Poletno branje

Narava in elektrika: 'odreči se bomo morali ugodnostim, kot so klime in avtomobili'

Ljubljana, 27. 07. 2019 08.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 9 min

EK si razogljičenja družbe ne predstavlja brez jedrske energije, medtem ko okoljevarstvene organizacije opozarjajo, da ta s seboj prinaša mnoga tveganja. Rešitev vidijo predvsem v zmanjšanju porabe električne energije. A čemu bi se morali odreči, da bi nam uspelo drastično zmanjšati porabo električne energije, ki narašča, in kako narava vpliva na možnosti proizvodnje električne energije z obnovljivimi viri?

Zaveze Pariškega sporazuma k zmanjšanju emisij toplogrednih plinov in omejitvi ogrevanja ozračja na manj kot 2 °C glede na predindustrijsko dobo od držav zahtevajo globoko razogljičenje elektroenergetskega sektorja. Če nam to ne uspe, znanstveniki svarijo, da svetu grozijo črni podnebni scenariji.

'V Sloveniji smo polni dobrih idej, a še vedno 1/3 elektrike dobimo iz TEŠ 6'

Dr. Močnik: Ne moremo pričakovati prostovoljnega ukrepanja posameznikov. To je tako, kot bi pričakovali, da bodo vsi vozili po omejitvah, če ne bi bilo nadzora. V Sloveniji prezgodaj umre 1700 ljudi zaradi umazanega zraka. O tem se ne sliši toliko kot o 20-krat manj žrtvah na cestah.

Kot pojasnjuje doktor fizike dr. Griša Močnik z Instituta Jožef Stefan:"Toplo bo, suše in ekstremni pojavi bolj pogosti. Dvig temperature ni edini problem, spremenili se bodo tudi vremenski vzorci. Na regionalnem nivoju je to veliko resnejši problem kot samo 2 stopinji Celzija več. Brez dežja ni poljedelstva, hidroelektrarne imajo probleme, NEK potrebuje dovolj visok nivo Save za hlajenje." 

Dr. Močnik opozarja, da so zaveze držav v Evropi resne, realno stanje pa malo manj ohrabrujoče: "V Sloveniji smo recimo polni dobrih idej in govorjenja o krožnem gospodarstvu, 1/3 elektrike pa dobimo iz premoga v TEŠ 6. Državni načrt, poslan pred kratkim Evropski komisiji, so nevladne organizacije popolnoma skritizirale. Mogoče je problem v tem, da bi morali ministrstvi za infrastrukturo in okolje resneje sodelovati?"

Dr. Močnik odgovarja, da je, koliko bomo morali spremeniti svoj življenjski slog, odvisno od tega, kakšen standard imamo: "Težko je pričakovati, da se bodo razvijajoče se družbe odrekle razvoju. Razviti se bomo morali odreči nekaterim ugodnostim. Hlajenje s klimatskimi napravami porabi ogromno energije, vožnja z avti je strašno neučinkovita.
Dr. Močnik odgovarja, da je, koliko bomo morali spremeniti svoj življenjski slog, odvisno od tega, kakšen standard imamo: "Težko je pričakovati, da se bodo razvijajoče se družbe odrekle razvoju. Razviti se bomo morali odreči nekaterim ugodnostim. Hlajenje s klimatskimi napravami porabi ogromno energije, vožnja z avti je strašno neučinkovita. FOTO: Thinkstock

Kakšna tveganja prinaša jedrska energija?  

Dr. Griša Močnik z Instituta Jožef Stefan.
Dr. Griša Močnik z Instituta Jožef Stefan. FOTO: Griša Močnik, worldgreenflight.com

