V desetih dneh zaznali dva trka nevtronske zvezde s črno luknjo

Washington, 30. 06. 2021 06.00 |

Maja Pavlin

Znanstveniki so v le desetih dneh kar dvakrat zaznali redek trk med črno luknjo in nevtronsko zvezdo. To bi lahko spremenilo ideje o tem, kako nastajajo zvezde in galaksije. Ob trku tako masivnih predmetov se namreč v vesoljski tkanini ustvarijo gravitacijski valovi. Raziskovalci so napovedali, da se bodo takšni trki zgodili, vendar pa ne vedo, kako pogosto.

Leta po tem, ko so znanstveniki začeli iskati tobole v vesolju in času, ki jih je predvidel Albert Einstein, so detektorji gravitacijskih valov v ZDA in Evropi zaznali dve nevtronski zvezdi, ki sta se zaleteli v črni luknji na stotine milijonov svetlobnih let stran. Opažanja teh redkih trkov med črno luknjo in nevtronsko zvezdo bi lahko pomenila, da bo morda treba spremeniti nekatere ideje o tem, kako zvezde in galaksije nastajajo.

Črne luknje so vesoljski pojavi, ki imajo tako močno gravitacijo, da ji niti svetloba ne more uiti. Nevtronske zvezde pa so mrtve zvezde, ki imajo neverjetno gostoto. Le ena čajna žlička materiala iz nevtronske zvezde naj bi tehtala približno štiri milijarde ton.

Profesorica Vivien Raymond z univerze Cardiff je za BBC povedala, da so odkritja fantastična. "Ponovno smo se naučili nove lekcije. Ko sprejmemo neke domneve, se pogosto čez čas pokaže, da so bile te napačne, zato moramo imeti svoj um vedno odprt in spremljati, kaj nam sporoča vesolje," je dejala. "Želeli bi si, da bi se nevtronske zvezde ob trku raztrgale. V tem primeru bi prišlo do veliko priložnosti za zanimivo fiziko, vendar pa menimo, da sta bili črni luknji dovolj veliki, da sta nevtronski zvezdi v celoti pogoltnili."

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Pri prvem trku, ki so ga znanstveniki zaznali 5. januarja 2020, je črna luknja, ki je 6,5-krat večja od mase našega Sonca, trčila v nevtronsko zvezdo, ki pa je bila od te naše matične zvezde 1,5-krat masivnejša. V drugem trku, ki ga je pobralo le 10 dni kasneje, se je črna luknja z 10 sončnimi masami združila z nevtronsko zvezdo dveh sončnih mas.

Ob trku tako masivnih predmetov se v vesoljski tkanini ustvarijo gravitacijski valovi. Prav te valove so zaznali raziskovalci. Na prejšnja opazovanja so se zdaj ozrli s svežimi očmi, pri mnogih med njimi pa je verjetno prišlo do podobnih neusklajenih trkov.

Že v preteklosti so znanstveniki zaznali trčenje dveh črnih lukenj in dveh nevtronskih zvezd, vendar pa je to prvič, da so zaznali, da je nevtronska zvezda trčila v črno luknjo.

Zakaj je zadnje trčenje tako pomembno?

Po trenutnih teorijah in preteklih opazovanjih nevtronske zvezde običajno trčijo v druge nevtronske zvezde. Enako bi moralo veljati tudi za črne luknje. Obstajajo namreč dejavniki, ki zmanjšujejo možnosti, da bi se ta dva ločena predmeta našla skupaj.

Tako črna luknja kot nevtronska zvezda sta "kozmološki pošasti", vendar pa so črne luknje precej bolj masivne od nevtronskih zvezd.

Toda dva trka med nevtronsko zvezdo in črno luknjo, ki sta opisana v časopisu Astrophysical Journal Letters, lahko to prepričanje izpodbijata. Pravzaprav se nagibata k nekemu drugačnemu nizu teorij, ki predpostavljajo, da lahko črne luknje in nevtronske zvezde res najdemo drugo ob drugi.

Te alternativne teorije pomenijo, da so se zvezde in galaksije oblikovale na različne načine, kar je v nasprotju s sliko o tem, kako je nastajal kozmos.

Črni luknji ne more pobegniti niti svetloba.
Črni luknji ne more pobegniti niti svetloba. FOTO: Thinkstock

V milijardah let so zvezde ustvarile številne gradnike, iz katerih nastajajo večje kozmične strukture, kot so na primer planeti in galaksije. Proizvodnja tako imenovanih težkih elementov, kot so železo, ogljik in kisik, v zvezdah je povezana z deležem črnih lukenj in parov nevtronskih zvezd v vesolju.

Sila, s katero zvezde potiskajo material v sebi, ko eksplodirajo, je povezana tudi s tem deležem parov črnih lukenj in nevtronskih zvezd.

