Veriga dobrih ljudi

Starši – izpišite se iz šole, zdaj so na vrsti otroci!

Ljubljana, 21. 09. 2019 07.49 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Sara Volčič
Komentarji
103

"Šola je otrokova odgovornost, in ko jo starši prevzamejo na svoja ramena, se pogosto ne obnese," poudarja Monika Erjavec Bizjak, šolska in družinska mediatorka, prostovoljka v Zvezi prijateljev mladine, specializirana za mediacijo z družinami im mladimi.

Mnogi starši namreč začenjajo šolsko leto skupaj s svojimi otroki. Ker so si otrokovo šolo zastavili tudi kot svoj projekt, svoje delo. Ker če v šoli nimaš zelo uspešnega otroka, to za mnoge pomeni, da nisi dovolj dober starš. Da si ga nekje polomil. A polomili so ga tisti, ki tako mislijo in delajo.

"Šola je otrokova odgovornost, in ko jo starši prevzamejo na svoja ramena, se pogosto ne obnese. Takrat mora starš otroku jasno povedati, da je skušal uporabljati njegovo odgovornost za šolo, vendar mu ni uspelo, zato zdaj odgovornost vrača otroku in upa, da bo otrok uspešnejši od njega," svetuje Monika Erjavec Bizjak, mediatorka, ki v delavnicah Znajdi se! znotraj projekta Veriga dobrih ljudi in pod okriljem ZPM Moste nudi celostno pomoč pri obravnavi njihove socialne stiske. A tudi v družinah s socialno stisko je zgoraj opisana problematika lahko prisotna tako kot pri ostalih, družinah brez finančnih težav. Ravno opolnomočenje otrok, da sami poskrbijo zase, je lahko zagotovilo za njihov boljši jutri.

"Sprašujem se, ali je resnično potrebno, da so otroci že v osnovni šoli tako preobremenjeni? Sprašujem se, ali je resnično potrebno, da ima otrok popoldanske aktivnosti prav vsak dan po pouku?"
"Sprašujem se, ali je resnično potrebno, da so otroci že v osnovni šoli tako preobremenjeni? Sprašujem se, ali je resnično potrebno, da ima otrok popoldanske aktivnosti prav vsak dan po pouku?" FOTO: Aljoša Kravanja

Erjavec Bizjakova na šolah deluje kot šolska mediatorka, hkrati pa tudi usposablja učence za vrstniške mediatorje. Otroke uči prepoznavati konflikte in nestrinjanja ter se nanje konstruktivno odzivati. Veliko je sicer odvisno od vzorcev, ki jih otroci prinesejo od doma, obenem vsak svoja čustva regulira na svoj, edinstven način. A mediatorka jih uči, da začnejo razvijati osebno govorico, kar pomeni, da znajo povedati, kaj želijo in česa nočejo, vselej na način, da sogovornika ne prizadenejo. Na delavnicah veliko časa posveti razvijanju čustvene inteligence, kjer pa imajo današnji mladi velik primanjkljaj. "Otroci so danes preko pametnih telefonov povezani s svetom in okolico, ne zavedajo pa se, da sočasno vse manj razvijajo svojo čustveno inteligenco. Premalo se zavedajo sebe, težko regulirajo svoja občutja, ne upajo sprejemati odločitev in ne razvijejo osebne odgovornosti," poudarja Erjavec Bizjakova. Vrstniška mediacija jim tu pomaga, saj je ena od oblik, ki krepi socialno interakcijo, in vrstniki lahko rešijo konflikte celo bolje, kot če za vsako stvar posreduje odrasel s svojim uvidom na konflikt. Pri tem opaža, kako zainteresirani so otroci, ki ob tem začutijo, da stvari zmorejo sami. Verjetno ni treba vprašati strokovnjaka, da razumemo, da to dobro vpliva na otrokovo samopodobo.

