Slovenija

Polemika o obrambnem holdingu: milijarde in transparentnost

Ljubljana, 25. 09. 2025 23.06 | Posodobljeno pred 16 urami

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min

Oblikovanje obrambnega holdinga Dovos sproža ostre očitke o pomanjkanju nadzora in tveganjih korupcije. Anže Logar projekt označuje za 'krajo desetletja', medtem ko predstavniki vlade in holdinga poudarjajo transparentnost ter strateški pomen za slovensko obrambno industrijo in odpornost države.

Ustanovitev obrambnega holdinga Dovos v javnosti sproža polemike. Projekt, ki bo upravljal z milijardami evrov, je naletel na ostre kritike, predvsem s strani Anžeta Logarja iz skupine demokratov. Logar ga označuje za "krajo desetletja na steroidih" in potencialno "gojišče prihodnje korupcije" če ne bo zagotovljen temeljit nadzor. Po drugi strani, Damir Črnčec, šef nadzornega sveta Dovosa in idejni vodja projekta, zagotavlja, da bodo postopki pregledni in skladni s korporativnimi standardi. Njegov cilj je Slovenijo vrniti v obdobje pred osamosvojitvijo, ko je cvetel vojaško-industrijski trg.

Logar je po nedavni predstavitvi holdinga Dovos izrazil še večjo prepričanost v svoje začetne očitke. Opozarja, da javna razprava v 'nadzorovanem okolju', kot je bila včerajšnja konferenca, ni bila dovolj prepričljiva in ne kaže na iskrene namene vlade. Njegova skrb se je okrepila tudi zaradi dejstva, da sta Gibanje Svoboda in SDS v Državnem zboru glasovala proti predlogu za širšo javno razpravo o orožarskem holdingu. 

"Namreč oblikovanje neke javne razprave v nadzorovanem okolju, kot je bila včeraj včerajšnja javna konferenca, seveda ne prepriča, da ima država oziroma vlada res iskrene namene," je dejal Logar. To po njegovem mnenju potrjuje strahove glede pomanjkanja transparentnosti in želje po obsežnejši javni preverbi tega strateško pomembnega projekta.

Slovenska vojska
Slovenska vojska FOTO: Aljoša Kravanja

Državni sekretar v kabinetu predsednika vlade Vojko Volk je ostro odgovoril na kritike Logarja in jih označil za neutemeljene, saj da projekt sploh še ni v polnosti zaživel. Zavrača vnaprej izrečene sodbe o kriminalnih dejavnostih in korupciji. Po njegovih besedah gre za "fantastičen projekt", kar so potrdili tudi številni predstavniki gospodarstva na včerajšnji konferenci. Projekt temelji na prepričanju v "slovensko znanje, v sposobnosti slovenske industrije", in ima namen preprečiti, da bi Slovenija vso opremo in znanje kupovala v tujini. S tem pristopom naj bi država krepila svojo lastno industrijsko bazo, ustvarjala delovna mesta in gradila strateško avtonomijo.

Volk je Logarjevo oceno o potrebi po tujem orožju kritiziral kot napačno. Na podlagi Logarjevih navedb, da bo Slovenija letno vlagala več kot dve milijardi evrov zaradi vladnih zavez in geopolitičnih razmer, vključno z dobički SDH-ja, ki jih bodo investirali, se osrednja debata vrti okoli nadzora. Logar opozarja na problem zaprtih vrat pri odločanju o investicijah, ki so namenjene določenim podjetjem, kar lahko vodi v zmanjšan ali celo odsoten parlamentarni nadzor nad porabo javnih sredstev, namenjenih za obrambne nakupe.

Glavna Logarjeva skrb je izostanek trdnega parlamentarnega nadzora nad finančnimi operacijami. Logar meni, da bi nadzor moral biti vzpostavljen znotraj Ministrstva za obrambo, v sektorju za logistiko, kar bi zagotovilo javno preverbo. Vendar pa obstaja nevarnost, da se s prenosom odločanja na SDH, ključne informacije spremenijo v poslovne skrivnosti ali tajnosti, s čimer se izognejo nadzoru. Zakaj ne parlamentarni nadzor, ko gre za milijarde davkoplačevalskega denarja, je vprašanje, ki ga je Logar naslovil na gospoda Volka in s tem poudaril osrednjo točko spora, ki se nanaša na odgovornost in preglednost porabe javnih sredstev.

