Serije Magazin

11 let nepregledana oprema, laži in pomisleki: Smrtonosen kovinski okus

Ljubljana, 01. 08. 2019 11.43 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
123

"Zagovorniki jedrske energije izkoriščajo dejstvo, da vse več ljudi skrbi ohranjanje planeta, močno poškodovanega zaradi onesnaževanja in pretiranega izkoriščanja virov, za to, da dosežejo 'renesanso jedrske energije. Postavljajo jo v vlogo vira, ki je okolju prijazen in zanesljiv v nezanesljivem svetu, kjer si nihče ne želi energetske odvisnosti, čeprav gre za umazan, nevaren in drag energetski vir." Tako jedrsko energijo opisuje organizacija PSR – Physicians for social responsibility.

Organizacija je le ena od številnih, kritičnih do jedrske energije, ki jo običajno vidijo kot energetski vir – ta bi se moral posloviti s tehnološkim in družbenim napredkom ter obračanjem družbe k obnovljivim virom energije, ki s seboj prinašajo – kot poudarjajo – manj nevarnosti v primeru nesreče.

Zagovorniki jedrske energije medtem opozarjajo, da obnovljivi viri še nikakor ne morejo nadomestiti izpada energije, ki bi se zgodil z globalnim zaprtjem jedrskih reaktorjev, sprašujejo se tudi, kaj se bo po nekaj letih zgodilo z vsemi odpadki v obliki odsluženih vetrnic in solarnih panelov.

A tokrat bomo pod drobnogled vzeli, kaj jedrski energiji očitajo njeni nasprotniki.

"Umazan vir energije"

Prvi očitek se nanaša že na pridobivanje goriva – urana. Opozarjajo, da je kopanje uranove rude škodljivo tako za okolje kot ljudi. PSR zatrjuje, da so v populaciji rudarjev, ki kopljejo uranovo rudo, zaznali veliko bolezni, kot so pljučni rak, druge respiratorne bolezni in tuberkuloza.

Prav tako naj bi pri proizvodnji 1000 ton uranovega goriva nastalo okoli 100.000 ton radioaktivne jalovine in skoraj štiri milijone litrov odplak, v katerih so še arzen in težke kovine. Te odplake onesnažujejo reke in jezera. Tudi najnovejše metode pridobivanja goriva, kjer ne nastaja jalovina, ampak le odplake, po njihovih navedbah močno onesnažuje okolje.

Zaplete pa se, opozarjajo, tudi na koncu, saj ima svet še vedno ogromne težave z radioaktivnimi odpadki, kljub napredku tehnologije, ki omogoča tudi njihovo ponovno uporabo. Ti odpadki so, kot večina drugih, namreč nekaj, česar si nihče ne želi na "svojem dvorišču".

Za najhujšo katastrofo velja nesreča v ukrajinskem Černobilu, ki se je zgodila leta 1986.
Za najhujšo katastrofo velja nesreča v ukrajinskem Černobilu, ki se je zgodila leta 1986. FOTO: Dreamstime

Varnostno vprašljiv vir energije

Jedrska energija je svoj pohod začela v petdesetih letih prejšnjega stoletja, danes v približno 30 državah sveta deluje okoli 450 jedrskih reaktorjev. Čeprav je bilo hudih nesreč malo, pa so te imele resne učinke na ljudi in okolje. Zato je varnost eden glavnih argumentov, ki ga izpostavljajo nasprotniki jedrske energije.

Za najhujšo katastrofo velja nesreča v ukrajinskem Černobilu, ki se je zgodila leta 1986. Po nesreči je moralo domove zapustiti okoli 300.000 ljudi, radioaktivni delci so se razširili preko zahodne Sovjetske zveze, vzhodne Evrope, Skandinavije, Velike Britanije in vzhodnih ZDA. Velika območja Ukrajine, Belorusije in Rusije so bila kontaminirana.

Naslovnice britanskih časopisev po nesreči v Černobilu.
Naslovnice britanskih časopisev po nesreči v Černobilu. FOTO: AP

Zaradi režima, ki je sprva poskušal prikriti nesrečo, potem pa čim več njenih posledic, danes številni ugibajo, kako realne so številke, ko je govor o žrtvah. Poročilo Združenih narodov iz leta 2005 navaja 56 neposrednih smrti ter do 9000 umrlih zaradi dolgotrajnih bolezni, povezanih z nesrečo.

Med 300.000 in 600.000 delavcev, ki so znani tudi kot "likvidatorji" in so sodelovali pri čiščenju območja, je prejelo visoke količine sevanja.

Seveda pa černobilska nesreča ni edina. Pred aprilom 1986 sta bili najhujši civilni jedrski nesreči ogenj v reaktorju Windscale 10. oktobra 1957 blizu britanskega Sellafielda in stalitev sredice, ki se je 28. marca 1979 zgodila na Otoku Treh milj v ZDA.