Medtem ko je stališče jedrskih strokovnjakov in Evropske komisije, da razogljičenje EU in sveta brez jedrske ni realno, saj so ekonomske, prostorske in sezonske ovire za to prevelike, razogljičenje proizvodnje električne energije brez jedrske je vsaj še enkrat dražje kot razogljičenje z jedrsko, nevladne organizacije zavzemajo stališče, da jedrska energija ni čista in ni varna ter da moramo cilje pariškega podnebnega sporazuma doseči brez nje: "Zanašanje na jedrsko energijo in energijo iz fosilnih goriv prinaša tveganja. Jedrsko katastrofo lahko povzroči naravna nesreča, človeška napaka, vir sta lahko terorizem in vojni dogodki, lahko pa pride do mešanice vseh dejavnikov. Neizogibna težava jedrske tehnologije so jedrski odpadki. Odlaganje odpadkov v prostor je vedno izredno zahtevno, za izrabljeno jedrsko gorivo pa še nikjer na svetu niso našli varne rešitve. Če je bila odločitev za jedrsko energijo v času velike naftne krize v sedemdesetih letih 20. stoletja še razumljiva, pa imamo danes boljše in cenejše rešitve v tehnologijah obnovljivih virov energije," trdi Greenpeace Slovenija.

Jedrski strokovnjaki sicer zagotavljajo, da jedrski odpadki ne obremenjujejo okolja in zdravja ljudi: "Vsi radioaktivni odpadki, ki nastanejo pri proizvodnji jedrske energije, so varno shranjeni, tako da ne obremenjujejo ne zdravja ljudi ne okolja. Količine odpadkov so majhne, zato lahko ta tehnologija z vsemi svojimi odpadki varno ravna, v skladu z najvišjimi standardi," zatrjuje dr. Tomaž Žagar, vodja Službe načrtovanja in nadzora GEN, predsednik Društva jedrskih strokovnjakov Slovenije. A dr. Močnik opozarja: "Problem jedrske energije je, da nihče nima stalnih odlagališč za odpadke, pač pa samo začasne. Skala tega problema je resna – odpadki morajo biti na varnem toliko časa, kot je približno preteklo od takrat, ko so po Evropi hodili neandertalci. To je izziv brez kakršnihkoli zagotovil. Ogljični odtis je treba izračunati za ves življenjski cikel goriva in infrastrukture. Kako bodo jedrski odpadki skladiščeni, bo vplivalo na odtis jedrske energije. To je vprašanje brez odgovora." 

Greenpeace: ''Zanašanje na jedrsko energijo in energijo iz fosilnih goriv prinaša tveganja. Jedrsko katastrofo lahko povzroči naravna nesreča, človeška napaka, vir sta lahko terorizem in vojni dogodki, lahko pa pride do mešanice vseh dejavnikov.''
Greenpeace: ''Zanašanje na jedrsko energijo in energijo iz fosilnih goriv prinaša tveganja. Jedrsko katastrofo lahko povzroči naravna nesreča, človeška napaka, vir sta lahko terorizem in vojni dogodki, lahko pa pride do mešanice vseh dejavnikov.'' FOTO: Miro Majcen

Pa je razogljičenje družbe mogoče brez jedrske energije?

Dr. Močnik izpostavlja, da so v Nemčiji na dobri poti z obnovljivimi viri, a je to  počasno, saj so se odločili, da bodo to storili brez jedrskih elektrarn, ki jih ukinjajo: "V marcu so dosegli dan, ko je bilo 100 % električne energije pridobljene iz obnovljivih virov. V povprečju so pri porabi nekje malce nad 1/3 električne energije iz obnovljivih virov. Jedrske energije ne nameravajo uporabljati v prihodnje, pač pa nuklearke zapreti."

Jedrski strokovnjaki sicer zagotavljajo, da jedrski odpadki ne obremenjujejo okolja in zdravja ljudi, okoljevarstveniki in nekateri znanstveniki trdijo drugače.
Jedrski strokovnjaki sicer zagotavljajo, da jedrski odpadki ne obremenjujejo okolja in zdravja ljudi, okoljevarstveniki in nekateri znanstveniki trdijo drugače. FOTO: Miro Majcen

