Znanstveniki pokazali prvo fotografijo črne luknje

Bruselj, 10. 04. 2019 15.23 |

Evropska komisija je razkrila prvo fotografijo črne luknje, ki so jo posneli v projektu Event Horizon Telescope. 'Pošastna' črna luknja je trimilijonkrat večja od Zemlje, od nje pa je oddaljena 55 milijonov svetlobnih let.

Več videovsebin
  • Prvi posnetek črne luknje
    00:53
    Prvi posnetek črne luknje
  • Iz 24UR ZVEČER: Kako je videti črna luknja?
    03:43
    Iz 24UR ZVEČER: Kako je videti črna luknja?
Prva fotografija črne luknje, ki je bila kdajkoli posneta.
Prva fotografija črne luknje, ki je bila kdajkoli posneta. FOTO: Event Horizon Telescope

Ob 15.07 so objavili prvi posnetek črne luknje nasploh. Posneli so jo astronomi v okviru projekta Event Horizon Telescope (EHT). Gre za projekt sodelovanja svetovnih znanstvenikov, ki ga financira EU. To je pomemben dokaz za obstoj črnih lukenj in postavlja nove mejnike sodobne znanosti, so sporočili iz Evropske komisije.

Črne luknje so izjemno zgoščeni vesoljski pojavi, ki na zelo majhnem prostoru vsebujejo izjemne količine mase.

Gre za črno luknjo v središču galaksije Messier 87, ogromne galaksije v ozvezdju Device. Ta črna luknja je 55 milijonov svetlobnih let oddaljena od Zemlje, njena masa pa je 6,5 milijarde krat večja od mase našega Sonca. Premer črne luknje je 40 milijard kilometrov – trimilijonkrat več od našega planeta. Zaradi njene velikosti so jo znanstveniki označili za "pošastno".

"Ta veliki znanstveni dosežek zaznamuje spremembo paradigme v razumevanju črnih lukenj, potrjuje napovedi splošne teorije relativnosti Alberta Einsteina in utira pot novim smerem vesoljskih raziskav," so sporočili iz Evropske komisije.

Dogodek ob razkritju prve fotografije črne luknje si lahko ogledate na Facebook strani predstavništva Evropske komisije v Sloveniji ter na kanalih EbS in EUtube

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Znanstveniki so pripravili tudi zanimivo animacijo, ki kaže, kaj bi videli, če bi lahko leteli mimo velike črne luknje.

Za opazovanje neposredne okolice črne luknje so v projektu EHT nadgradili in povezali svetovno mrežo osmih teleskopov po vsem svetu. Lokacije teh teleskopov so na zahtevnih visokih nadmorskih višinah, med drugim v španski Sierri Nevadi, na havajskih in mehiških vulkanih, v arizonskih gorah, v čilski puščavi Atacama ter na Antarktiki, so pojasnili na Evropski komisiji.

V mednarodnem projektu sodeluje več kot 200 raziskovalcev iz Evrope, Severne in Južne Amerike ter vzhodne Azije.

"Domišljija pogosto navdihuje znanost in črne luknje že dolgo burijo naše sanje in radovednost. Zahvaljujoč prispevku evropskih znanstvenikov, danes obstoj črnih lukenj ni več le teoretičen pojem. To neverjetno odkritje znova dokazuje, da lahko s sodelovanjem s partnerji po svetu dosegamo nepredstavljivo in premikamo obzorja znanja," je dejal evropski komisar za raziskave, znanost in inovacije Carlos Moedas.

Financiranje EU prek Evropskega raziskovalnega sveta zagotavlja bistveno podporo projektu Event Horizon Telescope. EU zlasti prispeva sredstva za tri vodilne znanstvenike in njihove ekipe, ki so sodelovali pri odkritju, podpira pa tudi razvoj in nadgradnjo infrastrukture velikega teleskopa, ki je bistvena za uspeh projekta.

Predsednik Evropskega raziskovalnega sveta (ERC) Jean-Pierre Bourguignon je čestital znanstvenikom za "navdihujoče odkritje, s katerim so premaknili meje našega znanja"

Kaj je črna luknja?

Črna luknja je v astrofiziki teoretična zgostitev mase, katere težnostno polje je tolikšno, da ubežna hitrost presega hitrost svetlobe. Njeni težnosti ne more uiti niti svetloba. Velikost črne luknje določa njena masa, poroča STA. Slovenska astrofizičarka Andreja Gomboc je v strokovnem članku za revijo Presek napisala, da črnih lukenj ne moremo videti tako, da se svetloba od njih odbije v oči oziroma instrument, saj ne oddajajo svetlobe.