Leta 2011 se je nato zgodila še nesreča v japonski elektrarni Fukušima-Daiči, ki je nastala kot posledica močnega potresa in cunamija, zaradi česar je prišlo do odpovedi opreme, taljenja goriva in radioaktivnih izpustov. Nesreča velja za bolj zapleteno od černobilske, saj se je okvarilo več reaktorjev. Čeprav dogodek ni zahteval smrtnih žrtev, so mediji kasneje poročali o okoli 1600 žrtvah zaradi stresa, predvsem med starejšimi. Zaradi nesreče so namreč preselili okoli 160.000 ljudi. Danes je še vedno razseljenih 52.000 ljudi in številni se z izgubo življenja, kot so ga poznali, niso nikoli sprijaznili.

Nekateri strokovnjaki danes opozarjajo, da se je nevarnostim, ki lahko povzročijo nesreče v jedrskih elektrarnah, pridružila še ena – klimatske spremembe. Ocenjujejo, da lahko globalno segrevanje v prihodnosti pomeni izziv za zagotavljanje proizvodnje in varnosti jedrskih elektrarn, saj smo v preteklosti že videli, da so imele med vročinskimi valovi težave jedrske elektrarne v Franciji, ZDA, Nemčiji in Španiji.

Politična igra moči

Načeloma velja – jedrske elektrarne niso atomske bombe, filmi katastrofe, ki jih predstavljajo kot takšne, pa so bolj plod fikcije kot realnosti. Nekateri kritiki pa opozarjajo na neki drug vidik. Poudarjajo – že mogoče, da jedrske elektrarne niso atomske bombe, je pa mogoče isti proces bogatenja urana za jedrsko gorivo uporabiti za bogatenje urana do stopnje, ki je potrebna za jedrsko orožje. In to je scenarij, ki skrbi mnoge – da bi se pod krinko uporabe tehnologije za civilne namene skrivali drugačni nameni, vprašanja, ki so se že porajala na primeru Irana in še kakšne države.

Skrbi jih tudi, da bi v nečedne namene uporabili plutonij, ki nastaja v jedrskih reaktorjih. Poleg tega nekateri jedrske elektrarne že same po sebi vidijo kot dodatno grožnjo, saj naj bi bile potencialna privlačna tarča teroristov.

PSR opozarja, da jedrske elektrarne niso zgrajene, da bi prenesle napad, kot smo ga leta 2001 videli v ZDA, da pa bi bil koordiniran napad na jedrske elektrarne uničujoč za ljudi in okolje. Pred leti je skupina Union of Concerned Scientists izračunala, da bi napad na reaktor Indian Point v newyorškem Westchestru povzročil 44.000 smrti v kratkem času, dolgoročno pa okoli pol milijona mrtvih v 800-kilometrskem krogu okoli reaktorja.

Energetska neodvisnost in nizka cena – dva mita?

Pomisleki se pojavljajo tudi v zvezi z argumentoma, da gre za vir energije, ki pomeni popolno energetsko neodvisnost in je poceni.

Kritiki menijo, da zadnje zagotovo ne drži, saj je gradnja jedrske elektrarne izjemno draga. Pri nas nekatere organizacije ocenjujejo, da bi naložba ohromila vse druge energetske naložbe, še posebej tiste v obnovljive vire. Prav tako se nekateri gradbeni projekti jedrskih elektrarn, ki jih trenutno gradijo v tujini, zapletajo zaradi vse večje razlike med ocenjenimi in dejanskimi stroški.

Ko gre za energetsko neodvisnost, pa več strokovnjakov ocenjuje, da je država, ki ima jedrski reaktor, še kako odvisna – od držav, ki proizvajajo gorivo zanj.

Gasilcem, ki so gasili, ni nihče povedal, da delajo sredi radioaktivnega dima in razbitin.
Gasilcem, ki so gasili, ni nihče povedal, da delajo sredi radioaktivnega dima in razbitin. FOTO: Shutterstock

Laži in prikrivanja

Kar ugledu jedrske energije še posebej škoduje, pa je v očeh velikega dela javnosti dosedanji odziv na največje nesreče v jedrskih elektrarnah – tako ob tisti v Černobilu kot ob tisti v Fukušimi.

Obe sta po lestvici INES, ki meri jakost jedrskih nesreč, dosegli najvišjo, sedmo stopnjo.

Oblasti pa so v obeh primerih padle na testu nadzora in obveščanja, ocenjujejo poznavalci. Odziv na nesrečo v Černobilu je znan kot primer slabe prakse. Tako krajevne oblasti kot takratni sovjetski režim so bili na nesrečo nepripravljeni, v elektrarni sprva sploh niso doumeli razsežnosti nesreče, šef reaktorske ekipe je sprva celo menil, da je reaktor nepoškodovan, da je dozimeter, ki je opozarjal na katastrofo, pokvarjen.