Čeprav so rezultati v Nemčiji sprva pokazali, da so bili rezultati razogljičenja boljši med letoma 1975 in 1985, ko je država dodala več kapacitet jedrskih elektrarn, kot pa med letoma 2004 in 2014, ko je dodala vetrne in sončne kapacitete, so zdaj napovedi veliko bolj spodbudne. Kot piše Independent, je proizvodnja sončne, vetrne, biomase in hidroelektrarn v prvih šestih mesecih leta 2019 predstavljala 47,3 % proizvodnje električne energije v državi, 43,4 % pa je predstavljala energija iz premogovnikov in jedrskih elektrarn.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Glede na podatke, ki jih je julija objavil Fraunhoferjev inštitut, je bilo proizvedenih približno 15 odstotkov manj izpustov ogljikovega dioksida kot v istem obdobju lani. Vendar pa nekateri znanstveniki pripisujejo visoko proizvodnjo obnovljive energije v Nemčiji ugodnim vremenskim vzorcem in 'dogajanjem na trgu'. Obnovljivi viri energije v Nemčiji so sicer v porastu, a država se še vedno močno zanaša na premog, plin in lignit za proizvodnjo svoje električne energije.

V času iskanja ustreznega izhoda iz krize je ključno, da ne razsipavamo z energijo, zato mora biti učinkovita raba energije ključna prednostna naloga politike izhoda iz krize.
V času iskanja ustreznega izhoda iz krize je ključno, da ne razsipavamo z energijo, zato mora biti učinkovita raba energije ključna prednostna naloga politike izhoda iz krize. FOTO: Thinkstock

Fabian Hein, iz Agora Energiewende, je za Deutsche Welle ocenil, da je bilo 20-odstotno povečanje proizvodnje vetra posledica zelo vetrovnih razmer v letu 2019.

Proizvodnja električne energije iz sončnih panelov se je povečala za šest odstotkov, zemeljskega plina za 10 odstotkov, delež jedrske energije v proizvodnji električne energije v državi pa je ostal skoraj nespremenjen. Uporaba črnega premoga se je v primerjavi s prvo polovico leta 2018 zmanjšala za 30 odstotkov, lignita pa za 20 odstotkov. Vendar se je v istem obdobju proizvodnja električne energije z zemeljskim plinom povečala za 10 odstotkov. Profesor Bruno Burger iz Fraunhoferjevega inštituta je dejal, da je upad rabe premoga posledica tržno usmerjene ''zamenjave goriva'' s premoga na plin.

Ogljična intenzivnost držav močno niha

Electricity Map omogoča, da s pomočjo številk, grafov in barv preverite ogljično intenzivnost oskrbe z elektriko v Evropi. Je interaktivni spletni prikaz ogljične intenzivnosti proizvodnje in čezmejnih pretokov elektrike ter s tem povezanih izpustov CO2 v dejanskem času (real-time). Prikaz vključuje tudi vremenske podatke in tako prispeva k oceni potenciala rabe sončne in vetrne energije v evropskih državah. Omogoča vizualizacijo hitrosti in smeri vetrov ter prekritosti evropskih območij z oblaki.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Nekaj zanimivih ugotovitev time-lapsa:

- Francija, Norveška in Švedska imajo vse leto nizke izpuste CO2 na proizvedeno kWh (zelena barva),

- ogljična intenzivnost drugih evropskih držav močno niha (od zelene prek oranžne in rjave do črne barve), predvsem v odvisnosti od vremena in naraščajočega deleža OVE v energetski mešanici,

- Švica močno spreminja svojo 'ogljično barvo': od svetlo zelene (izpusti pod 100 g CO2eq/kWh) do rjave (do 500 gCO2eq/kWh), odvisno od tega, koliko električne energije uvaža od svoje severne sosede Nemčije, ki se pri proizvodnji elektrike močno naslanja na premog.

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Na zgoraj prikazanih električnih zemljevidih sveta in Evrope za leto 2018 je razviden vpliv vremena in narave na proizvodnjo elektrike. Kot je razvidno za primer Evrope, je Nemčija zelena, ko je na voljo veliko sonca in veter, torej ko so vremenske razmere ugodne. Ko te niso, je razvidno, da postane črna, torej preide na fosilne vire energije. Norveška, kjer prevladujejo hidroelektrarne, je ves čas zelena. Poljska, kjer prevladujejo termoelektrarne, je vse leto črno obarvana. Na spodnjem infogramu je razvidno, kako ogljično intenzivna je proizvodnja elektrike po državah EU. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