A težava ni le v otrocih in njihovih telefonih, ki je danes mantra vsakega starša. Ne. Težava je tudi v tem, ugotavlja sogovornica, da morajo mnogi otroci obiskovati številne zunajšolske dejavnosti, pa to ni nujno njihova želja. "Sprašujem se, ali je resnično potrebno, da so otroci že v osnovni šoli tako preobremenjeni? Sprašujem se, ali je resnično potrebno, da ima otrok popoldanske aktivnosti prav vsak dan po pouku? Otroci imajo premalo prostega časa za prosto igro – to je igra, kjer morajo uporabiti domišljijo in si sami ustvariti aktivnost. Brez usmerjanja in vodenja odrasle osebe – starš, učitelj, trener, animator. Starši, ki so sami preobremenjeni, pogosto tudi otrokom popolnoma zapolnijo urnike in jih prepustijo vodenim aktivnostim od jutra do večera," poudarja. Naloga staršev, to ne slišimo prvič, ni otroke osrečiti, ampak jih pripraviti za življenje. Dovoliti jim moramo lastne izkušnje, tudi tiste slabe, da se iz svojih napak naučijo in si na ta način priučijo osebno odgovornost. Sogovornica, ki ima številke izkušnje z otroki in mladimi, opozarja na veliko nevarnost, ki se je starši ne zavedajo – da bolj kot otroka nagrajujejo (na primer zaradi dobrih ocen), slabše se otrok počuti, saj se vanj naseli strah, da ne bo zmogel zadovoljiti starševskih pričakovanj. To pa vodi v občutek pogojevanja ljubezni – otrok dojema, da ga imajo straši radi zgolj, če je dober, tako kot pričakujejo starši. S takšno miselnostjo, poudarja Erjavec Bizjakova, pa je težko živeti. Treba je najti pravo mero realnih pričakovanj in se zavedati njegovih močnih področij, obenem pa opaziti drobcene napredke, ki jih dosega otrok, in jih pohvaliti.

"Starši, ki so sami preobremenjeni, pogosto tudi otrokom popolnoma zapolnijo urnike in jih prepustijo vodenim aktivnostim od jutra do večera."
"Starši, ki so sami preobremenjeni, pogosto tudi otrokom popolnoma zapolnijo urnike in jih prepustijo vodenim aktivnostim od jutra do večera." FOTO: Aljoša Kravanja

Otrok z vstopom v šolo resda postane šolar in s tem pridobi novo vlogo. Vendar pa se morajo starši zavedati, da otrok ni le to,  ni le šolar, še vedno je njihov otrok, ki se rad igra, ima prijatelje, domišljijske svetove in predstave o življenju. Zato se je treba ukvarjati z njim tudi na način, ki nima zveze s šolo. Postaviti vprašanja, ne nujno povezana s šolo, in pozorno prisluhniti drugim temam, ki jih želi predstaviti otrok (prijateljstvo, ljubezen, razočaranja, nova spoznanja in odkritja, dileme).

"Starši pogosto tarnajo, da se otrok ne želi z njimi pogovarjati. Seveda ne, ko pa mu vsak dan postavijo tri točno določena vprašanja: "Kako je bilo v šoli?", "Kakšno oceno si dobil?", "Si naredil domačo nalogo?", mogoče pa kdo vpraša še: "Kaj si jedel?". Jaz vedno starše nagovarjam, naj bodo kreativni, naj otroka presenetijo s kakšnim drugačnim vprašanjem, kot na primer: "Ali si se danes čemu pošteno nasmejal? In zagotovo vas bo tudi otrok presenetil z odgovorom," svetuje šolska mediatorka.

A vse je mnogo težje, ko imajo starši na svojih ramenih skrb, kako družino pripeljati čez mesec. Kako poskrbeti, da otrok ne bo lačen, da bodo položnice plačane. "Seveda ne gre zanikati, da je vzgoja pri starših, ki se mesečno soočajo s finančno stisko, gotovo še dodatno otežena. Seveda je na prvem mestu treba poskrbeti za osnovne potrebe otroka. In ko se starši iz meseca v mesec borijo s položnicami in vsemi stroški, jim seveda pogosto zmanjka moči za dosledno vzgojo," pripoveduje sogovornica, ki pa jim ravno tu pomaga v delavnicah Znajdi se. Z veseljem pa opaža, da mnogi starši kljub veliki stiski dajejo vse od sebe, da dajo otrokom zgled, da je v življenju treba iskati rešitve.

Rešitve pa morajo iskati tudi starši, ki prepogosto rešujejo težave, ki so jih otroci sposobni sami rešiti. Sogovornica tu dodaja, da ne pozna primera, da bi starši prišli v šolo v spremstvu odvetnika, na kar mnogi šolniki pogosto namigujejo. A gotovo številni pridejo v šolo prepogosto, namesto da bi reševanje manjših konfliktov in težav prepustili otrokom. Tega jih na delavnicah učijo in mladi presenetljivo dobro sodelujejo, poudarja. Imajo pa starši eno veliko in pomembno nalogo v odnosu do šole – dati otroku zgled, mu privzgojiti pozitiven odnos do šole. "Kakšen vzorec bo otrok prevzel, ko sliši mamo ali očeta, ki se vrne z roditeljskega sestanka in se ves besen in naveličan pritožuje čez učiteljico, kako je dolgovezila ... Ali pa ko se mora otrok za domačo nalogo naučiti pesmico na pamet in se mamice v garderobi združeno pritožujejo, da kaj vse zahtevajo od njihovih otrok v prvem razredu ... Se bo ta otrok z veseljem učil pesmico?" Verjetno ne.