V zaključku nova ugotovitev kaže na to, da zvezde proizvajajo manj težkih elementov in jih izrivajo z manjšo silo, kot so mislili prej, kar pa ima posledice za realna opazovanja vesolja. Nobena obstoječa teorija ne more popolnoma pojasniti, kaj astronomi vidijo na nočnem nebu. Toda po mnenju Raymondove je mogoče številne ideje prilagoditi, da se bolje prilegajo tistemu, kar poznamo.

Gravitacijski valovi so, ko pridejo do nas, manjši od širine atoma

Profesorica Sheila Rowan z univerze v Glasgowu je povedala, da opazovanja načinov trka črnih lukenj in nevtronskih zvezd ter pogostosti teh trkov v zadnjih šestih letih ustvarjajo vse bolj podrobno sliko dinamike znotraj galaksij. "Vse to nam daje bogato sliko zvezdne evolucije. Zadnje ugotovitve so še ena od novosti v našem razumevanju, kaj je v vesolju in kako je postalo takšno, kot je," je dejala.

Trke so odkrili z merjenjem valov, ki so nastali zaradi nenadnih sprememb gravitacijskih sil, ki se pojavijo ob trku dveh masivnih nebesnih teles. To so valovanja v tkanini samega prostora. Podobno temu, ko v mirno vodo vržemo kamen.

Gravitacijski valovi potujejo na stotine milijonov svetlobnih let po vesolju, zaznali pa so jih detektorji v zvezni državi Washington in Louisiana v ZDA ter detektor Virgo v osrednji Italiji. Skupaj tvorijo Napredno svetlobno-interferometrsko opazovalno tehniko (ALIGO).

Nevtronska zvezda
Nevtronska zvezda FOTO: NASA

Ko pridejo do nas, so valovi majhni manjši od širine atoma. Sami detektorji so med najobčutljivejšimi instrumenti, ki so jih kdaj koli izdelali.

V prihodnosti skupina znanstvenikov upa, da bo zaznala trke nevtronskih zvezd in črnih lukenj, ki jih opazujejo tudi teleskopi tako v vesolju kot na tleh. To bo znanstvenikom omogočilo, da izvedo še več o teh super težkih materialih, iz katerih so izdelane nevtronske zvezde.

Sodelovanje ALIGO vključuje več kot 1300 znanstvenikov iz 18 držav in vključuje raziskovalce z 11 britanskih univerz.