'Zmanjšanje porabe je ključno'

Kot trdi Greenpeace, lahko svet do sredine stoletja zadosti vsem potrebam po čisti energiji. Slovenija ima vse pogoje za izkoriščanje energije sonca, vode, vetra, trajnostne biomase in geotermalne energije, kar nam omogoča zadovoljitev vseh potreb po energiji. Po njihovem je ključno, da znižamo potrebe po energiji: "Najbolj sprejemljiva energija je tista, ki je ne porabimo. Zmanjšanje rabe energije in učinkovita raba proizvedene energije naj imata prednost pred gradnjo novih elektrarn. V času iskanja ustreznega izhoda iz krize je ključno, da ne razsipavamo z energijo, zato mora biti učinkovita raba energije ključna prednostna naloga politike izhoda iz krize. Z manjšo rabo energije se zmanjšajo stroški javnega sektorja in gospodarstva, to pa posledično pomeni prihranke javnega denarja in izboljšanje konkurenčnosti gospodarstva. Energetska sanacija javnih stavb in stanovanjskega fonda ima vrsto multiplikativnih učinkov: zmanjšanje stroškov, boljšo kakovost bivanja in ustvarjanje delovnih mest z oživitvijo gradbenega sektorja ter lesne industrije (les kot gradbeni material). Posebno pozornost je treba nameniti učinkoviti rabi energije v ranljivih gospodinjstvih s ciljem izkoreninjenja energetske revščine."

Dr. Močnik izpostavlja, da so v Nemčiji na dobri poti z obnovljivimi viri: "V marcu so dosegli dan, ko je bilo 100 % električne energije pridobljene iz obnovljivih virov."
Dr. Močnik izpostavlja, da so v Nemčiji na dobri poti z obnovljivimi viri: "V marcu so dosegli dan, ko je bilo 100 % električne energije pridobljene iz obnovljivih virov." FOTO: Dreamstime

Dodaten argument za zmanjšanje potrebe po energiji je, da ta slabo vpliva na naše zdravje. Kot namreč dodaja dr. Močnik, "izpusti pri pridobivanju energije slabo vplivajo na zdravje. Na žalost obnovljivi viri niso nikakršna izjema. Kurjenje lesa za ogrevanje individualnih hiš je mogoče podnebno nevtralno (v resnici ni, vendar je bolje kot fosilna goriva), vendar so izpusti malih kurilnih naprav najpomembnejši vir onesnaženja zraka v Sloveniji in povsod okoli Alp. Male peči pobijajo ljudi. Zato je treba kurjenje centralizirati – tehnologija čiščenja je tudi veliko bolj učinkovita, hkrati je tako lažje vzpostaviti učinkovit nadzor."

Odpoved klimam, avtomobilom in ogrevanju na fosilna goriva

Dr. Močnik prav tako poudarja, da bo na koncu treba zmanjšati porabo – to je dejstvo. A kaj to pomeni za naše življenje? Dr. Močnik odgovarja, da je, koliko bomo morali spremeniti svoj življenjski slog, odvisno od tega, kakšen standard imamo: "Težko je pričakovati, da se bodo razvijajoče družbe odrekle razvoju. Razviti se bomo morali odreči nekaterim ugodnostim. Hlajenje s klimatskimi napravami porabi ogromno energije, vožnja z avti je strašno neučinkovita (120.000 avtomobilov pride v Ljubljano vsak dan, povprečno z 1,2 človeka), potreben je prehod na javni prevoz, ogrevanje s fosilnimi gorivi je treba zamenjati z biomaso (centralizirani sistemi daljinskega ogrevanja)."