"Šola je otrokova odgovornost, in ko jo starši prevzamejo na svoja ramena, se pogosto ne obnese."
"Šola je otrokova odgovornost, in ko jo starši prevzamejo na svoja ramena, se pogosto ne obnese." FOTO: Aljoša Kravanja

Treba se je zavedati, da niso besede, ki jih namenimo otroku, najpomembnejše za vzgojo, temveč odnos staršev do okolja in sočloveka. Otrok opazuje starše, kako komunicirajo, kako rešujejo težave, in to prevzema nase. Zato je pomembno, da se starši zazrejo vase in se opazujejo in razmislijo – ali si želijo, da gre otrok po njihovi poti, ponavlja njihove napake, ima težave na istih področjih, kot so jih imeli oni ? Ali pa otroku raje dovolijo, da spoznava svet skozi svoje oči, ima lastne izkušnje in se nauči svojih odgovornosti in posledic, če svojih (šolskih) obveznosti ne bo opravil?

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (103)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Qualisvirtalisoratio
21. 09. 2019 17.07
-3
Drugače pa kdo uči otroke v šolah? Recimo taki kot moj bivši sošolec iz srednje, ki je imel matematiko komaj 2 in funkcionalno nepismen, komaj zdelal maturo in šel študirat na pedagoški matematiko. Pač ker tretje razredni učitelji, ki pač recimo matematičnega faksa naredil nebi v sanjah...
BroNo1
21. 09. 2019 14.12
-1
Ne odkrivajmo tople vode...starši so 150% vključeni v delo šol, ker drugače je otrok izobčen oz. ga sistem povozi, pa se lahko oglaša nevem kdo z fakultetami pa vsi vemo kakšna je resnica, starši MORAJO delati z otroki.....
macehav
21. 09. 2019 13.44
+10
Poznam primer Ljubljanske OŠ, kjer je po štirih letih starševskega vmešavanja v domeče naloge in plakate eden izmed staršev predlagal, naj razredni starševski zbor sprejme sklep, da starši več ne delajo domačih nalog z otroki in namesto njih. In je bil gladko preglasovan.
RamzesII
21. 09. 2019 13.56
-1
jugos1976
21. 09. 2019 12.52
+12
Že na začetku prvega razreda je ravnatelj rekel naj se starši ne umešavamo v njihovo delo, oni pa ne bodo v naše, kar pa ne drži.. mi starši ne potrebujemo domačih nalog doma, če so otroci že v podaljšanem bivanju, ker se ne želimo umešavati v njihovo delo..
RamzesII
21. 09. 2019 13.57
+2
Ni tako črno belo. Potem se straši v tolmačenje in kaznovanje kršitev in deliktov svojih otrok ne smejo vmešavati.
RamzesII
21. 09. 2019 13.58
+5
Šola ne more početi po svoje in kar želi.
TheEarthIsFlat
21. 09. 2019 12.41
+9
V babilonskih šolah še staršem perejo možgane,
Kuku456
21. 09. 2019 12.34
+5
Kva ste spet novga postudiral..ni kej
reakcionar
21. 09. 2019 12.16
+16
Naslov sem razumel kot poziv "večnim študentom" v svojih tridesetih naj si začnejo ustvarjat družino.
RamzesII
21. 09. 2019 12.29
+3
slo_veter
21. 09. 2019 12.12
+1
ali je to plačana služba ? In kje se lahko prijavim za delovno mesto "mediator kr neki" ?
BenQurer24
21. 09. 2019 12.00
-1
Koliko ljudi po končani šoli naredi samomor... Še pred redno zaposlitvijo?
BenQurer24
21. 09. 2019 12.02
-3
1 starš ne more sam proti sistemu... Lahko pa koga naluftaš... Pa komu mal po kaslcu pred bajto mal pogledaš... Čist tko ponesreč...
ssbobo
21. 09. 2019 12.49
+5
PejtGaPogledatBrane
21. 09. 2019 11.27
+11
Od Murske do Kopra. Čisto vsi starši in otroci imamo eno skupno točko in to je dejavnost ob nedeljah zvečer. Kopat in spat. p. s. jst sm ob nedeljah pogledal še 'Bolji život', se zavil v odejo...
Samo gasssss...
21. 09. 2019 11.18
+19
Sistem šolstva je ostal v prejšnjem stoletju, vse ostalo pa gre naprej... 🤔 Otrok v prvem razredu mora znati brati... Črke se bo pa naučil doma... Kdo bo pa plačo za ne-delo dobil?