Kovinski okus in mravljinci

Gasilcem, ki so gasili, ni nihče povedal, da delajo sredi radioaktivnega dima in razbitin. Najbolj izpostavljeni so pred smrtjo za BBC dejali, da "je imelo sevanje okus po kovini", po obrazu pa je povzročilo občutek mravljincev.

Šele 24 ur po nesreči so ugotovili, da je reaktor uničen. Šele takrat so ukazali evakuacijo Pripjata, prebivalcem pa dejali, da bo umik le začasen.

Sovjetska oblast je, da bi preprečila še hujšo katastrofo, na teren poslala na tisoče "likvidatorjev". Brez natančnega pojasnila, v kako nevarno okolje jih pošiljajo. Nekateri preživeli še danes pravijo, da bi šli tja v vsakem primeru, da pa so se kasneje počutili izdane zaradi pomanjkanja informacij.

Sovjetska zveza resnice ni skrivala le pred lastnim ljudstvom, ampak tudi pred svetom. Tančica se je začela odstirati, ko so dva dni po nesreči v švedski jedrski elektrarni Forsmark začeli piskati opozorilni alarmi.

Ko so ugotovili, da ni z njihovo elektrarno nič narobe in da v turbulentnih političnih časih tudi nikjer ni razneslo atomske bombe, so s prstom pokazali na Sovjetsko zvezo, kjer pa so nesrečo priznali šele potem, ko so jim zagrozili s prijavo Mednarodni agenciji za jedrsko energijo. V Sloveniji smo za nesrečo izvedeli šele tri dni kasneje, ko je radioaktivno onesnaženje zajelo že velik del vzhodne in severne Evrope.

Tudi v primeru Fukušime se je zapletlo pri obveščanju javnosti.
Tudi v primeru Fukušime se je zapletlo pri obveščanju javnosti. FOTO: AP

Slab nadzor in nevestni upravljavci

V času nesreče v Fukušimi leta 2011 smo že živeli v svetu, kjer informacije potujejo precej hitreje, prav tako Japonska ni zaprta država, kot je bila Sovjetska zveza.

Kar pa ne pomeni, da se tudi tukaj ni zapletlo z obveščanjem javnosti. Pri čemer ne govorimo o kritikih, ki trdijo, da japonske oblasti nikoli niso zares pojasnile, kako kontaminirano je bližnje območje – očitki, ki jih oblasti zavračajo, ampak predvsem o kritikah, ki segajo celo v čas pred nesrečo.

Leta 2002 je upravljavec TEPCO priznal, da so prirejali podatke o varnosti reaktorjev. Zalotili so jih pri tem, da distribucijska pot od ventilov jedrskega reaktorja do električnih skladišč ni bila pregledana 11 let. Inšpekcijski pregledi niti niso zajemali naprav, povezanih s hladilnimi sistemi, vodnimi črpalkami … kar pomeni, da je bila morebitna nevarnost visoka.

Če kaj, potem je v državi, ki ima jedrsko energijo, bistvenega pomena, da je poskrbljeno za varnost in da imajo nadzorni organi vseskozi široko odprte oči. Poročila o pomanjkljivem nadzoru, nevestnem delu in prikrivanju informacij niso nekaj, ob čemer bi javnost lahko mirno spala. In na to opozarjajo tako zagovorniki kot nasprotniki jedrske energije.

jedrska energija banner
jedrska energija banner FOTO: 24ur.com
  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (123)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