Toplo bo, suše in ekstremni pojavi bolj pogosti. Dvig temperature ni edini problem, spremenili se bodo tudi vremenski vzorci. Na regionalnem nivoju je to veliko resnejši problem kot samo 2 stopinji Celzija več. Brez dežja ni poljedelstva.
Toplo bo, suše in ekstremni pojavi bolj pogosti. Dvig temperature ni edini problem, spremenili se bodo tudi vremenski vzorci. Na regionalnem nivoju je to veliko resnejši problem kot samo 2 stopinji Celzija več. Brez dežja ni poljedelstva. FOTO: AP

Kot izpostavlja, bi morali na ravni države resno organizirati javni promet in defavorizirati avtomobile: "Zares, ne samo deklarativno: brez parkirišč v mestih. Preiti bi morali na obnovljive vire toplote za ogrevanje – takoj. Najverjetneje bi bilo treba ukiniti individualna kurišča/peči na kakršnakoli goriva."

Kot opozarja, moramo nehati načrtovati in govoriti ter začeti ukrepati: ''Takoj. Ne smemo čakati na optimalne ukrepe, pač pa moramo začeti ukrepati. Učinkovitost ukrepov je treba meriti in jih prilagajati, da so vedno bolj učinkoviti. Zdaj." 

IPCC: 'Potrebni so radikalni ukrepi'

Pa smo kot družba pripravljeni na takšne spremembe? Potrebe po električni energiji se namreč zvišujejo: "Ne. IPCC je bil jasen: potrebni so radikalni ukrepi. Tu gre zares – ne smemo delati panike, vendar smo v podnebnih izrednih razmerah. Začeti je treba ukrepati in vzpostaviti jasen sistem zmanjševanja izpustov. Radikalno regulativo je treba vzpostaviti takoj, vloga države je tu ključna. Ne moremo pričakovati prostovoljnega ukrepanja posameznikov. To je tako, kot bi pričakovali, da bodo vsi vozili po omejitvah, če ne bi bilo nadzora. V Sloveniji prezgodaj umre 1700 ljudi zaradi umazanega zraka. O tem se ne sliši toliko kot o 20-krat manj žrtvah na cestah. Način regulative izpustov je tako lahko formalno enak kot ukrepi za izboljšanje prometne varnosti – omejitve in spodbujanje dobrih praks: javni promet, daljinsko ogrevanje na obnovljive vire sta najbrž najpomembnejša ukrepa, ki zadevata posameznike," sklene dr. Močnik.