ValeVale
21. 09. 2019 11.12
+39
Šolski sistem kar kriči po spremembi!! A dokler mora otrok v četrtem razredu pripraviti power point predstavitev, brez da bi v šoli imeli učenje le tega, to enostavno pač naredijo starši. Sistem šolstva je ostal v prejšnjem stoletju, vse ostalo pa gre naprej... 🤔
prašek
21. 09. 2019 11.17
-6
A tvoj otrok hodi v šolo v Angliji, da mora narediti power point ????
ValeVale
21. 09. 2019 11.27
+7
Ne, zagotovo ne! Je pa hodil v četrti razred pred 10imi leti!!
prašek
21. 09. 2019 11.35
+2
In takrat mu je učiteljica rekla, naj pripravi power point ??????
Ljubljancanka
21. 09. 2019 11.37
+17
V takem primeru noben od otrok ne bi smel narediti naloge, ker se tega (še) niso učili.
RamzesII
21. 09. 2019 11.55
-10
Če ga je imel kje predvajati, potem ne bi smelo biti težav, sploh pa otrok v četrtem že zna uporabljati računalnik, zato mu tudi Power point z nekaj pomoči ne bi smel delati težav. Šola vsega pač ne more naučiti. Danes imajo sicer računalništvo v šoli, a vprašanje kaj učijo.
Ocean36
21. 09. 2019 12.42
+3
to pa sploh ni res. otroci naj bi za razne govorne nastope pripravili plakate. učenci sami sprašujejo, ali lahko naredijo PP predstavitev. tega nihče od njih ne zahteva.
RamzesII
21. 09. 2019 14.01
+0
Otroci želijo uporabiti kar je na voljo, računalniške možnosti torej, zakaj ne power point če je na voljo in ga znajo uporabljat, v razredu pa itak je na voljo računalnik s projektorjem. Če lahko učitelji, potem lahko tudi učenci uporabijo isto.
ValeVale
21. 09. 2019 20.57
+4
Pa je moral. Revež je prišel domov in povedal, da mora imeti na nekem ključu. Pa sploh ni vedel kaj to je 😡.
hmm....
21. 09. 2019 11.05
+24
Jaz ne vem kaj dela mi ministrstvo za šolstvo! Potrebno je spremeniti šolski sistem to že pticki pojejo, spremeni pa se nic. Tega res ne razumem. Naj se otrok nauci v soli kar se mora in ukint domace naloge. Ne pa da se jih ucijo stvari ki jih nikoli v življenju niti slišali ne bodo več. Pa če ne znajo drugače naj prekopirajo skandinavski sistem ki je veliko boljši od našega. Naše šolstvo: otrok 1 razred ki še ne zna brati ima za domačo nalogo naučiti se pesmico na pamet. Kako nej se jo sam nauči??
RamzesII
21. 09. 2019 11.57
+7
Potem pa rečejo, da je prvi razred enak kot nekdanja Mala šola, očitno ni, to so straši pogruntali že hitro po uvedbi 9-letke.
prašek
21. 09. 2019 11.05
+4
Spoštovani tovariši in tovarišice, želim vam en prav dober dan!!!!
prašek
21. 09. 2019 11.06
+10
Ramzes ....... Meni bi z odvetnikom prišel samo trikrat ; prvič, zadnjič in nikoli več !!!
KVAJSTABO
21. 09. 2019 11.05
+12
Potem so učni načrti slabo narejeni. Učni načrt mora biti takšen, da 80% otrok razume snov, ne pa da samo 1/5.
RamzesII
21. 09. 2019 11.01
-3
"Sogovornica tu dodaja, da ne pozna primera, da bi starši prišli v šolo v spremstvu odvetnika, na kar mnogi šolniki pogosto namigujejo. A gotovo številni pridejo v šolo prepogosto, namesto da bi reševanje manjših konfliktov in težav prepustili otrokom." Dajte no, otrok sam proti šoli, ki težave rešuje po svoje, po možnosti pod preprogo, ne da bi obvestila starše, pravočasno. Naj pove za koliko takih primerov ve, ker jih sicer ni malo, bilo malo. Ja, včasih brez odvetnika ne gre, šola pač da več na lasten ugled kot na ... potem vem kako gre zadeve, naj poskus z znano preprogo, potem zaradi tistega kar je ostalo zunaj nje in potegne za sabo še tisto spodaj.
BroNo1
21. 09. 2019 10.58
+15