Volk je ostro opozoril na zavajajočo uporabo termina orožarski holding, saj, kot je dejal, je obseg dela Dovosa veliko širši. 

Poudarja, da so slovenska podjetja cenjena na področju kibernetske zaščite, celo v Natu. Holding torej ne bo samo obramba, ampak tudi garant za varnost in odpornost države pred vsemi ogrožanji, naravnimi (požari, poplave) in človeškimi (terorizem, vojne, neumnosti). Volk jasno pove, da gre za mnogo več kot le klasično obrambo.

Logar je poudaril, da Volk z odgovori ne naslavlja ključnega vprašanja, to je pomanjkanja parlamentarnega nadzora nad milijardnimi obrambnimi investicijami. Logar izpostavlja, da večina držav Evropske unije, z redkimi izjemami, kot sta deloma Madžarska in Poljska, zagotavlja parlamentarni nadzor nad tovrstnimi izdatki. Kot primer je navedel Nemčijo, kjer pridejo vsako leto pred poslance in predstavijo vsako investicijo nad 25 milijonov evrov, vključno s tajnimi dokumenti. To zagotavlja javno seznanjenost oziroma vpogled vsem izvoljencem, medtem ko se v Sloveniji vzpostavlja sistem štirih ljudi, ki naj bi odločali o investiranju milijonov, brez javnega nadzora.

Volk je ostro kritiziral Logarjevo frazeologijo o odločanju štirih ljudi, ki bo upravljalo milijarde. Izpostavil je, da holding aktivno išče sodelujoče partnerje na slovenskem trgu, vključno z velikimi korporacijami, da prispevajo k projektu. Volk je zatrdil, da bodo vsi nujni varovalni mehanizmi vključeni v delovanje holdinga, kot je to na Poljskem s sistemom PGD, ki služi kot uspešen referenčni model.

Logar poudarja, da politična kultura v Sloveniji ne dopušča enostavnih rešitev in da je vprašanje odgovornosti ključnega pomena, sploh ko gre za milijardne zneske. "Politična kultura je strašansko nizka," je poudaril. Njegov glavni argument je, da če odločanje o izdatkih ostane na Ministrstvu za obrambo (MORS), je politična odgovornost jasnejša.

Opozoril je na primer SDH, ki se je v preteklosti, ob vprašanju invalidskega podjetja CSS, izgovoril na korporativno upravljanje in tako izognil politični odgovornosti, čeprav je šlo za zneske, ki so bili v primerjavi z obrambnim holdingom bagatelni. 

Slovenska vojska
Slovenska vojska FOTO: Aljoša Kravanja

Volk je spomnil na sporno prodajo podjetja Acroni Jesenice, specializiranega za visokokakovostna jekla, v ruske roke pod vlado, katere član je bil tudi gospod Logar.

Prodaja, ki je potekala netransparentno, je po Volkovih besedah zapeljala podjetje v dolgove in ustvarila problematično lastništvo, kar onemogoča pomoč države v kriznih obdobjih. Ta zgodovinska izkušnja poudarja potrebo po nadzoru.

Volk je pojasnil, da je motivacija za hitrost ustanavljanja holdinga strateška in temelji na razmerah v Natu. Omenil je srečanje svetovalcev za nacionalno varnost držav Nata, kjer je izvedel, da Evropska unija trenutno kupuje 60 odstotkov orožja v ZDA. 

"Načrt pa je, da v petih letih to prepolovimo, da bomo kupovali doma," je pojasnil Volk. To pomeni, da bi Slovenija kupovala od slovenskih podjetij, Francozi od francoskih in vsi skupaj od skupnih evropskih projektov. Kot primer uspešnega sodelovanja je navedel nemški projekt moderne rakete, pri katerem je 17 držav skupaj investiralo v razvoj in si delijo enak strošek nakupa. To, po Volkovem mnenju, je pravi smisel takšnih holdingov in krepitve obrambne industrije, saj je to del načrta za evropsko varnostno neodvisnost.