jedrska energija banner
  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (303)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Uporabnik1295675
27. 07. 2020 18.01
eno samo blebetanje...
ni_mi_vse_eno
29. 07. 2019 09.27
+2
V ekonomskem sistemu, kjer nam bankirji ustvarjajo denar iz nič za dolg na obresti na obresti je nujna stalna eksponentna gospodarska rast, če želimo, da ta sistem živi. Takoj, ko se začne stagnacija rasti, bo eksponentno rastoči dolg požrl ta sistem. Zato je nujno, da vsako leto uničimo več naravnih surovin, polovimo več rib, uničimo več deževnega gozda in ustvarimo več odpadkov. Le tako bomo zagotovili rast. Energija vse to uničevanje zagotavlja, zato vsako leto potrebujemo več energije. Takoj, ko bomo prešli na zeleno, bo sistem propadel. "--- "Banke posojajo z ustvarjanjem kreditov. Ustvarjajo plačilna sredstva iz nič" Ralph M. Hawtrey, sekretar britanske zakladnice
Hej brigade
28. 07. 2019 17.47
+2
Kakšno nabijanje v meglo. Načrt od Nikole Tesle naj dajo na plano in bomo vsi imeli elektrike kolikor bomo hoteli in to zastonj. Kakšni paneli in vetrnice, vse to je sizifovo delo, ki ogromno stane. Nikla Tesla je pridobival energijo popolnoma drugje in v količinah, ki so neomejene. Vse je imel že narejeno in želel dati to ljudem zastonj, pa so ga uničili in pokradli načrte po njegovi smrti. Zahtevajte raje izdajo njegove tehnologije, pa bomo vsi rešeni. Vse te stvari danes so narejene zato, da se služi denar in čisto nič drugega efekt pa ničen.
letmeseeit
28. 07. 2019 17.01
+4
Eko teroristi, zelo lepo se da živet z raznimi eko raziskavami in subvencijami v solarne panele, da raja plačuje vaš luksuz. Konkretnih rešitev pa ni ! Zakaj vsako stvar je ceneje zamenjat kot popravljat, taka stvari naj raje rešijo za začetek.
javnipilot
28. 07. 2019 16.47
+8
slovenija bi se v prvi vrsti mogla znebit in jim prenehat nakazovat javni denar ter takoj izklopit elektriko Grinpisu, ker je proti pridobivanju električne energije iz jederskih elektrarn, društva za opazovanje ptic, ki je uniču načrte za vetrne elektrarne v Loškem potoku, mimo grede oba sta bila ob TEŠ6 tiho ku riti, ko ne prdijo. pa še kakšna protirazvojna t.i. civilna inicijativa plačancev, ki zavestno potiskajo SLO v kameno dobo. Zagovarjajo električne avtomobile, nasprotujejo pridobivanju elektrike - sploh vedo kaj govorijo oz. vrstni red njihovih nebuloz.
Do amena
28. 07. 2019 16.42
+1
Js se ne odrecem nobeni stvari, ker sem si vse sam prisluzil. Ce pa ze nekaj ne bo dovoljeno, se naj pa ne prodaja. Sem pa zato da država varčuje...se pravi vsemu javnemu sektorju, razen bolnišnicam in šolam izklopiti klime, razredčit sektor vsaj -60% Ustavit državna podjetja z izgubo in dati mejo hrvatom v zameno za goli otok ki bi bil mednarodni hotel za vse politične kriminalce...
User768643
28. 07. 2019 16.29
+6
Zadnje čase sem prebral kar nekaj člankov o električni energiji in jedrskih elektrarnah. A se pripravlja teren za gradnjo nove? Bo treba spet polniti žepe? Še na račun drugega tira niste vsega pokradli... Dajmo malo zmernosti. In glede električne energije. Osebno imam vse v hiši na elektriko - ogrevanje in hlajenje. Namestil sem sončno elektrarno in ustvarjam še krepki presežek energije. Vem, da obstajajo razlage, da tudi sončne elektrarne zaradi postopka izdelave naj ne bi spadale v "zeleno energijo". A vseeno. Jaz mislim, da sem naredil vse kar sem lahko, da ne obremenjujem okolja in vzpodbujam delovanje raznih TEŠ za moje potrebe. Ima kdo boljšo rešitev?
lukeeeeeec
28. 07. 2019 16.43
+0
In kako je z OGLJIČNIM odtisom tvojih panelov. In koliko elektrike ustvariš ko je NOČ. Na kaj se takrat greješ? Kakoje z recikliranjem odpadne embalaže in sončnih panelov. Kdo ti subvencionira tvoje električne panele in višek energije ki jo ustvariš?
Mare Hropa
28. 07. 2019 18.27
-2