To je res....samo naj še učitelj/ica premisli ko razdeli dve nalogi med dva učenca. En dobi da naredi velik šeleshamer pljuča drugi prav tako velik šeleshamer dihanje in ne sme biti enako. In to otrokom v 3. razredu....očitno so to nalige za starše!? Me lahko kdo poduči kako 8 letniki to naredijo sami????
RamzesII
21. 09. 2019 12.02
+2
Kako ne sme biti enako, če pa je ista zadeva (pljuča in naloga teh) skupna obema nalogama? Ni logike. Če pa bosta napisala kaj 'enako', a bosta obtožena za isto kot učenci na univerzi denimo, če napišejo enako kot je nekdo drug. Po drugi strani, anatomija človeka je v sedmem oz. sedaj v šestem razredu.
RamzesII
21. 09. 2019 12.06
+1
To je isto kot če otrokoma dali nalogo, da opišeta jabolko sorto Gloster. Logično, da jo bosta opisala enako, drugače namreč ne gre, tu ni ti. plagiata.
BroNo1
21. 09. 2019 13.26
+4
Tako ja, ni logike ampak taki nalogi sta dobila (starši) nadebudna 8 letnika v tretjem razredu. In še zabičala jima je, da ne pišeta o isti stvari. Halooo no, kdo je tu nor? Samo tolko o tem, kako take naloge delajo otroci samostojno!? In to na velikem plakatu, upam da veš kakšen je ta večji format šeleshamerja!? Škoda, da nismo tega takrat prijavili, ampak smo ponižno, oboji starši delali celi vikend. Danes bi postopala drugače.....
blazter
21. 09. 2019 10.23
+3
A učni načrt je treba izpeljati. Naučiti je naloga staršev, ponoviti, utrditi......
RamzesII
21. 09. 2019 11.03
+3
Učni načrt, ni nekaj no, ugotavljajo, da mladi po končani OŠ vedo manj kot so pred njo, če razumete kaj mislim. Ne rečemo mu kar tako indokrinacijski sistem, sistemu temu ni plan delati pametnih, samo razmišljajočih ljudi.
Ljubljancanka
21. 09. 2019 11.39
+0
slo_veter
21. 09. 2019 12.18
+5
učni načrt je za učitelje biblia in zakon Dokler se ga držijo, so na varnem. Pride nora mami .. kaj to delate, odpreš pokažeš, prebereš iz njega .. to je to, še kakšno vprašanje. Pa lahko pride z celo odveniško pisarno .. Dokler učitelj dela po načrtu, je znotraj sistema. V primeru, da bi se starši pritožili na snov izven tega, je s tem učiteljem .. konec.
yokerxdinterfan
21. 09. 2019 10.17
+34
Šole naj prilagodijo učne načrte, da ne bo samo naloge in da bo mladež šel z veseljem v šolo. Tastari naj pa ne vpisujejo mulcev v sto in eno dejavnsot samo za to ker oni niso bili aktivni v mladosti.
Tedy333
21. 09. 2019 10.12
+6
Res je, da je sola otrokova skrb, vendar bi se bilo tudi za vprašat po kvaliteti znanja, ki bi naj ga dobili v šolah.....bi bilo večkrat treba preverjat kader....niso vsi za v šole za učitelje, profesorje..
RamzesII
21. 09. 2019 11.14
-3
Potem je treba preveriti tudi učni načrt v pedagoških šolah, kjer jim je pedagogika ušla pri zadnjih vratih bogve kdaj že. Učijo jih samo kako izvesti 'učni načrt' v skladu z zahtevami sistema. Učni načrt, ki je poln napak, znanje polno napak, pa ne naključnih, te so zelo redke. Ko pa učenec učitelji predoči drugačno znanje, drugačen pogled pa nastane kriza, učitelj se ne zna odzvati, razen tako kot so ga naučili, on ima prav (čeprav nima), mulček pa ne (čeprav ima). Zato se tako težko uvajajo tablice in dostop do spleta v šole, ker so tam vsebine, zadeve navedene, opisane in razložene drugače, celo širše, pravilneje. Zato predmet verouka ali bolje bi bilo veroslovja (spoznavanje učenja različnih ver in religij) ni prišel v šole, le kje bi našli primerne učitelje, ki bi znali razložiti, zakaj ena uči to, druga pa ne, tu nastane zanka, saj učitelj ne sme povedati resnice, denimo zakaj krščanstvo ne uči zakona reinkarnacije, zakaj ga izbrisalo, čeprav nepopolno, iz Biblije, in s čim ga je nadomestilo. Če bi, bi to zrušilo sistem (ali del njega za začetek), učitelj pa končal, ve se kje.