V okviru Nasine misije do novega odkritja o izvoru kozmičnih delcev

Nova Gorica, 12. 07. 2018 20.59 |

Pred okrog štiri milijardami let je črna luknja v osrčju neke daljne galaksije ustvarila curek visoko-energijskih delcev. Zdaj je mednarodna skupina raziskovalcev, med katerimi je tudi dr. Gabrijela Zaharijaš, raziskovalka z Univerze v Novi Gorici, zaznala enega od teh delcev, tako imenovanih izmuzljivih nevtrinov. To jim je uspelo s pomočjo Nasinega vesoljskega teleskopa Fermi in observatorija Ice Cube na Antarktiki.

V zadnjih letih so astrofiziki končno dobili potrebna orodja, s katerimi lahko odgovorijo na vprašanje o izvoru kozmičnih delcev, ki so jih odkrili pred več kot sto leti. Na podlagi posrednih opazovanj so predvidevali, da omenjeni delci prihajajo iz astrofizikalnih objektov, imenovanih blazarji.

Gre za središča nekaterih galaksij, v katerih črna luknja požene curek energije v smeri proti Zemlji. "To je prvič, da smo dobili neposredni dokaz, da lahko blazarji ali supermasivne črne luknje, ki ležijo v njihovih središčih, proizvajajo visoko-energijske nevtrine," so sporočili iz Univerze v Novi Gorici.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Odkritje je bilo danes objavljeno v dveh člankih prestižne znanstvene revije Science, so še sporočili z Univerze v Novi Gorici. V članku je predstavljen dokaz o povezavi med smerjo, iz katere je prišel visokoenergijski nevtrino, in povečano svetlostjo znanega blazarja, ki oddaja žarke gama (fotone) in leži v isti smeri neba. Nevtrino je zaznal eksperiment Ice Cube na Antarktiki, blišč žarkov gama z blazarja pa kolaboracija Nasinega satelita Fermi LAT, v kateri sodeluje tudi Zaharijaševa s Centra za astrofiziko in kozmologijo Univerze v Novi Gorici.

• Telefon meseca maja