"Skrajno nikjer", s tvojim prvim delom, da se je začel pripravljati teren, se kar strinjam. Tudi sam že nekaj časa ugotavljam, da je teh "pozitivno jedrskih" člankov sumljivo veliko in pomislil sem na isto kot ti. Vendar sam menim, da je to trenutno in žal edina naša možna pot. Z drugim delom pa se ne strinjam, ker izkazuje nepoznavanje osnov elektroenergetike (v vsakem trenutku je potrebno ustvariti točno toliko električne energije, kot se jo skupaj z izgubami porabi, da se vzdržuje stabilna frekvenca in napetost). Pa ne se sekirat, takih je še med štromarji veliko.
DAEMONIUM
28. 07. 2019 16.13
+5
potem je najbolje da ta t.i. dr. predlaga, da se neuporaben del slovenskega zivlja (upokojenci, invalidi, zaporniki...pa se kaj bi se naslo) preprosto likvidira in bodo prihranki na energiji takoj zrasli za najmanj 30%. Ze sedaj ta populacija crkuje na obroke s slabim standardom, ce pa jim podrazimo za 100% elektriko, fosilna goriva bodo se naprej crkavali zato je ukrep fizicne odstranitve veliko humanejsi kot pa cakanje konca s pomocjo zovotarenja v slovenski druzbi!
jesenvoyo
28. 07. 2019 15.37
+9
Največ elektrike pokuri industrija (livarne, aluminij, itd) ki ima v primerjavi z navadnim gospodinjstvom krepko nižje cene. Te dejavnosti zmanjšat ali pa naj plačajo enako ceno elektrike kot državljani.
Banion
28. 07. 2019 15.05
+2
Čujte tole mi izgleda kot da propagirajo komunizem, tam se je odrekalo vsem novodbonim potratnim življenskim ne potrebščinam. Kapitalizem ki temelji na rasti in potrošnji z varčevanjem takoj propade
Transformerji
28. 07. 2019 12.46
+5
Kar nakladajte z raznimi novicami o porabi te ali one energije - če bi razpolovili prebivalstvo na Zemlji, imeli pošteno politiko in prebivalstvo, brez pogoltnosti, potem bi imeli raj na zemlji. To je pa utopija, tako kot nesmiselni članki.
bodi
28. 07. 2019 12.40
+12
najprej propagirajo razne toplotne črpalke tako za ogrevanje kot za hlajenje potem pa rata problem z dovajanjem kot z proizvodnjo . Razumi ta nori svet če moreš.
slovenc59
28. 07. 2019 12.40
+6
Vsaka človekova dejavnost na tem planetu ga tudi uničuje !! Ko bereš vsemogočne študije, čemu bi se morali odpovedati, imajo te studije vsaj eno lepotno napako !! Kot smo videli v zadnjih nekaj letih, se "vodja" supersile požvižga na vsa opozorila, isto je v indiji in Kitajski in sedaj naj Evropa sama reši planet ??? Seveda ga ne more ! V posmeh vsem podnebnim alarmom predsednik usaaaa podpira kolnindustrijo !!!??? In sedaj bomo EU jevci izklopili klime, izklopili drva in še kaj, da bo uni hovdrel kuril premog !!! Ne vem no !!!
Slamnati Jeti
28. 07. 2019 12.40
+10
Ali ni bilo še pred kratkim da so rešite električni avtomobili? ...ampa ti uporabljajo elektriko iz naših elektrarn,...
devote
28. 07. 2019 12.15
+1
REŠITEV JE SAMO FUZIJA. Vse ostalo ni vredno izgubljati ne časa, ne besed...
Mare Hropa
28. 07. 2019 13.05
+1
To ni res. Fuzija, kot idealen vir energije, kot kaže še dolgo ne bo rešitev na katero bi se lahko zanašali. Mi pa moramo že danes pokriti energetske potrebe s tistim, kar je na razpolago (tehnologije, viri), čeprav je umazano, s stranskimi negativnimi učinki, dokler bo pač šlo. Druga varianta pa je, da takoj prenehamo živeti na danes običajen način in se vrnemo skoraj v kameno dobo, kar je spet glede na današnjo število in gostoto prebivalstva ter našo egoistično človeško naravo praktično nemogoče. Danes na svetu energetske potrebe pokrivajo: 83% fosilna goriva (nafta, zemeljski plin, premog), 5% jedrska energija in 12 % obnovljivi viri (pretežno hidroelektrerne in biomasa). Sončnih in vetrnih elektrarn je za vzorec.
devote
29. 07. 2019 07.53
+1
Zlivanje devterija, ki ga dobiš z precejanjem morske vode (hitler, norveška...) izplen E je mnogo, mnogo večji kot vložek... :)
Helix Nebula
28. 07. 2019 12.10
+19