TargetHacker
19. 08. 2019 15.27
S tole nesrečo se prikazuje jedrsko energijo kot nevarno. Saj je, ampak politika je nesrečo naredila v še večjo. Torej, politični ksihsti so nevarni, ne jedrska energija. Zadeve je treba imeti urejene s potezo, ki odvrže gorivne elemente v skorjo avtomatsko, jo pa človek s pritiskom lahko ustavi/prekine in ne obratno.
resort
02. 08. 2019 14.25
+4
Tudi jezovi so se zrušili, in še kaj, brez jedrske energije, pa kaj, tudi poplave so i.t.d.
JohannDoe
02. 08. 2019 09.26
+5
Jedrska energija je čista. Od pridobivanja rude naprej. Če ti pade kruh vmes, ga lahko poješ. Ne pa neka sončna, kjer morajo za proizvodnjo celic onesnaževati.
Pametnjakovic
02. 08. 2019 09.14
+8
Denar itak nikoli ni problem. Se ga pa natiska ce ne gre drugac . Okolje In zdravje je pa samo eno.
ivan res grozni
02. 08. 2019 08.45
+11
Prihodnost je v fuzijskim reaktorju. Prvega napovedujejo že čez deset let. Doslej so v poskusni reaktor ITER na jugu Francije vložili že čez deset milijard evrov. Na jugu Francije ga gradijo ZDA, EU, Rusija, Kitajska, Japonska in Južna Koreja. Gorivo bo voda, jedrskih odpadkov ne bo. En kubični kilometer vode bo zadoščal za enoletne energijske potrebe celega planeta. V morju jih je milijone.
Uporabnik8879
02. 08. 2019 10.20
-1
Znanstvena fantastika, za enkrat. Ja res je, da se delajo raziskave, a to predvsem na tem, kako bi tako imenovane orgonsko (nematerialno) energijo pretvorili v materialno. Do tam je še daleč in vmes bomo še kar nekaj atomskih elektrarn potrebovali.
exdetektiv
02. 08. 2019 08.21
-1
Fermajte mal s to atomiko.
Klotilda H
02. 08. 2019 08.16
+0
ENERGETSKA PRIHODNOST SLOVENIJE JE TAKO POMEMBNA, DA JO MORAMO IZBRATI DRŽAVLJANI NA REFEREDUMU!!! da en bo spet kakšen novi TEŠ6...
jozes12
02. 08. 2019 08.31
+7
Ja najbolje, da laiki vse odločajo :) Sploh glede na rekla kazala. Stroke pa noben ne upošteva oziroma so vsi laiki težki strokovnjaki. Sploh vzpodbudno je ko bereš, da eni res mislijo, da so se zmožni odklopiti od omrežja.
ivan res grozni
02. 08. 2019 08.37
+6
Butasti folk naj odloči? Kolikokrat je že v svojo škodo.
ivan res grozni
02. 08. 2019 07.16
+8
Edina prihodnost. Černobil je bil možen samo v Sovjetski zvezi. Verjetno nažgani nadzorniki so izključevali vse varnostne sisteme, dokler zadeva ni postala nepovratna.
vokindos
02. 08. 2019 07.03
-7
Kako dolgo še? Ste pa res trobilo jederskih lobijev.Iz enega solidnega portala ste postali....
JohannDoe
02. 08. 2019 09.23
+2
Edino, v čemer si se zmotil, je solidnega... pa človek božji, pred tem nihče ni spisal skup članka, za katerega bi si vzel več kot pol minute. Zdej pa vsak članek tolče rekorde. Glej, celo slike so kdaj pa kdaj celo prave. Gotovo tiste, ki so plačane od elektra...
dark horse
01. 08. 2019 21.30
+2
Poletna limonada. 24 ur in jederske elektrarne. En članek za en proti itd
mertseger
01. 08. 2019 21.09
+5
Čez 50 let bomo lahko odpadke enostavno poslali v vesolje, naložili na ladjo in iztrelili na sonce. Ne bo treba skrbet tisočletja na radioaktivnost.
ivan res grozni
02. 08. 2019 07.18
+5
Jedrski odpadki niso problem. V vseh letih delovanja NEK Krško se jih je nabralo količinsko za lopo za orodje.
Pametnjakovic
02. 08. 2019 09.10
+1
marko2804
21. 10. 2020 19.30
To je res, največ odpadkov je od remontov kot so zaščitne obleke onesnažene z radioktivnostjo ter strojni deli, ki so bili izpostavljeni, odpadno gorivo je pa odšlo v francijo, izkoriščeno samo 5 procentov!!
emilzapata
01. 08. 2019 17.13
+4
družba mora razmišljati samo kako zmanjšati porabo vseh vrst energije, ne pa kako graditi nove zmoglivosti na starih vzorcih obnašanja. Tam okrog leta 1980-1986 smo imeli bone za bencin, 40litrov na mesec, to je že bilo ekološko razmišljanje. Če se voziš po avtocestah okrog LOs Angelesa, imajo 12 pasovnice, en pas je namenjen za tiste avtomobile, v katerem je več kot eden potnik, pa je pas v glavnem prazen, na cestah pa 500KM pošasti, katerim manjka samo še kupola za top, in bi bili primerni za fronto. Je to potrebno takšna razuzdanost, sicer pa bo tudi po najbolj objestnih prej ali slej padla božja palica.
