Zanimivosti

Mularija, ki se na Instagramu važi z rolexi, in revni starci, ki živijo v kočah iz gline

Teheran, 07. 04. 2019 08.49 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Urška Podojstršek
Komentarji
128

Iran, dežela nasprotij. Ženske v črnih čadorjih in damice z novim, bolj ravnim in manjšim nosom. Puščave in zasnežene gore. Iran na jugu obdaja gorovje Zagros, za štiritisočaki se lesketa Zaliv. Na severu gorovje Elbrus ločuje iransko planoto od Kaspijskega morja. In točno tam sva začela najino potovanje po Iranu.

Na smučišču Dizin, ki gnezdi na 2500 metrih nadmorske višine. Pot iz Teherana do Dizina sem večinoma prespala in se slinila po skajastih sedežih belega avta, neznanega porekla. Kot so teheranskim mestnim škricem neznane zimske gume. Dan pred najinim prihodom so se morali nad gorami ruvati orjaški peki, tako pobeljeni vrhovi so se dvigali okoli nas.

Cesta je speljana globoko v kanjon.
Cesta je speljana globoko v kanjon. FOTO: Urška Podojstršek

Cesta se je držala reke globoko v kanjonu. Sneg je dušil zvoke in zdelo se je, da lebdimo tik nad vodo. Dokler ni avto začel mleti na mestu in se z mukami Alahovimi komaj splazil do najbolj mondenega smučarskega letovišča v Iranu. Videti je približno tako kot avtobusna postaja v Dravogradu. Pozabljeno od vseh, a polno lepih spominov na dobre stare čase.

Hotel Dizin
Hotel Dizin FOTO: Urška Podojstršek

Ko je šah Reza Pahlavi pred 50 leti otvoril smučišče z ultramodernimi Dopelmayerjevimi smučarskimi napravami, se je princesa Farah Pahlavi spuščala po strminah v ozkem belem smučarskem kombinezonu, veselo kadila in nazdravljala s šampanjcem. Danes je zgodba povsem drugačna. Po islamski revoluciji leta 1979 je kraljeva družina šaha Reze pobegnila v Francijo, oblast pa je prevzel Ajatola Homenini in deželo je ogrnil plašč islama s šiitskim vzorcem.

Samo po progi ne
Samo po progi ne FOTO: Urška Podojstršek

Danes te na vhodu na smučišče pozdravijo mrki pogledi v črne čadorje ogrnjenih žensk. Imajo stisnjene ustnice, črno obrobljene oči in z njimi res ne bi zobala češenj. Kaj šele spila enega gin tonica in malo pomigala na Rihanno. A koroška predrznost mi ni dala miru in sem ji pomežiknila. Ona se je nasmehnila nazaj. Jaz pokažem zobe, ona pokaže zobe. Jaz planem v smeh, ona plane v smeh. Očitno je bilo njo še bolj strah mene, kot je bilo mene strah nje.

Mati morale in spodobnosti preverja obiskovalke in njihovo opravo.
Mati morale in spodobnosti preverja obiskovalke in njihovo opravo. FOTO: Urška Podojstršek

Sicer ne vem, česa se je bala, kajti ona je zaposlena za to, da skrbi za moralo na smučišču. In ona mi lahko prisodi 80 udarcev z bičem. Sicer me je zanimalo, če jih dobiš po hrbtu ali po riti, a mi tega ni znal nihče povedati. Na koncu sva s teto delali selfije, medtem ko je moj fant Milan kupoval smučarski karti. Dnevna smučarska karta stane 10 evrov. V petek, ki je njihova nedelja, je karta veliko dražja. Stane celih 13 evrov. Mogoče je za nas to poceni, a za najinega šoferja je bila to (z najemom športne opreme, kar stane 10 evrov na dan) četrtina njegove mesečne plače.