"Izdaja" jih močno gravitacijsko polje, ki ga imajo okrog sebe ter vpliva na gibanje snovi in svetlobe v njihovi okolici. Na ta način so črne luknje opazili v rentgentskih dvojnih zvezdah in v središčih mnogih galaksij, vključno s središčem naše Galaksije.

Kaj je v črni luknji, ne ve nihče, ker ni mogoče videti vanjo. Od zunaj o njej izvemo le njeno maso, vrtilno količino in električni naboj.

Astronomska opazovanja kažejo, da obstaja ogromno črnih lukenj, ki jih lahko najdemo v različnih astronomskih okoljih in so zelo različne po velikosti. Majhne imajo maso nekaj deset mas Sonca in radij nekaj 10 do 100 km, zaznali pa so jih v rentgentskih dvojnih sistemih zvezd.

Velike črne luknje so našli v središčih večine galaksij. Te imajo mase od milijon do nekaj milijard mas Sonca, največje pa so po velikosti primerljive z našim Osončjem. Odkrili so jih na podlagi gibanja zvezd in medzvezdnega plina v njihovi bližini, še piše STA.

V zadnjih letih odkrivajo dokaze o obstoju "srednjih" črnih lukenj. Te imajo maso od okrog 100 do 10.000 mas Sonca. Videti je, da so povezane z mladimi kopicami zvezd.

Majhne črne luknje po današnjem razumevanju nastanejo iz masivnih zvezd ob koncu njihove življenjske poti. Kako so nastale srednje in velikanske črne luknje, zaenkrat ni jasno.

