Vesolje naj bi bilo v obliki krofa, ne palačinke

Washington, 27. 03. 2023 09.52 |

Vesolje bi bilo lahko velikanski krof, čeprav je glede na dokaze videti kot palačinka, v novi raziskavi izpostavljajo astronomi. Do ugotovitve so prišli na podlagi nenavadnih vzorcev, ki se nahajajo v odmevih Velikega poka. Ob tem so skupaj z matematiki v nekaterih vzorcih odkrili anomalije, ki bi lahko pomenile, da je vesolje zavito v obliko ameriškega krofa.

Avtorji izpostavljajo tudi, da bi v primeru, če bi lahko v tako zavitem vesolju pogledali zelo daleč stran, v njem videli mlajšo različico sebe. FOTO: Thinkstock

Na podlagi starejših raziskav o tem, kako je videti naše vesolje, naj bi bilo to v obliki palačinke. A avtorji novejšega raziskovalnega poročila izpostavljajo, da ploskost vesolja ni bila nikoli v celoti dokazana in da bi bilo to lahko v obliki krofa, piše portal Space.com.

A kako astronomi in matematiki, ki so sodelovali pri raziskavi, utemeljujejo ugotovitev?

Za razumevanje novejše razlage se moramo najprej seznaniti s staro. V geometriji ploskost vesolja prikazujejo vzporedne črte, ki naj bi se širile v neskončnost. Glede na razdalje, križanja in splošno obnašanje teh črt so v preteklih raziskavah sklepali, da je vesolje plosko – ob tem pa sklep ponazorili s primerom mize: stranica bi ob širjenju v neskončnost z drugimi stranicami ostala v enakem razmerju (po enakim kotom, do križanja ne bi prišlo). Miza je ploska – plosko je tudi vesolje.

Fotografija vesoljskega mikrovalovanja, ki jo je posnel satelit Planck. Velikost nihanj nakazuje, da je vesolje ravno, a nove raziskave kažejo, da bi bilo lahko zavito v obliko krofa. FOTO:

Avtorji nedavne študije so se sklepanja lotili nekoliko drugače. Te vzporedne črte v vesolju so prenesli na krožni model, ob tem pa so se zgledovali po Zemlji. Zemljepisne dolžine našega planeta so med seboj prav tako vzporedne in so v 2D modelu videti kot ploska palačinka, ki pri širjenju v neskončnost ohranja  razmerje. A ob koncu se Zemljine dolžine in širine združijo na polih. Dejstvo, da se vzporednice na začetku sekajo, pa razkriva, da Zemlja ni ravna.

Kako se zgornja teorija aplicira na obliko vesolja?

Enaka sekanja so v 3D prostoru opazili tudi pri podrobnejšem spremljanju vesolja. Ob tem so se osredotočili predvsem na prasevanje (vesoljsko mikrovalovno ozadje), ki je nastalo, ko je bilo vesolje staro le 38.000 let. To sevanje se od Zemlje oddaljuje, med planetom in prasevanjem je že 42 milijard svetlobnih let razlike.

Kljub razdalji pa so astronomi v temperaturi svetlobe opazili manjša nihanja. Nato so izračunali predvideno velikost nihanj in jih primerjali z napovedmi. V primeru razlike bi to pomenilo, da je geometrija vesolja ukrivljena. A ni – vesolje je geometrijsko plosko, od tega pa odstopajo le črne luknje in nekatere galaksije. "Obstaja več različnih vrst ploskosti," odgovarjajo v študiji. Na podlagi česa potem sploh temelji ugotovitev, da je vesolje krof?

Raziskava, ki je bila javnosti predstavljane konec februarja, tudi izpostavlja, da so bile opravljene meritve omejene, ob tem pa predpostavlja, da bi nepojasnjene anomalije lahko pomenile, da je naše vesolje zavito – v obliko ameriškega krofa. FOTO: AP

"Tudi valj je v jeziku matematike geometrijsko raven," utemeljujejo, saj premice valja kljub temu, da krožijo, ostanejo ravne. Geometrično raven je tudi Möbiusov trak. Obliko lahko z malo truda in papirja napravimo sami – trak zvijemo v krog ter ga na enem delu zasukamo za 180 stopinj. Čeprav se trak obrne 'čez sebe', je geometrijsko raven.

Matematiki so podobne oblike opazili tudi ob ogledu vesolja – odkrili so 18 geometrično ravnih tipov oblik, ki v 3D-prostoru ne ostanejo ploske. V vsaki izmed 18 oblik se vsaj ena odkrita dimenzija obrne sama vase – ali kot Möbiusov trak ali pa naredijo delne obrate, poroča Space.com.

Ob tem pa avtorji izpostavljajo tudi, da bi v primeru, če bi lahko v tako zavitem vesolju pogledali zelo daleč stran, v njem videli mlajšo različico sebe. Če bi bilo vesolje široko milijardo svetlobnih let, bi astronomi lahko opazovali galaksijo Rimsko cesto, kakršna je bila pred milijardo let, pa tudi kopijo galaksije pred dvema milijardama let ...

Matematiki so oblike, podobne Möbiusovemu traku, opazili tudi ob ogledu vesolja – odkrili so 18 geometrično ravnih tipov oblik, ki v 3D-prostoru ne ostanejo ploske. FOTO: Profimedia

Astronomi so se v novi študiji lotili tudi iskanja dvojnikov, dokazi pa kažejo, da se vesolje v eni dimenziji ovija okoli sebe, a da nima zelo zapletene tipologije. Ob tem so ob opazovanju prasevanja astronomi zaznali tudi nekaj nepojasnjenih anomalij, ki naj jih tam ne bi bilo. Raziskava, ki je bila javnosti predstavljana konec februarja, tudi izpostavlja, da so bile opravljene meritve omejene, ob tem pa predpostavlja, da bi nepojasnjene anomalije lahko pomenile, da je naše vesolje zavito – v obliko ameriškega krofa.