'Sulice' so še vedno aktualne.
'Sulice' so še vedno aktualne. FOTO: Urška Podojstršek

Hotel v klasičnem alpskem stilu ima ogromno sprejemnico iz marmorja, prekritega z dragimi iranskimi preprogami, po katerih smo previdno štorkljali v smučarskih čevljih. Pri nas še bosa ne bi upala stopiti na preprogo, ki jo deformirani in žuljavi ženski prsti tkejo skoraj celo leto, centimeter in pol na dan. Trenutna vlada ne podpira tega razvrata, ki se mu reče smučarija. Iz principa. Ker je ta mondeni hotel postavil njihov nasprotnik, šah, jim gladko dol visi zanj.

Moderna restavracija na smučišču sameva.
Moderna restavracija na smučišču sameva. FOTO: Urška Podojstršek

Sobe so prepišne, vrata se luščijo kot star lak na nohtih, banja je preluknjana in iz nje teče voda po celi kopalnici. Iranci radi vse zavijajo v plastično folijo. Mize. Stole. Z njo prelepijo tudi kopalniška vrata. A ko zjutraj iz postelje gledaš, kako sonce oranžno prižiga vrhove okoliških gora v jutranji zarji, ti postane vseeno za gnijočo sobo. Na glavo si povezneš dolgo ruto, potegneš dolgo jopo čez zadnjico in hop na zajtrk. Na dišeč sataraš, marmelado iz korenja in kruh na metre. Vse tako drugače, a vse tako dobro. Oblaki so se nas usmilili in smučarska pobočja so se svetila v vsej svoji lepoti. Rdeče, modre in rumene kabine so se prazne vozile gor in dol. Samo Čehi so vklapljali svoje voki-tokije, nežno gladili smuči za turno smuko in kazali bele nasmehe sredi od sonca ožganih obrazov. To je to! Po to sem prišla!

Tudi, ko se ne smuča, je vzdušje zabavno.
Tudi, ko se ne smuča, je vzdušje zabavno. FOTO: Urška Podojstršek

Na celcanje po deviških strminah

Dva teptalca sta počasi risala špagete skozi sveže zapadel sneg. Nihče jih ni imel za mar, saj smo vsi iskali svoj neskončen hrib, posut s svežim pršičem in obsijan s soncem. V daljavi se je ponosno dvigal Damavand, s 5671 metri najvišja gora Irana, ki je še vedno delujoč vulkan. Prizor za bogove. In smuka za boginje. Lahek, mehek pršič se je dvigal izpod smuči, iz grla se je iztrgal vrisk popolne sreče. Cel dan smo se gonili po neskončnih planjavah, dokler ni od deviških strmin ostala razorana gora.

Dobro jutro!
Dobro jutro! FOTO: Urška Podojstršek

Lesena koča sredi smučišča je ponujala brezalkoholno pivo s okusom mojita ali breskve, instant čaj s kardamomom, kavo s cimetom in korenčkov biskvit. Ob odprtem ognju so se grele nadzornice in izpod rut kot stare kavke oprezale za nemoralno razkritimi lasmi in preveč odkritimi objemi. Naslednji dan so izpod snega izkopali še zgornje smučarske postaje in lahko smo še višje risali brazde pod belimi vrhovi.

Damavand je s 5610 metri nadmorske višine najvišja gora v Iranu in najvišji ognjenik v Aziji. FOTO: Urška Podojstršek

Sonce je nažigalo in žeja je bila neskončna. "Kaj bi dala za mrzlo pivo," sem sanjarila, ko sva se vozila na najvišjo točko smučišča, 3500 metrov nad morjem. Nasproti naju je sedel Iranec in naju nepremično gledal. Pogumno je segel v svoj nahrbtnik, iz njega potegnil steklenico in iz nje globoko srknil. Takrat sem šele videla njegove mokre, kravje oči in ugotovila, da je pijan kot čep.