Koronavirus pasica nova

dante
30. 06. 2021 18.02
pa kdo bo štel, važno je da ni življenjsko nevarno, drgač si bodo zmislili kako novo zapiranje pred gravitacijo
En procent
30. 06. 2021 11.58
A se sploh zavedate, da smo prebrali članek, ki je celo normalen? Povrhu vsega le drobtinica napak. Bravo 24ur! Le v to smer naprej.
30. 06. 2021 10.37
Ena stotina miljona je 10000. Torej, če gre za več stotin miljonov, to pomeni dogodek pred več 10000 leti. Vem, da avtor najbrž ni tega mislil, je pa napisal. Kot ne misli, a piše, tudi še marsikdo drug. Vse je relativno, pa to. Tudi številke.
30. 06. 2021 10.48
Matematiku je točno jasno koliko je ena stotina miljona ali več stotin. Žal pa Slovenci po raziskavah nismo ravno vešči štetja in računanja. Tako tudi pri pisanju in pogovarjanju velikokrat ne vemo kaj pišemo in govorimo. Kaj je večje: več stotin miljonov ali več sto miljonov?
30. 06. 2021 10.58
Ena stotina evra je en cent. Slovenci se radi hvalimo, pa radi rečemo, da imamo na stotine evrov... vsaka stotina ima en kovanček.
Thor
30. 06. 2021 10.17
stotine milijonov svetlobnih let stran ? se pravi veliko pred dinozavri !
Millady
30. 06. 2021 11.52
Se pravi, da tega pojava že zdavnaj ni več in....hmm...zanimivo, raziskovalci so napovedali, da se bodo zgodili trki, ki so se že zgodili..🤔 bodoče- pretekli čas
Quatroporte
30. 06. 2021 09.05
In zdej bo en setradan zejen otrok iz Afrike,al pa nekdo ki je tale trenutek izvedu da je zbolel za rakom imev velik od tega.
Cmrlj3
30. 06. 2021 09.18
Če bi vsi razmišljali tako kot ti, bi še vedno živeli v jamah.
c00kies
30. 06. 2021 09.48
@dundee... Tehnologija, ki se razvija za raziskovanje vesolja nemalokrat požene korenine tudi v medicini. Poglej si samo kaj vse je NASA (vem da jo mnogi sovražite iz dna duše, ampak prav zato vas zbadam z njo) prinesla v medicino iz starih projektov ali pa recimo iz rover misij na Marsu. Ja, mogoče pa bodo ljudje imeli kaj koristi od tega v sami medicini že jutri ali čez 1, 10, 50, 100 ali še več let. Tehnologija, ki gre v namen raziskovanja vesolja ne konča kar tako vse povprek na smetišču ampak velikokrat tudi izboljšuje življenje na Zemlji. Če si že pri raku, JPL (Jet Propulsion Lab.) je tam sredi šestdesetih razvijal tehniko fotografije za lunarno površje s pomočjo x žarkov, če se prav spomnim. Ta tehnologija je nato bila odskočna deska za razvoj različnih tehnik slikanja v medicini in medicinski diagnostiki nasploh. Zaradi nje se je razvila recimo računalniška tomografija, ki seveda služi tudi k zgodnjemu odkrivanju tumorjev ipd. A ni to vredu? Tole z Afriko pa je žal skrajno patetičen odgovor in izgovor na vsak tehnološki napredek, češ, da samo razmetavamo z denarjem. Ni res. Kar nekaj tega napredka se nam vrne nazaj v obliki izboljšav življenja na Zemlji. Afrike ti žal ne reši nobena milijarda dolarjev, ker je to vsaj zaenkrat brezno brez dna. Korupcija, verske vojne, politične vojne in ostali konflikti v Afriki imajo svoj davek in največkrat pri tem nasankajo ta najmlajši. To je posledica izjemno visoke natalitete in vojnega davka starejših. To so stvari ki jih denar ne rešuje ampak samo poglablja. Žal. V Afriki so potrebne bistveno drugačne rešitve. Pogovor za kdaj drugič.
30. 06. 2021 10.40
pkj
30. 06. 2021 10.57
Stonožec
30. 06. 2021 17.22
Saj ni res pa je: v komentarjih na tako nevtralen, znanstven članek smo takoj spet pri levo/desnem klofanju...
ochi
30. 06. 2021 08.50
če črni luknji ne more pobegniti niti svetloba ter se vesolje neprestano širi od nastanka, potem lahko sklepamo le dvoje: ti gravitacijski valovi so hitrejši od svetlobe in hitrost svetlobe ni največja hitrost, ki obstaja.
User723439
30. 06. 2021 09.02
Gravitacijski valovi potujejo s svetlobno hitrostjo. Širjenje vesolja ne vpliva na hitrost svetlobe, ampak na njeno frekvenco (rdeči premik). Ćeprav črni luknji svetloba ne uide, se to dogaja samo za dogodkovnim horizontom. Pred njim svetloba in gravitacijski valovi uidejo. In ti izmerjeni valovi so nastali pred dogodkovnim horizontom.
Malinha
30. 06. 2021 09.44
Ekvivalent primerjave med svetlobno hitrostjo in širjenjem vesolja je nesmiseln. T. i. temna snov v vesolju raste, med enim in drugim objektom (galaksij) t. i. temna energija 'odriva' ta dva objekta med sabo, posledično se prostor med njima širi, raste hitreje od svetlobne hitrosti, seveda, na velikih oddaljenostih; nek objekt se od nas, ko ga še vidimo, ko svetloba še prihaja do nas, oddaljuje z manjšo hitrostjo od svetlobe. Ko se bo oddaljeval z večjo hitrostjo od svetlobe, ga bo 'požrla tema', oz. njegova svetloba ne bo nikoli prišla do nas.
Roxy79
30. 06. 2021 08.48
potem takem bi lahko dejali... NEDAJ BOŽE, da ti pade čajna žlička na tla...... :)
Space Voyager
30. 06. 2021 08.17
Ko bi vsaj takšni kozmični dogodki nedoumljivih razsežnosti vzpodbudili človeštvo k razmisleku, kako majhni smo in da moramo prav vsi sodelovati, če želimo preživeti kot vrsta...
Melita Medved
30. 06. 2021 08.24
Žal se to ne bo zgodilo, ker imajo odločevalci usode našega planeta preozke poglede.
Mars2026
30. 06. 2021 09.15
Se strinjam. Pa tudi dejstvo, da koloniziramo kak drug planet kot na primer Mars (je skoraj edina realna možnost) je potrebno. Če bomo vedno "priklenjeni" na Zemljo bomo zagotovo izumrli (kakšen asteroid nas lah dokončno pokonča...). Se zagotovo strinjam z ljudmi, ki pravijo naj Zemljo "pošlihtamo" ampak hkrati moramo delati tudi na kolonizaciji drugega planeta ;)
MucaNeGrize
30. 06. 2021 08.11
Te teorije bo sicer človek sposoben razumeti šele ...ko bo človeški um lahko dojel , kaj je neskončnost - recimo....če sploh . Umske sposobnosti človeštva ( zaenkrat ) niso dovolj razvite .
Malinha
30. 06. 2021 09.46
Muca, tu si me pa presenetil. Neskončnost?
MucaNeGrize