Stauffenberg
01. 08. 2019 16.17
-21
24- ur - ste zamenjali urednika? Končno ste napisali znana dejstva o tej "varni" energiji.
ivan res grozni
02. 08. 2019 07.20
+8
Ob odgovornem nadzoru v miru izjemno varna. V naših bojih za osamosvojitev so Srbi razmišljali tudi o napadu na NEK Krško. Zaradi teh idej jim je prvič zagrozil NATO z napadom.
aoc123
01. 08. 2019 16.05
-9
Priporočam ogled mini serije Černobil! Pokažejo vse, kaj se je takrat dogajalo.
Sha6ow66
01. 08. 2019 16.12
+4
ivan res grozni
02. 08. 2019 07.21
+9
Na serijo so se odzvali že strokovnjaki, tudi vodja postavljanja sarkofaga. Serija je idealizirana; zadevo so reševali ljudje brez ustrezne zaščite.
Adminjef
01. 08. 2019 15.49
-41
Prihodnost so naravni viri ne pa jederska energija. Tukaj je naša majhnost prednost..
Adminjef
01. 08. 2019 15.57
+3
Če pa boste delali JE, pa je edina možna lokacija Ljubljana. Lp
FRC-H
01. 08. 2019 19.49
+4
Karel12
01. 08. 2019 20.39
+14
Ja, res je, mimo nas teče potoček, če dežuje je kar obilen, včasih pa tudi presahne. Krasen naravni vir, ali ne? Naravno je treba zmanjšati porabo, pa ja da, kdo pa ?, verjetno drugi, jaz pa že ne. Ko je treba kaj narediti, je ogromno praznih besed in kaj kmalu se vse razvodeni. SEDAJ GOVORIMO O ONESNAŽENJU ZARADI JEDRSKE ENERGIJE. Kaj so ( smo) naredili za zmanjšanje emisij trgovskih ladij ( o vojaških ne govorimo), čisto smo pozabili na letalski promet, ali ta ne prispeva ničesar?, ( o vojaških letalih ne govorimo!), govorimo o metanu, ki ga izločajo goveda, namesto zmanjšanja porabe govejega mesa, raje vidimo napore za genetsko spremembo goveda, kljub stalnim opozorilom za zmanjšanje onesnaženja okolja, posamezniki, še vedno brezsramno onesnažujejo gozdove, planine.. .. Po drugi strani pa ZDA, INDIJA, KITAJSKA, večina AZIJE in J.AMERIKE, kaj malo zanimajo okoljevarstveni napori peščice v EVROPI.
ivan res grozni
02. 08. 2019 07.24
+12
Samo in edino jedrska energija. Krško dokazuje že desetletja varnost. V naravnih virih nimamo zaradi butastega folka nobene prednosti. Smo proti termocentralam, hidroelektrarnam, vetrnicam, solarni energji, nuklearni energiji; smo proti VSEMU!
ivan res grozni
02. 08. 2019 07.24
+5
exdetektiv
02. 08. 2019 08.23
+0
Po možnosti v neposredni bližini parlamenta.
Antropozofija
01. 08. 2019 15.22
-20
Po komentarjih sodeč je večina slovencev še vedno za JE in TE.. Zanimivo je kakšne posledice pušča na ljudeh bivši socialistični sistem. Podobno je tudi v preostali vzhodni Evropi. Ljudje smo v osnovi družabna bitja in moč politike, medijev za vodenje ljudi je neverjetna.
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.26
+39
Povej alternativo Antro...samo ne govori mi o celicah in vetru, ker to nebi pokrilo niti 10 % potreb...
User1063544
01. 08. 2019 15.32
-10
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.39
+6
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.42
+11
premajhna je SLO, včeraj napisano da bi morala biti površina Ankaranske občine, da bi nadoknadili to s celicami .
Blue Dream
01. 08. 2019 15.53
-17
Antropozofija Po komentarjih sodeč je večina slovencev še vedno za JE in TE. zanimivo kako so ljudje labilni in kako hitro jim lahko spereš možgane
FRC-H
01. 08. 2019 19.50
+7
Antropozofija, ker si tako brihten mi povej alternativo za JE.
nagec123
01. 08. 2019 15.02
-4
Freeman Dyson je že davno iznašel rešitev,samo poslušajo ga ne. Raje namenjajo denar za orožje.
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.27
+2
User1063544
01. 08. 2019 15.38
+8
Saj se mi je zdelo znano... Govori o Dysonovi krogli.. to še je le utopija..
nagec123
01. 08. 2019 15.55
-3
Saj za sumerce je bila jederska el. tudi utopija.
MojsterSplinter
01. 08. 2019 16.20
+21
Tudi jaz sem že davno iznašel rešitev svojih finančnih problemov - samo bogat bi moral postati, pa bi bilo vse rešeno.
McLarnovc
01. 08. 2019 14.42
+50
Jedrska elektrarna je najvarnejsa in najbolj okolju prijazna oblika pridobivanja elektricne energije. Pika.
User1063544
01. 08. 2019 15.34
-12
Zato pa UKC odpira porodni oddelek kar v bazenu reaktorja...
NPC24ur
01. 08. 2019 14.34
+72