Čisti užitki
Čisti užitki FOTO: Urška Podojstršek

S steklnico nama je pomahal pod nosom in takoj sem pozabila na stavek iz Lonely Planeta, ki je opozarjal, da lokalci navkljub strogi prohibiciji sami varijo šnops, ki najbolj spominja na kerozin. Tale Iranec je moral biti hud žganjekuh, kajti njegov kerozin je imel okus po slivah. Med lokanjem mi je pokazal fotografije, kako v kleti sredi Teherana kuha šnops in se zraven prav prefrigano smejal. Ko je na zgornji postaji skoraj padel iz kabine, se je sicer malo zamislil, a veselo pomahal in se z bordom prekucnil na glavo sredi gladko poteptane proge.

Zemljevid prog
Zemljevid prog FOTO: Urška Podojstršek

Bil je petek, iranska nedelja

Zmeraj več "fensi šmensi" Irancev in peščica Irank se je sončilo pred restavracijo v najnovejših smučarskih kompletih. Ozke hlače, velika očala, močno narisane obrvi, živo rdeča šminka in skoraj popolnoma nepokriti lasje so kazali na ignoranco. Mi smo bogati in nam nihče nič ne more. Ali pa jim zgolj vlada gleda skozi prste, saj jim Dizin nosi zlata jajca.

Plaža na belih poljanah
Plaža na belih poljanah FOTO: Urška Podojstršek

Med čakanjem na čaj, sem pred sabo zagledala lepotico z napisom Ski team Iran. Svojega fanta Milana sem prepričevala, da naj jo na 'šverc' fotografira v hrbet. A on, gentleman, kot je, jo je vljudno pobaral, če sme. Veselo se je nasmejala in pokimala. Včasih je smučala za državno reprezentanco, tudi v Avstriji je že tekmovala, danes pa je lepa Ziba učiteljica smučanja za ženske. Pri njih imajo namreč ločeno smučarsko šolo za moške in ženske. Kot imajo na starih hišah ločena tolkala za moške in ženske.

Zagotovo se še vrnem.
Zagotovo se še vrnem. FOTO: Urška Podojstršek

Če je potrkalo bolj nežno, so v hiši vedeli, da je pred vrati ženska. Če je potrkalo bolj močno, je bil moški in ženske so se morale takoj zakriti in biti primerno urejene za moški obisk.

Ziba in Nima
Ziba in Nima FOTO: Urška Podojstršek

A Ziba je odraščala v napredni družini. Njen oče je bil dvakratni smučarski olimpijec in tesen prijatelj šaha Reze. Pridružil se nam je in šarmatno čebljal v fancoščini. Zaradi mene bi lahko govoril tudi v farsiju, a njegova svetovljanskost kaže nostalgično sliko preteklosti, ki si jo mnogi – tako presenetljivo javno – očitno želijo nazaj. Počasi. Korak za korakom. Ruta za ruto. Moški si v znak podpore ženskam in ukinitvi obvezne nošnje hidžaba vsako sredo nadanejo belo ruto in tako protestirajo za njih.

Za urejenost se skrbi tudi na smučišču.
Za urejenost se skrbi tudi na smučišču. FOTO: Urška Podojstršek

Ziba bi še zmeraj rada tekmovala, a nima sponzorjev. Nima primerne opreme. Zato sem ji ob slovesu podarila svoje smučarske čevlje. Pustila sem jih na recepciji hotela in ko sem povedala za koga so, so se receptorji rahlo priklonili. Očitno je njen oče res legenda. Šah Reza ga je po končani smučarski karieri nastavil za upravnika celega smučišča. Mogoče so naprave res stare 50 let in morajo bombice ročno tiščati čez kabinsko postajo. A jih čuvajo. Negujejo. Za njih skrbijo s tako ljubeznijo, da ta odzvanja daleč med zasnežene gore.