kure bedne
11. 04. 2019 13.16
Takšno sliko sem naredil na rojstno dnevni zabavi s telefonom, ko smo bili nažgani, ko mavre. Nobeden ni vede kaj je na njej.
Trippin balls
11. 04. 2019 12.07
v NLBju je bla ena že več kot 10 let nazaj
Transformerji
11. 04. 2019 11.36
Spodnji komentator ima čisto prav - na drugi strani pa nastanek novega vesolja. Naše bo izumrlo, še prej bomo pa izumrli mi. Nič hudega, um je pa večen....
Trippin balls
11. 04. 2019 14.04
verjetno si želel povedat da je duša večna. um je minljiv enako kot telo
KAPIBARA
11. 04. 2019 10.19
Pozni s to fotko.. Črne luknje so vidne, že desetletja, v filmih za odrasle..
Prototip
11. 04. 2019 09.28
Mah to jaz vidim z prostim očesom vsak mesec 15 tega📉
fairplayy
11. 04. 2019 08.38
če pa gremo v drugo skrajnost v mikroskopski svet v zgradbo atom vidimo, da so protoni in nevtroni sestavljeni še iz manjših delcev v bistvu novo vesolje...
CRNALUKNJA
11. 04. 2019 08.26
upam da mi sedaj verjemite..
11. 04. 2019 09.02
hotchilipoper
11. 04. 2019 08.01
Še na zemlji ne vedo kaj vse imamo,pa bodo tam
11. 04. 2019 07.45
Martin? A še računate? Pa ne, da ne gre?! Ne peš, dejte raj s kalkulatorjem...
hotchilipoper
11. 04. 2019 07.30
In kdo jim lahko dokaže da to ni res?
11. 04. 2019 07.45
11. 04. 2019 09.39
11. 04. 2019 07.11
.... res, ogromno znanja, znanosti, nerazumljive nam neukim smtnikom. Samo vprašanje za vse veleume in nadveleume - koliko je “star” posnetek, fotka ali kako se umno imenuje ta izredni dosežek, predstavljen v tem članku?
11. 04. 2019 07.13
Martin, bo šlo..? Pa še vir navedite, da bo bolj prepričljivo..
11. 04. 2019 07.25
55.000.000 svetlobnih let? Daleč, zelo, zelo... daleč. Predaleč. Predvsem pa - nepomembno oz. teretično - BREZ VEZE! Pa lep dan vsem.. pojutrišnjem posije Sonček.
11. 04. 2019 07.39
CRNALUKNJA
11. 04. 2019 08.27
55 milionov sv. let niti ni neka daljava,verjemi mi..
11. 04. 2019 08.53
.. v primerjavi z “neskončnostjo”, verjetno res. Vam oz. Ti pa ne morem verjet, ker še sam sebi vedno ne..
11. 04. 2019 09.11
butalc; če te res zanima datum, čas, torej starost posnetka, si zbrskaj na netu, posneli so jo pred kratkim. Umno se ta izredni dosežek imenuje fotografija črne luknje. Boš razumel? Daljava, ki jo opisuješ kot brez zveze, ima še kako pomemben faktor, predstavlja namreč prostornino, oz. prostor, brez tega ne bi bilo vesolja, verjetno pa to že poznaš iz Einsteina. Glede neskončnosti, ki jo omenjaš, ne vem katero misliš. Že Aristotel je opredelil dva tipa neskončnosti. Tvoj zadnji stavek je pa zelo zanimiv: "Vam oz. Ti pa ne morem verjet, ker še sam sebi vedno ne.." Sam sebi vedno ne - verjameš. Tako lahko sklepam, da si mislil. Dejansko je to odlično, če "ne verjameš".
11. 04. 2019 09.35
Pozdravljen #missasolemnis, ne zanima me starost posnetka, ampak starost “dogodka” - oddaljenega 55 mio ly.. torej, koliko časa potuje svetloba “tja in nazaj”, do te čne luknja seveda..?! Verjetno zanimiv podatek, če ne že kar pomemben. :)
11. 04. 2019 09.46
Gre za črno luknjo v središču galaksije Messier 87... črna luknja je 55 milijonov svetlobnih let oddaljena od Zemlje - piše v članku. Naj te milo opozorim, če se delaš norca, se kvečem javno delaš norca iz samega sebe.
11. 04. 2019 09.54
Če ne zmoreš (ali nočeš) izračunat časa, potrebnega za “prehod” svetlobe na razdalji 55 mio ly, si res neverjetno umen. Predvsem znaš bit le žaljiv. Ta faktor” pa nima zveze z znanostjo.. morda samo z umnostjo..
11. 04. 2019 10.11
Ne vem kaj se blefiraš: čas svetlobe "tja in nazaj" je prox. 110 m. let. Prox. zato, ker se vesolje med tem samim potovanjem svetlobe širi, torej se s tem veča tudi čas. Če te zanima še razdalja vzemi meter in hodi merit. Za točne podatke oddaljenosti in "časa, potrebnega za “prehod” svetlobe" pa si poglej na netu, mene samega ne zanima točno do sekunde določen čas. Ker med drugim, kot sem napisal, čas, sekunde, na tej razdalji, se veča. In ta faktor dejansko še kako ima veze z znanostjo, kakor tudi umnostjo. Lp.
11. 04. 2019 10.29
Koliko je potem “starost” dogodka, omenjenega v članku?
Zdenko Krajnc
11. 04. 2019 10.33
Posnetek je star 55.000.000 let oz. natančno toliko kot oddaljenost v svetlobnih letih. Videno in posneto danes iz zemlje se je zgodilo takrat (55000000 let nazaj). To kar pa se s to črno luknjo dogaja v tem trenutku pa bodo lahko fotkali naši zanamci čez cca. 54.000.000-56.000000 let, odvisno d tega če se glede na našo pozicijo v vesolju, nam ta luknja bliža ali oddaljuje, dodatno je potrebno upoštevati še hitrost gibanja za natančni izračun, ki bi imel končno napako kakšen miljon let. Skratka luknja je blizu (glede na velikost vesolja), ampak tako daleč, da do konca obstoja vesolja (dokler ne pade energija vseh atomov na absolutno ničlo) vsekakor ne bo vplivala na vremenske razmere pri nas.