Ko berem komentarje od ljudi, ki nasploh o stromu ne poznajo osnove, potem pa pametujejo o proizvodnji energije, mi je slabo. Na kratko, ko bodo naravni viri imeli vsaj priblizno enak izkoristek kot JE energija, sele takrat se bomo lahko zaceli pogovarjati. Enako velja za baterije. Za tiste genialce. Sonce vcasih sije, vcasih ne. enako veter, isto glede hidro, kjer pretok upada in narasca. Potreba po e. energiji je na takem nivoju, da alternativni viri niso nic drugega, kot en mali prdec proti JE energiji. Prosim, sploh vas FF loleke in podobne aktiviste. Vpisite se na kredibilen faks, ga opravite s te tematike in sele nato pametujte. Ker ocitno dejstva niste sposobni razbrat in kaksnih znanstvenih clankov.... Vsi bi radi TV, Hlafilnik, bolnice, sole, podjetja... Ja od kje bo pa strom in to konstanten, brez motenj? Iz alternativnih virov? hahah lepo vas prosim.
Uporabnik8879
01. 08. 2019 14.53
+30
Točno tako NPC....solarna je tržna niša in samo zasluškarstvo, dejansko pa ni to, kar nekateri opevajo, pa pozabil si še na sneg. Poznam primere. ko jim je po nekaj letih začelo zamakati v stavbe in so imeli s sanacijo več stroškov, kot so pri elektriki profitirali. Že začete investicija na rekah nam "pametni" naravnovarstveniki blokirajo (boge ribce, k morajo po obročni poti), Teš preveč onesnažuje, ja kaj nam pa še ostane. Edino atomska, nič drugega, ali pa uvoz iz tujine po dragih cenah. Zato sem že nekajkrat napisal, naj vsi tisti, ki so proti temu, napišejo alternativo, samo ne to, da bi gospodinstvom, ki imajo danes 25kW moči zmanšajo na 3kw. Pozabljajo pa da moraš imeti samo za 12kW toplotno črpalko(zadostuje za manjšo stanovanjsko hišo) priključno moč 32 kW.
miro2x
01. 08. 2019 14.58
+13
Pri toplotni črpalki si ga pa pihnil. Razen ,če ima ta mala hiša eno zunanjo steno podrto.
User1063544
01. 08. 2019 15.04
-12
Vidiš, spet se motiš in spet sem tukaj tebi kot empirični dokaz da se motiš. Še vedno imam 3kW priključne moči pa grejem hišo na elektriko in ne z 12KW toplotno črpalko. Zakaj??? KER SE DA in ne ker sem prebral reklamo za subvencijo in zagrabil kot mravlja na sladko.
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.04
+9
Miro nisem napisal starejših gradenj. Meni so naredili predračun za moj objekt (7 cm izolacije in ogrevanje z radiatorji), ki ga danes ogrevam s 40kW močno pečjo, da bi moral imeti tri agregate in priključno moč omrežja vsaj 40 kW. Strinjam se da pri novogradnjah, s talnim ogrevanjem in 15-20 cm izolacije, s vgrajenimi osveževalci zraka tako manjšo hišo lahko ogrevaš s 12 kW, seveda če nisi v predelu SLO, kjer se pozimi suče temperatura od - 10 stopinj navzgor.
User1063544
01. 08. 2019 15.08
-7
Če bi bolj delali in manj teoretizirali, bi na stari hiši tudi lahko imeli 20cm izolacije novo streho, okna in racionalno ogrevanje, ki niti približno ne požre elektrike kot ti vaši Zubadani in komercialna sran...
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.09
+13
Daj me razsvetli kako se to da, tudi jaz bi. Po vseh zakonih fizike, če potrebujem za ogrevanje 40kW energije mi ni jasno kako teh 40 kW dobim iz 3kW.
User1063544
01. 08. 2019 15.13
-3
Ok, jaz mojo bajto cca 190 kvadratov grejem z 7,0 kw izhodne-grelne moči COP 4,5 .Kompresorji mi pri polni obremenitvi spijejo max 1,5kW.. Je pa res da imam 20cm izolacije, porihtana okna itd... in ni novogradnja. Skrtatka točno to kot teoretizirate tukaj... in imam še vedno 3 kw Priključne moči + 4kW amorfnih celic. Je res da je projekt še v delu ampak letos je bilo prvič da nismo potrebovali drugega vira za ogrevanje kot elektriko ampak ne govorit da ne gre... KER GRE.. samo malo manj pameten bit pa malo bolj v roke pljunit
User1063544
01. 08. 2019 15.14
+5
Pozabil pripisat, zadeva je na netmeteringu...
User1063544
01. 08. 2019 15.16
+4
Tvoj problem je ta, da gledaš v peč klko porabi, ne pa kaj od tega ti koristiš.. In to so izgube... Jaz namesto da grejem vodo, grejem direktno zrak, kar izboljša izkoristek saj ni izgub zaradi prehodnega medija... itd itd....
User1063544
01. 08. 2019 15.21
-8