Razorana gora
Razorana gora FOTO: Urška Podojstršek
Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

• Telefon meseca maja

KOMENTARJI (128)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Joebing
08. 04. 2019 07.50
Bravo! Odličen komentar.
Intelektualka
07. 04. 2019 21.31
+10
Odlicen zapis, potrjuje vse kar sem sama nedavno dozivela v Iranu. Dezela srcnih, izobrazenih in neskoncno gostoljubnih ljudi... ki jim v sedanjem rezimu ni lahko. In zatiranih zensk brez osnovnih, nam samoumevnih pravic.
sodelujem
07. 04. 2019 20.02
A je to pri nas na Krvavcu? Izgleda ravno tako....
detect
07. 04. 2019 18.51
pa jes ne vem, kako je lahko folk tak zaostal.
razocarani
07. 04. 2019 21.38
devlon
07. 04. 2019 18.31
v Treh dolinah je dnevna karta 62 eur.. Samo povem
haad
07. 04. 2019 18.13
+21
Urška super članek,še več takih.
Zentrum
07. 04. 2019 17.12
+10
Oficir za moralo in spodobno oblačenje žensk? Mnja, hvala, ne hvala. Grem raje v Avstrijo/Francijo/Švico.
Dragonball
07. 04. 2019 16.58
+47
Prav žalostno kako lahko verski fanaticizem pokoplje državo ki je bila pred letom 1979 drugi Dubaj: diskoteke, športna tekmovanja, fitnes studiji, gledališča, sodobna arhitektura, večina ljudi visoko izobraženih, ženske v maskah, mini krilih in visokih petah, rock koncerti in trume tujih turistov... Danes: šerijat, zatiranje žensk, homoseksualcev in vseh ki mislijo drugače, država pa je kljub ogromnim zalogam nafte in plina v ekonomskem razsulu
JohannTheTerrible
07. 04. 2019 15.32
+21
Zanimiv slog pisanja - pestra metaforika in klavrna slovenščina. Sicer pa članek zaudarja po bahanju.
User1035444
08. 04. 2019 08.32
Xipsilon
07. 04. 2019 15.02
+35
Nekateri poznavalci pišejo, da so Iranci Arabci, nekateri, ki so na že na ravni ekspertov celo ugotavljajo, da Iranci niso Arabci temveč Perzijci, ki pa so en drugemu enaki. Naj povem, da so bili medsebojno vedno sovražniki (ste kdaj brali o zgodovinskih bitkah med arabskim imperijem in Perzijo)? Še danes so na bojni nogi. Edino kar jih druži je islam, pa še to imajo popolmoma različne smeri islama, med katerima so veliko večje razlike kot med kristjani in pravoslavci.
soncnica60
07. 04. 2019 15.01
+26
No to je pa bilo vredno branja...
zemljan10
07. 04. 2019 14.56
+69
Ah,Iran.Čudoviti spomini.Najprijaznejši ljudje na zemlji.Ne govorim o politiki,ampak o normalnih ljudeh na ulici.Kar z ulice te povabijo domov na kosilo.Nevsiljivi.Sicer radovedni,ampak ne težijo,tako,kot v Afriki.V trgovini sem stal v vrsti za kruh.Iranka,Ženska kakšnih 50 let,ki je stala za mano je plačala moj kruh.Nisem mogel verjet.Rekla mi je samo Welcome to Iran.Kdaj se je komu od vas v Sloveniji kaj takega zgodilo.Meni nikoli.
akmt
07. 04. 2019 14.25
+30
Poglejte si na yt Teheran 1960-1970 Ali pa Kairo, Kabul.... iz istega obdobja. Ne boste mogli verjeti ocem
vertex
07. 04. 2019 13.58
+33
Podobno je v ameriki ..eni živijo v gradovih drugi v avtomobilu in šotorih na pločnikih
manolo31
07. 04. 2019 15.40
+23
A ne de..kot v Rusiji kjer na cesta Moskve gledas arogantno napihnjene nadute pripadnike bogate privligirane Putinove kaste ko pa gres stran od Moskve kakih 500 km pa rijes po blatu in luknjastih cestah raja pa dela za 150eur place. Tako nekako ja.
