, da je votla, pa, da je konkavna, pa da je geoid, pa,..izjemno ogromno teorij. Torej dejstvo ne znamo kako izgleda, do takrat pa vesel lov na nove teorije
Našvasan_zob
12. 10. 2018 08.00
Če je supernova oddaljena 920 milijonov svetlobnih let je povsem mogoče, da sta se nevtronski zvezdi že zlili skupaj in gravitacijski valovi že potutjejo proti nam.... Ali jih bomo kdaj zaznali pa je skoraj neverjetno saj gre za taka časovna obdobja, da človeštvo takrat verjetno ne bo več obstajalo..
12. 10. 2018 11.34
Lej že prva sekunda nastanka vesolja je vprašljiva...ne mi, prosim!
12. 10. 2018 12.57
Dokaži matematično kar pišeš. Hvala..._zob.
flatearth
11. 10. 2018 22.37
Kot naša vlada, kaj češ,
kure bedne
11. 10. 2018 21.43
he he sam, da napišejo- vodilni astronomi s Kalifornijskega instituta za tehnologijo- pa že mislijo, da jim vsi verjamemo. Sami strokovnjaki za vesolje a našega morja pa še 90% niso raziskali . Res zanimivo.
KungFuPanda
12. 10. 2018 08.11
Očitno so astronomi bolj sposobni od geologov, morskih biologov ali kogarkoli... Veliko lažje je s teleskopom zbirati elektromagnetno valovanje iz vesolja, kot pošiljati podmornice v globine par Km, kjer ni svetlobe in pritiski dosegajo par 100 barov.
Bolje
12. 10. 2018 09.09
Zakaj o sebi pišeš v množini? Sicer pa znanstvenikom ni treba verjeti, ker drugače kot religija znanost ne temelji na veri.
antilevi?ar
12. 10. 2018 15.26
O da znanost še kako temelji na veri. Temelj vsake znanosti je opravljanje poskusov, dokazovanje teorij in ponovno neodvisna potrdite ali zavrnitev poskusov,.do danes žal same teorije,.torej, če verjamemo teorijam in te imamo celo za zakone govorimo o čisti navadni religiji-pseudoznanosti
12. 10. 2018 20.07
Če česa ne razumete, gotovo za to niso krivi vodilni astronomi.
12. 10. 2018 20.08
12. 10. 2018 20.11
Po vašem bistrem sklepanju tudi seštevek dveh števil temelji na veri pa prosti pad, pospešeno gibanje, itd., itd. Vse teorije temeljijo na opazovanjih in poskusih, zato z vero nimajo nič skupnega.