UI Vsebina ustvarjena z generativno umetno inteligenco.
KOMENTARJI (12)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Rookoko
26. 09. 2025 11.28
+2
Kakšni bodo obratovalni stroški holdinga? Zakaj tega še nihče ni omenil?
janezek67
26. 09. 2025 09.34
Vojna industrija je bila celo v jugi neprofitabilna, čeprav je bila Jugoslavija 10 x večja, količina orožja v JLA pa verjetno vsaj 20 - 30x večja. Naša industrija se lahko pridruži evropski kot podizvajalec pri določenih skupnih projektih. En tak zanimiv bi bil naš prispevek pri izdelavi Patrij 6x6, ki jih sedaj Evropa množično kupuje. Te bi lahko vzeli tudi mi, Vsekakor pa kaj velikega ne moremo proizvajati, ker smo premajhna država s preslabom političnim vplivom, da bi se nam to izplačalo.
iskriv
26. 09. 2025 09.29
+0
Logar pravi , da je v Sloveniji "politična kultura je strašansko nizka," , kar delno drži , ne moremo pa posploševati . Logar sam je deloval 25 let v stranki brez morale in etike , močno skorumpirana in povezana s skrajnimi desnimi silami v Evropi in sedaj , ko se je navidezno osamosvojil te izkušnje želi pokazati ljudem kot zavržne in da on ni takšen , kot njegovi kamerati v SDS . Njegov "strah " pred zlorabo v obrambnem holdingu izhaja prav iz dejavnosti in poznavanja delovanja stranke v kateri je do sedaj deloval , kot viden član .
JApajaDAja
26. 09. 2025 11.34
+0
torej je njegova skrb relevantna-pozna kaplarjeve in črnčeca......
borjac
26. 09. 2025 09.27
-2
Logar govori kot da je on edina poštena oseba v Sloveniji , rad bi osebno kontroliral denar za vojsko iz Holdinga , ALI JE LOGAR POŠTENA IN ZAUPANJA VREDNA OSEBA ????? Logar je 25 let delal za Janšo , tam so pa resnično pravi "znalci" za prodaje orožja , in sedaj bi POŠTENJAK LOGAR NEKAJ NADZIRAL V NAŠEM IMENU ?? ne hvala Logar .
JApajaDAja
26. 09. 2025 11.36
+0
ker to "veš",zakaj ne bi poznavalec nadziral? tudi taubija na odborih v dz branijo in "preiskujejo"njegovi!
iskriv
26. 09. 2025 09.17
+0
Logar pravi , da je v Sloveniji "politična kultura je strašansko nizka," , kar delno drži , ne moremo pa posploševati . Logar sam je deloval 25 let v stranki brez morale in etike , močno skorumpirana in povezana s skrajnimi desnimi silami v Evropi in sedaj , ko se je navidezno osamosvojil te izkušnje želi pokazati ljudem kot zavržne in da on ni takšen , kot njegovi kamerati v SDS . Njegov "strah " pred zlorabo v obrambnem holdingu izhaja prav iz dejavnosti in poznavanja delovanja stranke v kateri je do sedaj deloval , kot viden član .
plejadanka
26. 09. 2025 09.29
@Se strinjam z vasim komentarjem . A tokrat se strinjam tudi z vsakim n Logarjevim izrecenim stavkom
Sixten Malmerfelt
26. 09. 2025 09.03
+2
Tu bo tako denar polzel k nekaterim posameznikom, kakor je v času COVIDA!
nopino
26. 09. 2025 08.53
+2
Logar, spet poskušaš prepričati volivce, da Svoboda in sds kujeta zaroto okrog vojaškega holdinga. Povdarjaš, da je tvoja stranka, katera sploh ni bila na volitvah nasprotuje tem zakonu. Neverodostojen do konca. Prepričati hočeš ljudi, da bodo o porabi vojaškega evra odločali samo 4 ljudi. Koliko je ljudi odločalo v času tvojega sovladanja, ena oseba in nobena več. Kdo je ta oseba sebe vprašaj. Vem samo to, ko so se nabavljale Patrije (135 komadov) je cena bila skoraj še enkrat višja kot Patrija katero so kupili hrvatje. Vsa sreča, da se je končalo tako, da smo nabavili samo 8 komadov. Za ta nakup so sedeli in avstrijci in finci. Naš dobavitelj pa nič. Ne govori mi o transparentnosti postopkov, na tem področju imaš preveč sivine, ti in tvoji " bivši" strankatski kolegi.
natmat
26. 09. 2025 08.11
+5
Logar ti si 25 let sodeloval v kraji desetletja v komunističnem odpadu SDS...zato bodi sedaj raje tiho in ne pametuj!!!