Kar pa me najbolj piči je, neki pametnjakovič ki TRDI da je fotovoltaika nategancija in ne vem kaj vse. Problem pri ljudeh je, da takoj ko se pogovarjate o teh rečeh, vsi bi kasirali, prodajali, se bogatili. Ne, poglej kaj trošiš, potem koliko lahko zmanjšaš porabo, potem preglej tehnične rešitve in apliciraj v realnem stanju 20% več kot ti lahko maksimalno potrošiš. In to je to... Lahko bi vam pisal, ampak imate tako radi jedsrko energijo da skoraj brezveze... pač vaših 40kw rabi nekaj da deluje...
grumf
01. 08. 2019 15.21
+14
se mi zdi tole prepucavanje glede izkoristkov in toplotnih in... podobno k debata glede porabe goriva v os. vozilu. Vsi pametni, vsi optimalni, vse super.. Na konc vsi dizli pijejo samo 4,3l/100km. Pa vsi vemo, da ni lih tko..
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.22
+6
Poglej Rojen...streho sem zamenjal z zračno, stensko izolacijo imam zračno na punktih 7cm kombi plošče (takrat je bilo to idealna rešitev). To je to, letno porabim cca 25m drv. To mi zagotavlja 40 kW peč. Za kaj več prihranka, bi bila potrebna celovita prenova objekta, tudi zamenjava oken ni tako enostavna, poleg potrebueš še izmenjevalce zraka, ker drugače se nabira plesen. Tu je potem potrebna računica med investicijo, prihrankom in ali boš dovolj časa živel, da se amortizira, že zamenjava strehe se še ni. Tako da vsak zakaj ima svoj zato. Imam pa izdelane študije tako za sončno energijo, kot za toplotno črpako in po preverjanju pri frendih z že zgrajenimi črpalkami in celicami, sem prišel do zaključka, da se to meni ne izide.
User1063544
01. 08. 2019 15.26
-7
Odvisno.. Hočeš rešit plesen? Montiraj lesena okna, itd... Jaz na svoji bajti delam že 10 let in še nisem fertig. Pač trmast in sem si rekel NIČ KREDITOV. Zdaj se je to zelo obrestovalo. Je res nič morja in nekioh fenci izletekov ampak trdo delo.. Rezultat je pač viden kot je. Vse je stvar posameznika kako se bo odločil stopit zraven.
User1063544
01. 08. 2019 15.27
+0
Ti pa dam en nasvet: Ne verjami vsega kar ti drugi rečejo, ker so odvisni od tebe in njihove marže.
Uporabnik8879
01. 08. 2019 15.37
+12
točno tako grumf...vsak od nas bi rad čim manjše stroške, samo nekje obstajajo meje, fizika je jasna, za toliko KW ogrevane površine rabiš toliko kW. Vse možne variante sem kot energetik že preštudiral., tudi namestil zaporne ventile, regulatorje in podobno, zato, se mi mal butasto zdi, da me nekdo prepričuje v nekaj kar ne pije vode. Ja lahko za nekoga pije, vendar ima verjetno potrebe drugačne, jaz hočem imeti v stanovanju 23 stopinj in pika. Lahko bi še prišparal nekaj % z dodatnimi investicijami in tehnologijami, vendar je tu cel kup parametrov, ki jih je potrebno upoštevati. Predvsem pa dejstvo, da sem v predelu, kjer so zime hude, da je po zimi le dve uri sonca. Trdim pa še vedno, da z 3 kW ne more nihče nadoknaditi 40 kW.
jozes12
01. 08. 2019 15.44
+8
PonovnoRojen... ti si na netmeteringu, kar pomeni, da morajo zaradi tebe ostali potrošniki elektrike pokriti tvoje stroške omrežnine. Torej ti nisi samozadosten, ampak te subvencionirajo vsi ostali, ki niso na netmeteringu. Verjetno ti je jasno, da če bi bili vsi na netmeteringu, se ta tvoja računica ne bi izšla, ker pač ne bi bilo nobenega uporabnika, ki bi plačal omrežnino. Zato bo morala Slovenija kmalu spremeniti ta koncept, ker je nepravičen do ostalih uporabnikov, in bo tarifa oddaje elektrike povsem drugačna. Ne bo več odštevanja na letnem nivoju ampak boš plačal za oddano elektriko.
User1063544
01. 08. 2019 15.51
-4
Jozes: ne govorim o samozadostnosti, ker tega skoraj ni, govorim o racionalizaciji in zmanjšanju porabe električne energije kot odgovor maničnemu zidanju jedrskih reaktorjev. Sicer pa, ti trošiš mojo elektriko ki jo pošiljam tvojemu distributerju in, kot da mi je problem se odklopit od teh pijavk (ni omrežnine, ni RTV prispevka itd...), pa imam otočni sistem.. Nakup viličarskih akomulatorjev je itak moj plan (mogoče naslednje leto), pa se bomo malo igrali.
User1063544
01. 08. 2019 15.53
-3
No, v tem primeru pa priznam, da bi bila potrebna nadgradnje elektrarne na nekaj bolj direktnega... :)
SLOVENEC
01. 08. 2019 16.24
+2