Drva sekamo pa se gozd v SLO še vedno širi. Očitno mamo to pod kontrolo. Da pa mi ne bojo dovolili na drva hišo ogrevat je pa skrajna neumnost. Gozd je treba počistit da ga lobadar ne uniči, in ta odpad bomo menda skurli v hiši za toploto
Mare Hropa
28. 07. 2019 18.44
+2
Kar se tiče prirastka lesa in njegove uporabe za ogrevanje hiš (ne pa za pokrivanje ostalih energetskih potreb, ker bi bilo lesa premalo) se strinjam, a v praksi ljudje niso ozaveščeni in ne upoštevajo navodil strokovnjakov (suha drva, pravilno kurjenje) in si ne zagotovijo ustreznih nekoliko dražjih peči in sistemov (dovolj visok dimnik, zalogovniki, lambda sonda, filtri, ...) oz. jih ne vzdržujejo. Živim v mestu, kjer je zrak od kurjenja lesa zelo močno onesnažen od oktobra do aprila. Resnih ukrepov države in lokalnih skupnosti na tem zelo problematičnem področju (zagotavljanju ustavne pravice do zdravega okolja - "država skrbi za zdravo življenjsko okolje") žal še ni čutiti.
mikitr
28. 07. 2019 11.55
+16
Računica gre ,žal zopet ,čez študije,kako ljudem pobrati čimveč na račun Eko energije.Mislim ,da bi se dalo živeti tudi poceni na EKO način,tudi kar se tiče elektrike,vendar,potem elita ne bo bogatela v nebo.
Jak Tobim
28. 07. 2019 12.10
+2
to že davno ne drži več. na planetu je že danes čez 8 milijard ljudi (niti slučajno se nočemo pravilno prešteti) in samo, da se vzdržuje rast človekove populacije (in to eksplozivne) je potrebno več in več in več energije - sploh ker to pomen i popolno uničenje planeta, popoln genocid nad divjim življenjem, še grozljivejši holokavst v živilsko predelovalno klavniški, mlekarski.. industriji. to so samo še idealizmi, ki so neskončno škodljivi, saj zanamcem puščajo odprto polje za nova in nova nasilja v boju za surovine in preživetje. vse to smo že videli.
METKA102
28. 07. 2019 11.52
+20
Tudi turisti porabijo precej energije, ko se vozijo po vsem svetu na tisoče km daleč. Onesnažujejo okolje, zrak, vode, mesta, še tiste neonesnažene kotične zemlje in morja. Npr. križarke, kam gredo vse njihove odplake in odpadki? Potem pa se naj ljudje odrečejo klimi in na koncu električni žarnici, ali kaj.
METKA102
28. 07. 2019 11.55
+11
Pa vse kontejnerske prekooceanke, ki vozijo ničvredno robo s Kitajske in Indonezije in hrano, ki je ne potrebujemo, saj je celo škodljiva za nas, da o letalonosilkah in vsej tej ropotiji ne govorim.
Jak Tobim
28. 07. 2019 12.06
+3
turizem je, METKA102, dejavnost, ki najbolj uničuje ekosisteme na planetu - tako da je napisano še premalo nazorno. In še ena trditev, ki jo je nujno potrditi; klimatske naprave postajajo nuja - tukaj je odgovor definitivno v tehnološkem napredku (sonce naj posredno poganja klimo, delovati pa mora tudi, ko je zunaj čez 50 st. C in izstopni zrak mora biti hlajen, zunanja enota pa ne oddajati današnjega hrupa,.. oz. nekaj kar bo povsem novega in drugačnega od sedanjih). Pravzaprav me čudi, da Močnik na nekaterih podrobnostih tako močno zaide. V glavnem pa njegove trditve prav vse držijo - posebej tista o kurjenju drv pozimi in umiranju na obroke, kot posledica,..
Thinc25
28. 07. 2019 11.17
+14
Tisti, ki ne marajo hidroelektrarn, vetrnih elektrarn naj se odrečejo ugodnostim, kot so klime, el. avtomobili, el. ogrevanje.....
ivanveliki
28. 07. 2019 10.51
+16
Čudno,na izjemno velike onesnaževalce,ki pokurijo na tisoče ton kerozina in nam svinjarijo spuščajo z višin,pa nihče ne omenja.Prav tako ladijski promet.Močno bo potrebno omejiti tudi letalski in pomorski promet,kar pa bo,žal, pripeljalo do vsesplošnega gospodarskega nazadovanja.
Mare Hropa
28. 07. 2019 18.50
+3
Se strinjam, žal pa se lahko trenutni gospodarski sistem, ki seveda prija najbogatejšim, vzdržuje le z nenehno gospodarsko rastjo in posledicami, o katerih govorimo. Je pa to na dolgi rok nevzdržno in se bo seveda v bližnji prihodnosti nekaj moralo zgoditi.