Komentator aligator
28. 03. 2023 12.29
Tega še bog ne ve😄
zvizi
27. 03. 2023 19.55
Preden je vesolje nastalo >??? O vesolju ne vemo nič, pred nastankom le te ga pa še manj...
Ki zombi
27. 03. 2023 16.31
Pust je tega gotovo vesel 😉😇
thedutchman
27. 03. 2023 12.55
a neumnost je pa polnilo namest marmelade al kako?zdej a ta krof je posipan iz mrvicam al ne?kr če ni pol ne priznamo te teorije,jest hočem mrvice!pa zmedl ste me iz uno sliko krofov,a to pomen da je 6 vesolij al kako?
ElChe
27. 03. 2023 12.36
Pa še ne dolgo nazaj so trdili da ima obliko bureka sam ne ven al je bil mesni al sirov.
James Bond in tovariš Tito
27. 03. 2023 12.35
..a ve mogoče kdo kako je nastalo vesolje?
bu?e24 1
27. 03. 2023 12.41
Pravijo da nemore neki ratat iz nič edin vesolje je ratalo iz nič
Watcherman
27. 03. 2023 12.44
Nastalo je iz 0 praznega prostora v čudež.
Prinašalec
27. 03. 2023 12.24
Po moje ima obliko krompirja, znanost pa takšna, natolcevanje, vsak dan kaj novega brez vseh utemeljitev.🆘
grumf
27. 03. 2023 11.58
Uf, tud vesolje znamo brez problema komentirat, celo njegov nastanek... Noro.. Kdo rabi znanstvenike, klele iz komentarjev se loh naučiš vsega!
SlovenŠtima
27. 03. 2023 11.52
In temu pravite znanost, v katero naj zaupam??? :))))
Tadi 1973
27. 03. 2023 11.45
Krof in palačinka sta pa lahko takšna ali pa drugačna. Butci!!!!!
france prbiti
27. 03. 2023 11.35
vesolje je kot kebab mešan
Balki36
27. 03. 2023 11.30
Pa ma lukno tud?.....pa to
Prinašalec
27. 03. 2023 12.25
27. 03. 2023 11.01
V resnici pojma nimamo kaj je vesolje sploh. To so vse samo teorije
27. 03. 2023 11.23
TO SO VSE SAMO TEORIJE!? Si mislil morda teze? Pogulgaj si definicijo teorije.
27. 03. 2023 11.26
27. 03. 2023 11.26
27. 03. 2023 11.27
in o temu kaj vesolje sploh je tudi, vzporedna vesolja itd
27. 03. 2023 11.28
Point je, če eni dokazi kažejo da je vesolje v obliki krofa, še ne pomeni, da ne obstajajo dokazi, ki kažejo kaj drugega. Teorija je npr. Einsteinova teroija relativnosti, ki je dokazana in potrjena znova in znova z različnimi eksperimenti. Tukaj pa šele praskajo po površju nekih odkritij.
27. 03. 2023 11.29
Po mojem še ne moremo govoriti o teoriji.
27. 03. 2023 10.52
Pojma nimajo.
User416781
27. 03. 2023 11.18
…vidim, da si ti strokovnjak na vseh podočjih, nebrušen diamant, genij, ki čaka, da ga odkrijejo…🤣🤣🤣
27. 03. 2023 11.28
Ne, samo jaz se ne delam, da vem kaj vesolje je.
27. 03. 2023 11.28
Sem pa verjetno kar krepko pametnejši kot ti.
User416781
27. 03. 2023 11.31
RichPiana
27. 03. 2023 10.50
Lahko bi bil v obliki torusa. Znan pojav v termodinamiki in naravi.
Joža_Gulikoža
27. 03. 2023 10.48
Torej ni ploščat 😂😂😂
Quercus
27. 03. 2023 10.44
Če uporabimo malce logike, pridemo do zaključka, da veselje zelo verjetno sploh nima oblike, saj naj bi bilo neskončno. Nekaj kar je neskončno ne more imeti oblike, kajne? Lahko pa se kljub temu širi. Širi pa se znotraj lastnega neskončnega protora, v katerem potekajo razni procesi. Če pa vesolje ima obliko se zastavlja zelo zoprno vprašanje: kaj je "rob" vesolja? Kaj loči naše vesolje od tistega drugega "prostora" v katerem naj bi se vesolje nahajalo? V čem je razlika med njima? In kako si fiziki sploh predstavljajo, da ima lahko prostor - čas obliko? Ker vesolje je v osnovi prostor-čas in zastavlja se vprašanje: če ima vesolje obliko, potem zunaj vesolja ni več ne prostora ne časa. Kaj je torej tam? Ali gre za kakšne nepoznane dimenzije, ki so onkraj razumevanja našega uma?
detect
27. 03. 2023 10.36
bolj je podobno ruski babuški,preverjeno.
Arhaist
27. 03. 2023 10.36
Ojoj kake teorije. Resnica se ve kakšna je zemlja in vesolje, ampak se prikriva da se zavaja ljudi. Ne mi spet o teorijah zarote klikat...
Brometheus
27. 03. 2023 10.19
CMB slika prikazuje vesolje staro 380.000 sv. let, ne pa 38.000.
27. 03. 2023 11.05