vertex
07. 04. 2019 17.34
V ameriki ti ni treba iti 500 km. ..vse vidiš na enem mestu ..blišč človeške iztrebke narkomanijo ..si ti jezen
provokatorr
07. 04. 2019 13.50
nekako se ne mroem znebiti občutka, da avtorica tega članka prav občuduje diktatorja Rezo Pahlavija. zakaj pa? Ker je zatiral svoj narod? ali zato, ker je na oblast prišel tako, da je CIA iz oblasti vrgla demokratično izvoljenega Mosadeka in na oblast postavila diktatorja Rezo Pahlavija? Če se ameri ne bi vmešavali v iranske notranje zadeve, bi Mosadek ostal na oblasti, še vedno bi imeli demokracijo, ajatole pa ne bi imeli možnosti, da se dokopljejo na oblast in iran bi še naprej bil svetoča dežela, kar je bil že pred prihodom reze Pahlavija. S prihodom Reze Pahlavija naoblast, se je Iran, ziroma takrat še Perzija, nehala razvijati in je že pod Pahlaijem začel nazadovati. kjub temu, da je Pahlavi odprl to smučišče....
Dragonball
07. 04. 2019 17.03
+14
Nihče ne občuduje diktatorskega Pahlavija in vseh omejitev ki so jih bili ljudje deležni pod njim toda treba je priznat da je znal tip vsaj poskrbet za standard na ravni Abu Dabija, ženske so uživale prav vse pravice, v deželo pa se je stekal kapital in znanje iz celega sveta... No danes v Iranu nimajo ne svobode niti gospodarske prosperitete, ženske pa brez moževe privolitve niti mignit ne smejo, država pa je od zunanjega sveta praktično odrezana, saj so na tv-ju, internetu in radiju dovoljene le verske vsebine
kick.your-ass
07. 04. 2019 13.40
+12
lahko da smučišča samevajo zaradi izolacije in sankcij? po čem pa hodiš doma v sloveniji? tocno po teh preprogah. haha, kot pri nas... reveži in bogataši. Morda pa si iz drugega planeta?
sagesse
07. 04. 2019 13.19
+52
No jaz sem bil v iranu turistično pred 11 leti. Hmmm, ljudje so prikazni, kar sem imel stika z njimi, toda... Poslušanje rock glasbe se kaznuje z smrtno kaznijo, bizarno toda resnično. V teheranu imajo internet in mladi vidijo, kako lepo je mladim po svetu. Ženska ne more niti v trgovino brez moškega spremstva. Mladi iz večjih mest si želijo ven iz islamskih okovov, toda bolj ko greš na podeželje je trša oblika islama. Kakorkoli, to iz članka ke vse res, imajo majhen odstotek elite, kateri je dovoljeno več, toda v bitu ne bi živel tam za nič na svetu....
Malinha
07. 04. 2019 14.23
Ok., verjamemo, po celem svetu si že bil. Nisi mi pa še vedno odgovoril na vprašanje, kjer me obrekuješ z "miss,včeraj sem pogrešal vaš komentar... se pa spuščate na osebni nivo,kjer pišete da je moja žena rusinja ku..ba,katero sem moral kupiti..". V odgovor si navajal nekaj o Putinu, oligarhih, etc., za kar smo ti bralci hvaležni, tako za izbrane informacije kakor tudi v vednost izmikanja, zdaj pa postrezi z datumom, uro, člankom, kjer sem jaz to pisal o tebi.
Opta Musi
07. 04. 2019 13.15
Hiše iz gline. Iz česa jo ima pa ta, ki je napisala tak bistroumen članek? Iz železa?
User416781
07. 04. 2019 14.57
-11
A ti živiš v hiši iz gline? Naša je zidana...
Rothschild1
07. 04. 2019 15.16
+26
Redžepi
07. 04. 2019 13.12
z Partisa si potegnite animiran film Tehran Taboo...pove vse kako sistem v Iranu deluje...
Mauzahecmauzares
07. 04. 2019 13.44
+12
Pravilno sam da kavbojci nimajo tam kj iskat..