11. 04. 2019 12.11
Torej: modrovati oz. poudarjati “dogodek” izpred 50.033.822,32 mio let (oz. 100.067.644,65 mio let) kot hudo pomemben, super umen faktor v vesoljski znanosti je kratko povedano - BREZVEZEN. Te luknje morda že zdavnaj ni več, kot tudi Aristotla in Einsteina ne. Obstajajo in rojevajo se pa kot po tekočem traku nove veleumne teorije. 🖖🏻
11. 04. 2019 12.40
"Dogodek" se ni zgodil pred 100.067.644,65 mio leti, kakor tudi ne 50.033.822,32 mio leti, ampak 50.033.822,32 leti. In tudi ta tvoj komentar, "nova umna teorija", ta tvoj "dogodek" komentarja, je potoval določen čas po medmrežju, preden se je kot zapis pojavil na tem portalu, in ki je hudo pomemben, super umen faktor v vesoljski znanosti, ki je - na kratko povedano - BREZVEZEN. Imaš še kaj na svojem tekočem traku brezveznosti?
11. 04. 2019 13.13
Res. Prikradel se je tiskarski škrat in “vnesel”, seveda pomotoma “mio”.. Namen je bil predstaviti nepomembnost “dogodka” (novice..) izpred cca. 50 mio let, v današnjem času oz. kot sem ga poimenoval - BREZVEZEN.. Bi pa še samo pripomnil, da ni vse v umu, je še nekaj malega tam v srcu, duši, ki pa ga/jo velikokrat zamegli napuh prepotentnega uma, dragi moj missasolemnis.. lep dan.
11. 04. 2019 13.29
Prepotentna duša, ki mene med drugim poimenuje za "dragi moj", ti je zameglila napuh uma. To si mi serviral iz svojega tekočega traku brezveznosti. Bi te pa prosil, da svojega tiskarskega škrata ne odstraniš, ker pripomore k tvojemu tekočemu traku napuhastega uma brezveznosti.
11. 04. 2019 13.32
In tvoj tiskarski škrat ni "vnesel", seveda pomotoma samo "mio", temveč tudi "(oz. 100.067.644,65 mio let)". Ampak, kot sem zapisal, kar pusti tako.
11. 04. 2019 17.13
antilevi?ar
11. 04. 2019 17.16
Te luknje že zdavnaj ni več, ti vidiš nekaj kar naj bi nekoč davno bilo.
Sputnik
11. 04. 2019 07.01
rusi so že '89 leteli skozi črno luknjo z sukhoji in prišli ven po tem ko so naredili not nekaj testov na avionu
Dragonball
10. 04. 2019 21.48
Izjemen in pohvale vreden dosežek, svaka čast vsem sodelujočim znanstvenikom!!! Zdaj pa se grem malo zabavat z branjem komentarjev o ploščati zemlji in o tem kako je to že stara zadeva in so vbistvu rusi to posneli že sto let nazaj, zdaj pa bojo tam tudi že pristali
Sputnik
11. 04. 2019 07.00
edino kar ti bojo tu zamerili je da omenjaš ruse
fairplayy
10. 04. 2019 21.47
Mi smo v medatomskemprostoru nekje med kvarki namrec jate zvezde in planetov sestavljajo elektrone in protonekot jim pravimo
Arguss
10. 04. 2019 21.38
Naj se raje potopijo na globine oceanov .
Pametolog
10. 04. 2019 21.28
Brez svetlobne hitrosti vesolja nikdar nebo možno konkretno raziskovati, teli znanstveniki so bolj za statistiko in plačilni razred 66, glede črne luknje pa no coment..
Sale Ozrenac
10. 04. 2019 21.19
hahaha....svasta
kaslc 1
10. 04. 2019 21.14
a tole je bančna luknja,slovenska?
Opta Musi
10. 04. 2019 21.05
Znanstveniki z IQ nad 150 odkrivajo črne luknje, komentatorji z IQ 70 pa pravijo, da je tole fake. Komu verjeti? 😂
User1538643
10. 04. 2019 21.16
Če si štel komentatorje kot pare, potem tvoje številke najbrž držijo... 😉
Quatflow
10. 04. 2019 21.21
Hm.. IQ kognitivnega znacaja lahko primerjas tudi z savantovim sindromov..
kaslc 1
10. 04. 2019 21.33
Mega100
10. 04. 2019 20.45
NASA ali lahko s vašim teleskopom, mi pokažete ISS ali kakšen satelit...a ne morete, zakaj?
Bolje
10. 04. 2019 20.54
Ne da ne morejo, ampak ne bodo, ker imajo pametnejše delo, kot je ukvarjanje z anonimnim komentatorjem na 24 ur. Jaz bi ti tudi ISS lahko pokazal, vendar ne bom, ker ne bom hodil k tebi. Je pa ISS možno videti s prostim očesom
Opta Musi
10. 04. 2019 21.01
Spremljaj iss na internetu, ko bo šel mimo nas, ga vidiš s prostim očesom.
User1538643
10. 04. 2019 21.19
ISS kahko vidiš prostim očesom, fascinantni so preleti na jasno večer pri visokem preletu. Škoda, da mine tko hitro, in ne ni UFO.
antilevi?ar
11. 04. 2019 17.23
Hahahahahahahah, s prostim očesom, bi ti videl nekaj kar je veličine nogometnega igrišča 400 km stran, vsaka ti čast
MrBucket
12. 04. 2019 11.54
ker je NASA hoax ... in je Zemlja nekaj drugega, kot nam pravijo.