Tomy mesas pojme. Toplotna crpalka z 12kw brez tezav greje hiso z 250m2. Tč leti 24 ur na dan. Toplota se akumolira. 12 kw tč ima cca 3,5kw kompresor. Ti z tvojo 40kw pecjo ven spravis mogoce 30 kw. Pa se to ce mas suho bukovino. In kuris ne vem Mogoce 10h/ dan?
SLOVENEC
01. 08. 2019 16.26
+0
Res da ma tč cca 9kw grelce vgrajene, ki pa grejo not le redko. Nor ob prehodih na visji rezim ogrevanja al pa ko se zunanja pogosto odtaja.
jozes12
01. 08. 2019 16.45
+3
PonovnoRojen... Žal ne ločiš med letno in dnevno razliko proizvedene elektrike s sončno. Ali pač imaš namen imeti celo garažo viličar baterij? Tvoja sončna proizvede 80% energije od maja do septembra. Ti brez omrežja ne bos preživel še naslednjih 30 let
KungFuPanda
01. 08. 2019 19.26
+1
Saj sončni kolektorji, vetrne elektrarne, hidroelektrarne in podobno so OK, ampak v omrežju je nujno potrebna še ena večja, relativno kratkoročno stabilno obratujoča elektrarna, da kompenzira padce in viške, ker prej našteti viri niso tako zelo stabilni. Predvsem sončni kolektorji kratkoročno povzročajo viške in primanjkljaje. Problem je, ker omrežje potrebuje stabilno frekvenco 50hz, zato se tudi delajo črpalne elektrarne, ki črpajo ob viških in proizvajajo elektriko ob primanjkljajih, pomagajo tudi plinske elektrarne. Jaz sem za razpršitev virov elektrike, delno je potrebna tudi NE, pa tudi nujno je potrebno varčevanje z energijo. Sprašujem se, koliko energije je potrebno za proizvodnjo novih oken, izolacije, toplotne črpalke (plin v TČ je izedno toplogreden) da potem jaz manj energije porabim ob ogrevanju. Odkrito povem, da nisem šel računat, ampak imam slab občuek glede tega. Cenovno sigurno ni računice, energetsko pa smo tam-tam po mojem občutku. Samo zato, da se raja potem bolje počuti, si izolira bajto, firme pa po diskontni ceni dobivajo elektriko in proizvajajo smeti in strupene odpadke ob proizvodnji izolacije...
KungFuPanda
01. 08. 2019 19.43
+2
Koliko elektrike se porabi in smeti se proizvede za proizvodnjo novih oken in stiroporja? Koliko nevarnih odpadkov gre v okolje iz eh firm, da imamo potm mi dober občutek, ko nimamo velikega računa za elektriko zaradi investicije v izolacijo in okna? Veliki proizvajalci imajo dolgoročne pogodbe z elektrodistributerskimi podjetji in dobijo elektriko neprimerno ceneje, kot mi, navadna raja.
Uporabnik8879
02. 08. 2019 10.55
+0
Ej saj ne bova prišla skupaj, ker zopet nekaj na pamet klamfamo Sovenec. Imam 49kW "ekološko" peč na vpihavanje zraka ( ki na slaba ali mokra bukova drva sploh ne funkcionira), z vso potrebno elektronsko regulacijo od dimniških plinov do samega kroženja ogrevane vode in tudi zalogovnike in ogrevam hišo 24 ur na dan. Če se slučajno ne gre naložiti drv, se mi, ko pade temperatura v peči in zalogovnikih pod 55 stopinj, avtomatsko preklopi na ogrevanje z kurilnim oljem vse dokler zopet temperatura v peči ali zalogovnikih ne naraste nad 55 stopinj. Ogrevam cca 380 m2 stanovanjske površine. Izračun za toplotno črpalko je bil okoli 40 kW in priklučna moč elektrike vsaj 40 kW. Problem je v tem, da nimam talnega gretja (samo radiatotji) in, da za ogrevanje vode potrebujem vsaj 65+ stopinj. Tega pa toplotna črpalka brez dodatnega el. ogrevanja ni sposobna zagotoviti, saj vemo da se temperature gibljejo tam do nekje 35 stopinj, kar je sicer za talno gretje dovolj, za radiatorje pa ne. Na količino potrebne energije objekta ne vplivajo samo izolacija in okna, apka tudi lega objekta v naravi, Če imaš po zimi decembra in januarja povprečno - 16 stopinj ponoči in okoli - 5 po dnevi, pri tem pa kakih 2 uri sonca, je to čisto nekaj drugega, kot če je objekt drugje, kjer ni tako slabih pogojev. Skratka rtešitev je treba iskati ob vseh parametrih in ne le v enih, predvsem je pa važno kako se kaj izide in kaj se splača.
Uporabnik8879
02. 08. 2019 10.57
in ne samo to, potrebna je tudi energija za kompezacijo jalove energije, da sistem ne razpade....
grumf
01. 08. 2019 14.34
+18
Zanimiv bo moment, ko bomo ostali brez NEK (v koliko se ne dogradi drugi reaktor) in bomo primorani kupovati elektriko v tujini - ki bo proizvedena v jedrskih elektrarnah.